Millet içinde Sınıf mes'elesi. KI İsmail Husrev. Sınıfı, içtima! istihsalde ayni mevklii işgal eden, gelir membaları uyni ve menfunutleri müştarek olan insan kümcleri 'glarak taril etmiştik. Bu barile nazaran sınıflı millet diyince, fertleri, iİstihsal seyrindeki mevkilerine, kaznnç kaynaklarına ve iktisadi menfaatlerine göre ayrı ayrı gruplara bölünmüş bir camia anlaşılır. Sosyulismin tasayvur ettiği sımıfsız cemi yette ise, insanlar arusındu şahsi mülkiyete müstenil bir içiümaai kıuleme- leşme kalmamıştır. İnsanlar birbirlerinden içtimai değil, mesleki veya lâari olmak üzere teknik farklarla ayrılırlur, Mesleki farklılıklar tabiatla insan arasmdaki teknik münnsebetlerden mütevellit ulduğu için içtimat bir kademeleşmenin esası addedilemez Bu hareket noktasına nazaran Türk cemilyetinin bugünkü içtimal kuru- luşuna bakalım. Herhalde biz, sınıfsız - bir millet telâkki olunamayız. Böyle bir telâkki, hukikutı eşyaya aykırı düşer Çünkü memlekelin hangi köşesine baksak istihsalde aldıklırı mevkilere, kazanç membalarma İlh göre ayrı ayrı gruplar halinde farklılaşmış insan kümelerine tesadüf ede- riz. Bir kısmı hali teşekkülde, bir kısını şekil değziştlirmekte olan bu içkli mai kümeler, memleketin içtimal çehresine çok renkli bir muanzara ver- mektedir. Bu kümeleşmeleri, muhtelif iktisat şubelerine göre şöyle sırn- lamek mümkündür: E — Ziraat: Zümre farklılıkları şehirlerimizden siyade köylerimizde bu- rizdir. Bunun du sehebi memlekette sanuyi faalivetlerinin henüz rüşeym halinde bulunmasıdır. Köydeki farklılıkların $ekli yerine göre değişir ve bu değişme pazar mü- nasebetlerinin İnkişaf derecesine tâbidir. Emtfa Üktisadiyatının münke- şİf olduğu sahalarda (sahil vilâyetleri, yollar güzergâhı) İiş ve sermaye münasebetlerine tesadüf edildiği yani İnsanın iş kuvvetinin de diğer mahsuller gibi emtia şekli aldığı halde zati iktisat mınlakalarında (şark vilâyetlerinde) henüz Ortayamanın dercbeylik rejimi yaşar. Mah- sulün 'bile henüz adamakıllı emtin şekli alamadığı bu mıntakularda iş kuvvretinin mata hnline gelemiyeceği aşikârndır. Binnenaleyh emtea ikti - sadiyatı sisteralle zati iktisnt sislemi içindeki farklılıklar ayrı ayrı mulıt yettedir. Fakal bununla heraher her iki sistemde de müşlterek olan cihet, istihsalin doerasını temin eden yasıtaların muayyen ve mahdul kümelerin elinde toplanmış olmasıdır. Toprak sahibi ister bey, isber nga, isler şu, ister bu olsun, içtimmi istihsalde, toprağa. sahip bir fert halinde maevki almaktadır. Bu itibarla istihsalin organizalorü ve İşin verieisi vaziyetin- dedir. Millet içinde kendi vaziyetinde bulunanlarla da gayet tabil olurak bir menfaat iştiraki bir küme birliği vardır. Bıma misal olarak şçarkta geyh Sait isyanmda dünyevi ve ruhani derebeylerinin vumhuriyele karşı 20