Senkronizasyon sorunları, kablolar ve uyarlı olmama durumlarrı, elektronik müzik ve synfhesizer ortaya çıktığından beri, müzisyenleri çok STEİNBERG RESEARCH UA HDAYAŞAR Ş%;ajmx_g uğraştırıyor. idi- Müzik Makinesi Olarak Bilgisayar Elektronik aletler arasında veri transferini belirli bir norma kavuş- turmak için, 1982 yılı sonunda, Mi- di (Musical İnstrument Digital In- terface) adı verilen bir alet üretil- di. Midi-bağlantısı olan bir alet, di- ğer aletlere komutlar gönderebil- mekte veya onlar tarafından yö- netilebilmekte, Böylece, farklı mü- zik aletlerini birbirlerine bağla- mak ve bir “Master”dan (usta) di- ğer “Slaves”i (çıraklar) yönetmek mümkün hale geldi. Bu sistemde, isteğe bağlı olarak, tüm aletlere, birden fazla alete veya tek bir alete veri iletilebiliyor. Yani, bir synthesizer bir klavyeye ihtiyaç duymaktayken, Midi'nin varlığın- da, Master tarafından çalınabi- len -klavyesiz bir ses sentezi aleti olan- bir ses modülü yeterli olabi- liyor. Midi verileri, 34 250 baudluk (bit/saniye) bir aktarım hızıyla, ör- neğin bir synthesizer ile bir elek- tronik bateri arasında karşılıklı yönde aktarılabiliyor. Bu yüksek hızın sağlanması çok önemli; çün- kü konser gibi gerçek zaman kul- lanımlarında, enstrümanlar ara- sında birçok verinin çok hizli ak- tarılması gerekiyor. Bir Midi konfigürasyonu içerisin- de, kanal ve sistem verileri akta- rılır. Kanal verileri, ses hakkındaki ton parametreleri veya ses yük- sekliği ve ilgili kanal numarasına sahip bir aletin işletim tarzı (modu) gibi bilgilerdir. Sitem verileri ise, bir seguenze- rin yönetimine ilişkin bilgileri, alet- lerin senkronizasyonuna 'ilişkin gerçek zaman verilerini ve üreti- ci firmaya özgü verileri kapsar. Pratikte Midi En basit Midi sistemi, iki synthe- sizerin bir Midi aracılığıyla birbiri- ne bağlanmasıdır. Midi-in ve Midi-out'lar ters yönlü olarak bir- 49