1 Mart 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

1 Mart 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

SİNEMA Bu mevzuda iki partiye — ayrılanlar, Oscar'ın kıymetini de kıymetsizliğini de aynı misalle anlatırlar: "Chaplin hiç Oscar almadı, Garbo hiç Oscar almadı, Lubistech hiç Oscar almadı, Luise Rainier iki Oscar birden aldı!." ğer bunu söyleyen, filmlerin sanat tarafıyla ilgilenen biriyse — Oscar'ın kıymetsizliğini; ticaret tarafıyla il- gilenen biriyse kıymetini belirtmiş sayılır. Filmler "Günün kadını" talyan filmi "La Donna del Gior- ünün kadını", yağmurlu bir gecede yol alan bir kamyonu göste- rerek başlıyor. Yol kenarında bir ka- raltı görerek duran şoförle muavini, baygın bir halde yerde yatan yarı çıplak bir genç. kızla karşılaşıyor, gazetelerin ağzına düşüp adı etra- fında gürültülü reklâmlar yapılarak meşhur olmak, böylelikle iş bulmak istediği için tecavüz hikâyesini uy- durmuştur. Nitekim, işin aslını se- zen bir fotoğrafçının -Franco Fabri- zi. yardımı ile epey alâka toplar, guzellık müsabakasına katılarak bi- rinci olur, film çevirme teklifleri alır. Fakat öte yandan, tevkif edilenler- den birinin karısı -Haya Hararit- ko- casının masum olduğuna emindir. Genç kızın peşini bırakmaz. Zaten üç kişinin haksız yere hapsedılmesınden vicdan azabı duyan, üstelik işin aslı- nı bildiği için sevgilisi genç muhabir taralından terkedilen kız, güzellik müsabakası günü her şeyi itiraf ed Francesco Masalli'nin çevirdiği "Günün kadını" bu basit konunun ardanda, taşra şehirlerinde can sı- kıntısından bunalan, büyük şehirlere Virna Lisi "Günün kadını"nda kaybediyor Kazanan hemen hastahaneye götürüyorlar Genç kız -Virna 14si hastananede verdiği ifadesinde üç kişi tarafından kaçırdın ıssız bır köşkte tecavüze uğ- radığını söylü Hastahanede do- laşan gene bır uhabir -Antonio Ci- fariello. olayı gazetesine bildiriyor. Taşradan Milna'ya iş aramıya gelip tecavüze uğrayan genç kızın etra- fında bir sempati hayası doğarken, aynı şehirde bir biri -ardından mey- dana gelen bu üçüncü tecavüz olayı resmi makamları harekete geçiriyor, aynı gece birlikte kafaları çeken üç. işsiz şüphe üzerine tevkıf edılıyor. Bunlardan birinin -Ser; Regiani- evinde' genç kızın ayakkabıları bu- lununca şüpheler kesinleşiyor. Hal- buki aslında, genç kızın tecavüz hi- kâyesi baştan uydurma.. aş- radaki ailesini bıçakıp. gelen Liliana, iş bulamayınca sırf alâka toplamak, 32 gelerek yeni bir hayat kurmağa ça- lışan, ışsızlık yüzünden türlü çarele- re başvurmak zorunda kalan bir genç kızın durumunu; ayrıca, gazete- ler tarafından kıyasıya sömürülen küçük olayların arkasında gizli bü- yük cemiyet meselelerini ortaya koy maya çalışıyor. Şöhrete erişmek için her çareye başvuran Liliana'nın dav- ranışı ne kadar kötüyse, onu bu çare- ye sürükleyen cemiyetin, bu vasıtayı mubah gören ve kendi çıkarı için kullanan bir kısım basının, aynı za- manda buna imkân veren toplulugun durumları da birer birer hicvediliyor. Maşelli'nin — filmi, miyetle gerçekçi bir tutumdadır Buna rag— men filmde çok defa "düzenlenmiş"” bir hikâye kokusu sezmemek elde de- ğil. Maşelli'nin Meşhur İtalyan senar- yocusu Cesare Zzavattini'nin yetiştir- diği bir sinemacı oluğu "Günün kadı- nı" senaryosunda Zavattini'nin de adı bulunduğu, Zavattini'nin ise sinema dünyasında "düzenlenmiş hikâyemden vebadan kaçar, gibi uzaklaştıgı göz önüne alınınca, bu kusur daha dikka- ti çeker bir hal almaktadır. Maseıli'— nin hikâyesinde aksıyan ikinci unsur, Liliana'nın terkettiği taşra şehrinde- ki yaşayışım belirtmemesi. Gerçi fil- min güzel bir sahnesinde, tevkif edi- len adamın, karısı, Lılıana nın annesi- ni ziyaret ettiği sahnede, Liliana'nın artist resimleriyle süslü —odası, bu odanın penceresinden görünen Zzaval- lı bir taşra sinemasının kapısı genç kızın yetişme şeklini, kendisini besli- yen kaynakları ortaya oyuveriyor. Fakat bu sahne, Liliana'nın şöhrete erişmek için herşeyı göze alışını sev- gilisi ile eşiğinde bulunduğu şöhret yolu arasında tercih yapmak zorun- da kaldığı vakit geçirdiği iç mücade- lecini aksettirecek kuvvet ve genış— likte değildir. Hikâyenin bu kıs Ğ kadar üstünkörü gecıştırılmışse tevkif edilenlerden evli ve çocuklu a- mın hikâyesi üzerinde o kadar çok durulmuş. Bir bakıma, Liliana'nın kendi menfaati uğrunda sebep oldu- ğu yıkıntıları ortaya koyması bakı- mından gerekli olan bu kısım önem- li. Fakat gerek taşıdığı sosyal mâna- nın ağırlığı gerekirse - oyuncularının (Serge Reggiani ile Haya Hararit) ustalığı ile, bu ikinci derecedeki hikâye, zaman zaman asıl hıkaye— den daha ağır basmak tehlikesi gös- terıyor Bu kusurlara ilâve — olarak, "Günün kadını"nda arada bir melod— ram temayülü başgösterdiğioi belirt- mek lâzım. Fakat bütün bu kusurlar, Maselli'nin bu “düzenlenmiş hikâye" vasıtasiyle söylemek istediği asıl me- seleleri ortaya koymasına, seyirciye duyurmasına engel olmuyor. Hayat şartlarının alabildiğine güç olduğu cemiyette karşılaşılan engelleri, hayalle hakikat arasındaki asılmaz uçurumu, bu durum karşısında genç- lerin ve yaşlıların takındıkları duru- ; bu davranışlara yol "Günün kadım" sinema dünyası- nın ümit bağladığı rejisörlerin en genci tarafından çevrilen ikinci uzun filmdir. 26 yaşındaki rejisörün kusur. 4ari bu kusurların çok daha büyük- lerine Maselli'den daha tecrübeli re- jisörlerde bol bol rastlanabilir- iyi hikâye edilen, bilhassa ikinci yarısın- dan sonra surukleyıcı bir anlatımla dikkati uyanık tutan basit bir konu ardında birçok meseleleri ortava ko- yan tutum dolayısıyla unutuluyor. İlk defa perdede görünen Virna Lisi Lilianâ, rolune uvgunluguyla dikkati çekmektedır "Hill 24 Desn't Ans— wer - 24 sayılı tebe cevap vermiyor" filmiyle tanınan vahudi oyuncu Hava Hararit, Lisi'nin karşısında hayatın zorluklarıyla mücadele etmesini bilen,. cesur, acık kalbli aynı zamanda iyi yürekli kadını başarıyla canlandırı- yor. AKİS, 1 MART 1958

Bu sayıdan diğer sayfalar: