A LİRE L İ T LT BT S A B B1 BT CU KA | CABA C128'den bir ekran görüntüsü (solda üstte): C128 bilgisayarla mMüzik yapma konusunda da oldukça yetenekli (üstte sağda); biliyor. Çünkü artık, programlama sırasında dünyanın zamanını “yi- yen” bir sürü POKE-,PEEK- ve SYS- komutlarıyla uğraşmak gerekmi- yor. Örneğin grafik modu tek bir makine programı yerine, POKE'- larla donatıldığında, işlemci çok daha fazla sayıda clockeyoele'd gerek duymakta. Çünkü her PO- KE komutu, yerine getiriimeden önce BASIC-çevirici tarafından ta- nınmak ve kabul edilmek duru- | munda, FAST modunda ise her program iki katı hızlı olabiliyor. Fakat bunun bir kısıtlılığı var, o da bir renkli ya da siyah-beyaz monitörün bulun- masının zorunluluğu. C64'ün Video-İnterface-Chip'i (VIC) SLOW modunda yeterli ola- biliyorken, FAST modunda daha farklı, daha hızlı bir yapı taşının kullanılması gerekiyor. Çünkü C64'ün VİC'i en fazla 1 MHz'lik bir frekans sağlayabiliyor. Yeni Vi- deo denetimcisinin adı 8563; üst- lendiği görev ise, FAST modunda ' ve 80-kolon modunda resim üre- timi. VİC'den farklı olarak (bu bir 60 Composite-Video sinyali üretir) 8563, yalnızca standart bir kırmızı- yeşil-mavi (BM uyumlu) ve Lumi- pcınce (parlaklık) sinyali üretmek- e. Kırmızı-yeşil-mavi normu (RGB), her temel renk için kendine özgü bir parlaklık sinyali öngörür. Bu sa- yede, kompozit norma oranla çok daha iyi bir resim çözümle- | mesi mümkün olur. Kompozit nor- mu, biri renk, diğeri ise parlaklık olmak üzere yalnızca iki sinyal ta- nır. Kullanılan bu iki normun varlığı, kullanıcı açısından iki monitörün varlığını gerekli kılıyor. SLOW ve C 64 modları için bir kompozit mo- nitör (zorunluluk durumunda bir televizyon da yeterli olabilir) ve FAST ve 80 karakter modları için de bir RGB (kırmızı-yeşil-mavi) ve- ya (parlaklık girişi olan) siyah-be- yaz monitör gerekiyor. Commodore 128 için geliştiril- miş olan 1904 monitör, bir düğ- meyle RGB'den kompozite dönüş- türülebiliyor ve böylece sorun tek bir monitörle hallediliyor. commodore 40/80 Karakter Gösterimi ve Grafik Bütün PC'lerde alışılmış olduğu gibi, 128 de 80 karakter göstere- biliyor. Fakat bunu ancak RGB monitörde -SLOW veya FAST mo- dundan bağımsız olarak- gerçek- leştirebiliyor. Önemli sayılabilecek bir eksik- lik, FAST modunda veya 80 karak- ter gösteriminde grafik modunun bulunmaması. Bu amaçla kullanı- lan Video-denetimcisi, 16 renkli olarak 640 x 200 noktalık çözüm- lemeyle yalnızca 80 karakterlik satır oluşturabiliyor. Bu durumda bir karakter 8 x 8 noktadan oluşu- yor, bu hesaba satır arası ve ka- rakter araları da dahil. Bu çözüm- lemede (640x200), yüksek çö- zümlemeli grafikler, sprite'lar (bunlar, bildiğiniz gibi, sizin tanım- layabildiğiniz hareketli şekiller) ve iki renkli harfler olanaksız. Video denetimcisi, Video-İnterface- Chıp (VİC)'teki gibi kendine özgü bir grafik işlemciye sahip olmadı- ğından, DRAW, CİRCLE ve BOX gi- bi komutlar da 80 karakter mo- dunda kullanılamıyor. Yani 2 MHZ'- de bir grafik modu işlemiyor. 40 karakter ve SLOW modların- da, yönetimi C 64'ten tanıdığımız VIC ele alıyor. Commodore 128 için daha da geliştirilen bu çipin adı 8564 olmuş durumda. Test yapılırken aynı anda bağlı olan iki monitörle çalışıldı. Bunla- rın biri RGB-renkli monitör, diğeri ise bir Commodore 1701. 80 ka- rakterlik renkli monitörde grafik komutlarını programlamak ve iş- letmek ile 1701'de (kompozit mo- nitör) grafik yapıyı incelemek ol- dukça zor. 80 karakter modun- dan grafik moduna geçildiğinde, 80 karakterin gösterimi için kulla- nılan 8563 video-denetimcisi ka- panıyor ve bu İş için 8564 VIC grafik işlemcisiyle birlikte devreye giriyor. Daha sonra tüm resim çı- kışları kompozit çıkışına gidiyor. Fakat 8563 video denetimcisi ar- tık işlemci tarafından yönetilmedi- ğinden ve son gönderilmiş olan RGB resim de silinmemiş olduğun- dan, RGB monitörde 80 karakter metin görüntüsü hâlâ görülebili- yor.