SİNEMA M. Kavur ve G. Arsoy "Seni Kaybedersem" de İyi rejisörün olumsuz filmi Atıf Yılmaz - Türk sinemasında en dengesiz grafiğe sahip rejisör- birinci filmi "Kızıl Vazo"da star sis- temi oyuncularıyla çalışmıştır. "Kı- zıl Vazo"nun herşeyi kötüdür: konu, oyun, resim, senaryo... Yılmasın bu kadar kötüler dinl iyi birşeyler yapıp kotarmasına imkân yoktur. O yüzden isi oluruna bırakmıştır ve ortaya şişirme bir film çıkmıştır. Bir polisiye komedi olan "Allah Cezanı Versin Osman Bey" daha dikkatli, daha düzenli, fakat olumsuz bir film- dir Üçüncü film "Tatlı Belâ", "Kızıl Vazo"ya bakarak daha da kötüdür. Hikâye, gülünç çizgisini aşmaktadır. e nasıl ve kamera karşısında dururlar, resim çektirirler ve giderler Bununla birlikte Yılmaz, iyi niye- tini -yarım da olsa- "Seni Kaybeder- sem"e saklamıştır. Gerçi bu film de bir özentidir, sözde gençlik problemini ele almakta ve onu anlatma çabasını göstermektedir ama, tutum ve yorum yanlıştır. Öyle ki bir yerden sonra hikâye mutlaka ve mutlaka' yerli fil- mlige kaydırılmakta ve Yılmazın kendini ve iyi niyetini okurtarması son derece güçleşmektedir. Ama bu yıl, Yılmazın "Sem Kaybedersem'in de ilgi çekici bir başka yan vardır, o da, başarılı bir reji çalışmasıdır ki, Yılmazın filmografisinde "Seni Kay- bedersem" en başarılı filmi olarak yer almaktadır, öte yandan fotoğ- 34 raf direktörü Çetin Gürtop, ilk defa filmin havasına uygun bir resim bü- tünlüğü sağlamanın ateşinden gel- miştir. Ün ve Erksan "Üç Arkadaş"ın iyi rejisörü Mem- duh Ün de, mevsim başında gös- terilen "Boş Yuva" ile umut kırıcı bir çıkış yapmış, sonradan Orhan Kemalin bir romanından aktardığı "Avare Mustafa"sı ile bunu doğru- lamaya çalışmıştır. “Avare fa", Ünün "Üç Arkadaş"tan bağlan- dığı küçük insanların o serüvenlerini sıcak ve duyarlı bir sinema anlatmaktadır. Filmin birinci yarı- sına kadar Ün, "Üç Arkadaş"ın da üstünde bir ustalıkla hikâyesini gö- türmektedir. Fakat ikinci yarısı, bi- rinci yarısı ile kıyaslanmayacak ka- dar bir düzensizlik içindedir. "Üç Ar- kadaşla "Avare Mustafa" arasında- ki büyük fark, ikincisinin birincisin- diliyle maya yönelmiş bir filmdir. İkinci ya- --sıdır ki, filmin bütünlenmesini en- geller. "Yılanların öcü" ile bütün ilgiyi üzerine çeken Metin Erksan, 1- lın en iyi niyetli rejisörü sıfatını ta- başarmış sayılır. den önceki İki filmi - "Mahalle Arka- daşları" ile "Oy Farfara Farfara" -söz konusu edilmeyen "iş" filmle- ridirler Orta kuşak' rejisörleri (o arasında tek düşüş, "Sessiz Harp"ıyla Lütfi Ö. Akaddadır. Akad, bu tür serüven filmlerinin isterlerinin dışına çıkmış ve yetersiz bir film ortaya koymuş- tur. Toplam sonucu şöyle denilebilir: Geçen yılın en iyi teknikeri yine Os- man F. Seden, en başarılı rejisörü "Sem Kaybedersem"deki çalışmasıy- la Atıf Yılmaz, en iyi film Metin Erk- sanın "Yılanların öcü", en başanlı fotoğraf direktörü "Sem Kaybeder- sem" ile Çetin Gürtoptur. AKİS, 11 HAZİRAN 1962