MUSİKİ S. Carlo'nun afişi Boş yer yok! Meneghini Callas'ı yetiştirmişti. Bu partiyi söyliyecek sopranoda İirik, dramatik ve koloratur tezatlarının bir arada bulunmasını istiyordu. Bun- ları Leylâ Gencer'in sesinde buldu. "Son Traviata'mı yetiştireceğim" de- i. Bu rol, Leylâ Gencer'e yabancı değildi. Fakat Serafin'le çalışmaya başladıktan sonra, partinin daha bir çok inceliği oldugunu anladı. Tem- sil, Şubat ayı içinde, Sicilya adasının Palermo şehrinde, İtalya'nın en bü- yük operalarından biri olan Teatro Massimo'da verilecekti. Serafin'le onbeş gün Floransa'da, bir hafta Na- poli'de ve bir hafta da Palermo'da çalıştılar, iddialı bir Traviata orta- ya çıkacak, Galli-Curci, Boci, Muzio, Tebaldi, Callas hattına bir de Gencer isminin ilâvesi gerekecekti. Nihayet temsil verildi. 17 Şubat tarihli Sicilia del Popolo gazetesi, ten- yazısına "Traviata'nın Zaferi" başlığını koydu. İddia isbat edilmiş- bir gazete, Giornale di Sicilia, yazısına "Teatro Massımo da Tullio Serafin'in Traviata'sının Ba- şarısı" diye başlıyor, "Artık Avru- pa'da gayet iyi tanınan Türk sopra- nosu Leylâ Gencer, Violetta'yı beşe- ri ve sanatkârane bir davranışla oy- nadı; iyi egıtım görmüş güzel ve sı- cak sesiyle büyük bir başarıya u- laştı" diye devam ediyordu. Diğer gazeteler de aynı derecede me_thedici idiler. Temsilden sonra yaşlı İtalyan opera meraklıları Leyla Gencer'i teb- rike geldiler. Söyledikleri sözler ara- sında onu bilhassa memnun en "Siz yenı bir Claudia Muzio olacaksı- nız" sözü o Leylâ Gencer Palermo'da dört defa Traviata'yı oynadı. Diğer baş- lıca roller, tenor Luigi Infantino ile bariton Enzo Mascherini'deydi. 30 Alkış — tutanı Sımdıye kadar huzuruna çıktığı bütün — dinleyici topluluklarının davranışından son derece memnun o- lan Leylâ Gencer, geçen hafta Cu- martesi günü Rıyasetıcumhur Filar- moni Orkestrası'nın Üniversite Kon- serine solist olarak iştirak etti. Adol- fo Camozzo idaresindeki orkestra refakatiyle Aida'nın birinci sahne sonundaki aryasını (Numi, pietâ!" ve II Trovatore'dan Leonora'nın dordun— cü perdedeki ilk aryasını (D'Amo sull'ali rosee) söyledi. Bitirdiği za— man salon, alkış ve bravo sesleriyle çınlıyordu. —Ankaralı — dinleyicilerin pek az sanatkâr karşısında — böyle coştuğu görülmüştür. Gencer, ilâve olarak, La Traviata'dan Violetta'nın son perde aryasını (Addio del pas- sato) söyle Sanatkâr, Verdi söylemenin iyi bir ses çalışması olduğu ve şarkıcıların günlük çalışma olarak Verdi söyle- melerinin iyi netice verdiği kanaa- Yeniden — Avrupa'ya B u konserden ve Devlet Tiyatro- unda İl Trovatore'ye çıktıktan sonra Leylâ Gencer, önümüzdeki ay gene İtalya'ya gıdecek Plâk doldur- maktan başka R.A.I. (İtalyan Rad- yosu) televizyon servisinde, bir ope- ra temsilinde rol alacak. Mas enet'-. nin "Werther" inde Charlotte rolü- nü teganni edecek. Bonn'daki sefaretimiz, Leylâ Gen- cer'in orada onser vermesi için tertibat almıştır. İtalya'dan son- ra, Gencer'in Alman başşehrine git- mesi de ihtimal dahilindedir. AKİS, 19 MART 1955