SIMONS' BASIC (2/1 Tuna Ertemalp Hoşbulduk... Geçen bölümümüzde grafik komutlarını bitirmiştik. Bu se- fer biraz daldan dala atlayacağız. Ön- ce Commodore 64'ün müzik yetenek- lerini kullanan komutları tanıyacağız. Daha sonra sıra, sprite tanımlama ve hareket ettirme konusunda karşılaşı- lan güçlükleri yok eden emirlere ge- lecek. Hemen buna bağlı olarak, ka- rakter setini nasıl değiştirebileceğimizi göreceğiz. Ve son olarak da, PAS- CAL, MODULA-2 ve bunlar gibi yüksek dillerde varolan ve son zaman- larda Basic'in de bir parçası olmaya başlayan yapısal kontrol komutlarını Simons' Basic ile nasıl kullanacağımızı inceleyeceğiz. -Önce Müzik Komutları Commodore 64'ün SID (Sound In- terface Device) ünitesi, benzerleri ara- sında tartışılmaz bir üstünlüğe sahip- tir. Ancak programlanması POKE komutları ile oldukça zor olmakta. Bu nedenle Simons' Basic, yepyeni mü- zik komutları oluşturmuş. Önce bilgisayarın ses yüksekliğini ayarlamamız lazım. L n komutu ile bunu yapabilirsiniz. Burada *n” pa- rametresi 0-15 arası bir sayı olmalı. 0 ile ses kapalı kalırken, 15 ile de ses en yüksek volümüne ulaşmaktadır. Sira geldi, parçayı çalacak sesin ta- nımına. Ses iki biçimde tanımlanır. Önce o sesin nasıl üretileceği, yani hangi dalga türünde olacağı saptan- malıdır. Sonra da sesin zaman içinde- ki dalgalanmasının nasıl olacağı belir- tilir. : Bunlardan birincisi için WAVE - n,xxxxxxxx komutu kullanılmalı. Bu- rada “n' ile Commodore 64'ün ses üre- teçlerinden hangisini kullanmak iste- diğimizi belirtiyoruz. 1-3 arası bir sa- yı olmalı bu. *xxxxxxxx' ise o sesi kontrol eden yazmacın (registerin) sa- hip olması gereken değeri ikili sayı sisteminde gösterir. Bunun nedeni, bu yazmacın sahip olduğu her bir bit'in (herhalde bu bit'in bir byte'ı oluştu- ran 8 bit'ten biri olduğunu biliyorsu- nuz) ayrı bir öneminin oluşu. Böyle- ce sesi çok değişik şekillerde etkileme- niz mümkün. Bu parametre, örneğin 00010000 olabilir. Dikkat etmeniz ge- reken şey, bu parametrenin mutlaka 8 basamaktan oluşması ve 0 ile 1'den —a COUNOCOOOF"EC a 15