Parametreler Çeşit Çeşit Adlandırılıyor Eş Anlamlı Sözcüklerin Batağından Kurtulmak Ya aletleri özel göstermek için ap- talca bir çaba bu, ya da gerçekten diğer terimlerin uygun olmadığına inanıyorlar; her nedense imalatçılar aslında aynı şeyi anlatmak isterken farklı farklı sözcükler ve kısaltmalar kul- lanmaya pek meraklılar, bazen de farklı şeyler için aynı terimi kullanıyor- a els e0 TİGİ YT $diâ çalamazsınız (çünkü yedinci notayı seslendirecek ses yoktur). Ancak “ses” terimi “bu aletin her kartuşu 32 ses ta- şır“da olduğu gibi program ön değeri ya da ton rengine de tekabül edebi- liyor. Bunun anlamı kartuşun 32-notfalı akort çalmanızı sağlayacağı değildir; kartuş sizin 32 değişik alet sesini elde etmenize sağlamaktadır. DKO (Dijital Kontrollu Osilatör), mü- zisyeni ilgilendirdiği kadarıyla, VKO (Voltaj Kontrollu Osilatör) ile aynı şey- dir. Osilatörün birçok panelde de OSC diye kısaltılmış olduğunu göre- ceksiniz. Yamaha'nın DK serisi synthe- sizer'larında operatör terimi, hepsi de yazılımda yaşayan osilatör/zarf/gen- lik birimi için kullanılır, ancak bu alet- leri kullanan müzisyenler "“operatör”ü “DX osilatörü” anlamında kullanmak eğilimindedirler. Bir işitsel osilatörü bir diğeriyle mo- düle etmek, Seguential'ın polimod dediği şeyin bir yönüdür; Roland çap- raz-modülasyon terimini yeğlerken, Oberheim lineer FM demeye başla- mıştfır. ENV GEN (ZARF JEN-Zarf Jeneratörü), kontur jeneratörü, geçiş jeneratörü ve ADSR'yle aynı anlamdadır. (Bütün zarf jeneratörleri ADSR değildir ama Klavye katmanlama ve klavye çift- leme aynı şeydir. Bu, kendi ton rengi- ne sahip iki sesin her bir klavye tuşu- na verildiği bir fonksiyondur. Öte yan- dan unison, solo ve mono gibi terim- ler çok çeşitli anlamlara gelebilir; bu nedenle dikkatli olun. Baskı duyarlılığı, son-dokunuş ve güç duyarlılığı ile temelde aynı şey- dir. Son-dokunuşu bırakma hızıyla ka- rıştırmayın. Bazı ev organlarında son- dokunuş sürekli değişken bir fonksiyon olmak yerine, aç/kapa fonksiyonu olarak çollışır; pek aynı şey değil, de- ğil mi? Hiz duyarlılığı, dokunma duyarlılı- ğı ve güç duyarlılığı bazen aynı fonk- siyona atıfta bulunurlar. Öte yandan güç genellikle baskı ile aynı anlama gelir. : Bir filtire ya da zarf jeneratöründe, klavye izleme, klavye izi sürme ile ay- nı şeydir. Bir zarfı tersyüz etmek, polaritesini değiştirmekle aynı şeydir. Bir avuç dolusu daha: Yama, prog- ram, önkurma, ses, ses rengi hatta ton bile program parametrelerinin bil- gisayara kaydedilmiş dizisine atıfta bulunmak için kullanılabilir. Bu sözcük- lerden bazılarının başka anlamları da âü.l TabihnetÜkn — lar. Aşağıda bazı yaygın (ve yaygın ol- mayan) eş anlamlı terimleri sıraladık. Her ne kadar mühendisler ve patent büroları size bunlardan bazıları ara- sında teknik farklılıkla olduğunu söy- leyeceklerse de, ortalama program- cı bu farklılıkların pek bir anlamı olma- dığını belirtecektir. Filirede kesme frekansının hemen altında bir rezonant tepe oluşturan kontrola rezonans, vurgu, rejeneras- yon, geri besleme ve & adları veril- mektedir. Genellikle ses işitsel çıktıda tek bir müzik çizgisi üreten synthesizer'deki tek, bağımsız sinyal yoludur. Böylece ö-sesli synthesizer'da altı-notalı akort- lar çalabilir. ama 76 notalı akortlar Ko eeei ai fi İ ee 4 UaslA büün ADSR'ler zarf jeneratörüdür.) LPF (DGF, düşük geçişli filtre) genel- likle VCF (VKF, voltaj kontrollu filtre) ile aynı zamanda kullanılmaktadır, oysa düşük geçişli filirelerden farklı türde- ki filtreler de bazen voltaj kontrollu ola- p z bilir. LFO hızı, LFO frekansı ve LFO orga- nı aynı şeydir. Bu terimler LFO'nun ne kadar hızlı osile ettiğini belirtirler. LFO derinliği ve LFO miktarı başka bir pa- rametreyi belirtir. vardır. Bazı alet klavuzları “ton”u te- mel yama bilişisi için, “yama”yı da program bilişisinin daha yüksek bir düzeyi için kullanırlar. Kayma portamento ile aynı şeydir, ama glissando ile her zaman aynı de- ğildir. Klavyeli aletlerde glissando kro- matik gamı izleyen tarayıcı bir perde hareketidir; öte yandan synthesizer portamentosu bir perdeden diğerine sürekli bir kayıştır. aa C CF YNOCO"EC 57