SİNEMA kullanmaktadırlar. Işık olarak kul- landıkları yalnızca tabii ışıktır. Ya- zılı senaryoya, düzenlenmiş olaylara karşı çıkmışlardır. Filmi durma- makta, çevirdikleri sırada nasıllarsa, nasıl duyuyorlarsa (sahneyi öylece alıvermektedirler. Böylece, bu yeni sinemacıların başlıca amacı olan "ha- yatı olanca hürlüğü ve kendinden olu- şuyla filme aktarma" gerçekleşmeye doğru hızla yol almaktadır. filmler “Gece Yarısı" "Marty"nin başarılı osenaryocusu Paddy Chayefsky. rejisör Del- bert Mann'le ortaklaşa çevirdikleri yeni filmleri "Middle of the Night - Gece Yarısı"nda yine eksik kişilerin, Jerry ile Betty -Kim Novak- ve çev- resinin hikâyesini söz konusu etmek- tedir. Filmin baş kişisi Jerry artık yaşlanmış, umudunu ve aşklarım kaybetmiştir. İçten içe yıkıldığının, hayatın gerçekleri karşısında büyük bir yenilgiye ouğradığının farkında değildir. Kendince bir dünyam var- dır, gündüz yorucu bir işte çalışmak- ta, benzeri kişilerle serüvenini ta- mamlamakta ve gecelerini de evde kalmış yaşlı kızkardeşiyle geçirmek- tedir. Jerry, yaşama ve toplum düze- ni içinde önemli yeri olan bir kişi sayılmıyor. Alelade bir adam. İçine dönük ve kapalı. Paddy Chayefsky ile Delbert Mann Jerry'sini önce sınırlandırılmış çev- resiyle birlikte veriyorlar. Dünya ile bütün münasebeti yalnızca işi ve o- nun çevresinde (toplanmış yaşlılar grubundan pek öteye gitmiyor. Ama bu çevre, son derece başarılı ve ka- im çizgilerle verilmektedir. Jerry'nin arkadaşları yaşlandıkça hâtıralarına daha sıkıca sarılıyorlar, birbirlerinin serüvenleriyle de yine yalandan ilgi- leniyorlar. Grup arada bir eksiliyor, yaşlı bir arkadaşları ölüyor. O zaman geride kalanlar yaşlandıklarının far- kına varıyorlar ama, yine do bunu kabule yanaşmıyorlar. Jerry'nin or- tağı -Albert Dekker- bu yaşlılar gru- bunun tek çizgi dışı kişisidir. Yaş- lılığını, parasını küçük sokak kadın- larına yedirerek, onlarla gönlünü eğ- lendirerek unutmaya çalışıyor. Jerry, arkadaşının yolunda gitmemekle be- raber, onun serüveni daha değişik bir açıda gelişecektir. Betty'nin varlığını duyurması ve kabul ettirmesi önceleri Jerry "yi sı- kıyor, tedirgin ediyor, şaşkına çevi- riyor. Kızı yerindeki bir kadına tu- tulması, toplumun birer (temsilcisi olan çevresindekilerce hoş karşılan- mıyor. Tepkiler, giderek Jerry'nin gücünü ve cesaretini kırıyor. Çevre- den yalnızca iki kişi damadı ile iş 34 ortağı- anlayış gösterip destekliyor- lar. Fakat bu destek ve anlayış, çev- renin öbür üyelerinin Jerry'ye karşı gösterdikleri şiddetli tepkiye karşı koyabilecek güçte değildir. Jerry'ler- de bunlar olurken aşağı yukarı aynı tepki Betty'lerde de baş gösteriyor. Anne, kızının baban yaşındaki bir erkekle münasebet kurup sonra bu- nu evlenmeye kadar o vardırmasına razı değildir. Yaş farkı gözetilmek- sizin iki insanın birbirlerini sevebi- leceklerine, kısa süreli de olsa, mut- luluğa erişeceklerine inanmamakta- dır. Hikayenin her iki kahramanı da bir tereddüt geçirmektedirler. Kara son Tenessee Williams'ın oyunlarındaki ka kahramanlarına yaklaşan bir ezilmişlik ve mutluluktan uzak kalmış yalnız kadın örneği Betty, çevrenin baskısıyla bu eksik aşka ya- vaş yavaş sırt çeviriyor. Jerry'ye de sonunda acı gerçeği açıklıyorlar. Betty onun yaşlılık çağlarının kadım değildir, bu evlilik her ikisini de mut- luluğa ulaştırmayacaktır. Jerry, yi- ne de yenilmiyor, ayak diriyor. Ye- nilmek demek, asıl' korkulu olan ger- çeği kabullenmek demektir. O yüz- den de evlenmeye karar veriyor Jerry'nin dünyasında bunlar olup bi- terken Betty'nin eski kocası -genç ve yakışıklı- çıkageliyor, yeniden ev- lenmek istediğini açıklıyor. Eski da- madım Betty'ye ziyadesiyle yakıştı- ran anne -Glenda Farrell- aracı olu- yor. Betty, evlilikleri süresince ken- disine bir gün bile insanca davran- mamış, hep dişi yanıyla ilgilenmiş eski kocasını durmadan itiyor ya, hayvan yönü bir ara baskın çıkıyor, karşı koyamayıp yeniliyor. Bir ara- lar kendisinde herşeye karşı savaş- ma ve direnme gücünü bulan Jerry, Betty'nin bu yenilişini açıklayışı kar- şısında yıkıldığım anlıyor, yaşama- nın gerçeklerine karşı durmanın so- nunda kişiyi yenilgiye götürdüğünü kabullenmek zorunda kalıyor. Geri dönüyor, bu dönüşte yağmuru yemiş, sini sıklam ve yenik bir adamdır Kendi kendisiyle oturup hesaplamı- yor: Yaşlanmış olduğuna, bu çeşit yasak aşklara giden bütün yolları kapanmış bir kişi olduğuna bir türlü inanmak istemiyor. "Middle of the Night - Gece Yarı- sı'nın sonu, seyircileri memnun ede- cek ve Hollywood geleneklerini çiğ- nemeyecek bir şekilde "happy end'le alınıyor. Aslında Jerry'nin Betty'ye dönmesi ve birbirlerine kavuşmaları mutlu son değil, tam tersi karanlık ve acı bir sondur. Biri yaşlı, biri çok genç iki insan, kısa ömürlü bir mut- luluğa kavuşuyorlar ve hikâyeyi bi- tiriyorlar. TÜRKİYE CUMHURİYETİ ZİRAAT BANKASI Kuruluş tarihi : 1863 Sermayesi: TL. 850.000.000 Tasarruf hesaplarına en zengin para ikramiyelerini yalnız ZİRAAT BANKASI verir Vadeli tasarruf hesaplarında her 50, vadesiz tasarruf hesaplarında her 100 liraya bir iştirak numarası verilir Her Yerde Her Zaman ZİRAAT BANKASI AKİS, 3 NİSAN 1961