SİNEMA A. B. D. Stevens'in yeni filmi 1957 nin sonlarına doğru — George Stevens "The Diary of nne Frank - Anne Frank'ın hatıra def- teri"ni çevirmeğe karar verdiği va- kit, son yılların en büyük Amerikan rejisörünün varacağı netice merak- la beklenmeğe başlandı 88 yıllık si- nema tecrübesi olan, "Anne Frank" a gelinceye kadar 22 uzun film çevi- ren Stevens, ancak son üç filmi ile birdenbire ün kazanmıştı. Bu Uç film, "A Place in the Sun - İnsanlık suçu", —"Shane - Vadiler "Giant - Devlerin aşkı", İlk bakışta mevzu, çevre ve çağ akımından gösterdiği bütün ayrılıklara rağmen, aslında bir bütünün bölümleri, Ste- vens'in görüşüyle "Amerikan efsa- nesının gelişmesini veren bir lü eser"di. "Anne Frank"ın ise bun- larla hiçbir ılışıgı yoktu. Hollandanın nâziler tarafından işgali üzerine iki Yahudi ailesinin gizlendikleri tavan arasında iki yıl süren korkunç ha- yatları, bu “deliğe" girdikleri sıra- da 13 yaşında olan canlı ele avuca sığmaz, neşeli Anne Frank'ın gözüyle anlatılıyordu Bu değişmiyen mekân tiyatro için ne kadar elverişliyse, sinema için o ka- dar güç meseleler ortaya çıkarıyor- du. Bundan başka Stevens, senaryo- nun hazırlanmasını. Hatıra defterini piyes haline getiren Frances Good- rich ile Albert Hackett'e vermiş, on- lar da kendi pıyeslerını adapte et- mişlerdi. Halbuki, asıl hatıra defte- rinin yanında pıyes oldukça zayıftı Ve gördüğü rağbetin büyük bir kıs- mı, ele alınan durumdaki olağanüs- tülükten ileri gelıyordu Bununla beraber, Stevens'in, — hazırlanan se- naryo üzerinde ke ndı başına ayrıca altı ay çalıştığı ve büyük değişik- likler — yaptığı da bildirilmekteydi. Esasen Stevens'in — senaryosu şekliyle gerek hatıra — defterinden, gerekse piyesten daha — hacimli ol- muştu, film piyesten 39 dakika da- ha uzun sürüyordu -2 saat 50 daki- ka- Stevers'in filmi çevirmive baş- lamadan önce uzun müddet çeşitli ülkelerde Anne Frank rolünü oyna- yacak oyuncuyu araması, bırkaç ke- re fikir değiştirmesi, bunun için on bine yakın namzedi elemesi de, bir- çokları tarafından daha zıyade bir reklâm" olarak kabul edildi. Ama Stevens filmin temelinin Anne oldu- ınanıyordu ve herşeyden önce bu role en uygun imseyi arıyordu. Hattâ, filmdeki diğer rollerin hemen hepsini. Broadway'deki 1086 temsil- lde oynıyan kimselere tekrarlattığı halde, yine aynı sahnede son derece başarı kazanan Anne rolündeki Su- san Strasberg'e bu rolü vermemişti. Fakat gene bir manken olan Millie Perkins'i gördüğü vakit Stevens a- radığını bulmuştu. O vakit verdiği bir beyanatta "Hangi milletten olur- AKİS, 4 NİSAN 1959 "Anne Frank"tan bir sahne Stevens'in yeni şaheseri sa olsun. Anne Frank ın canlılığını verebilecek bir genç kız ıstıyorduk unu Millie Perkıns te — bulduğu zannediyorum." diyordu. Geçen hafta, New York'ta Birleş- miş Milletler Amerika Derneği ya- rarına tertiplenen bir gala gecesinde, Stevens'in filmi seçkin bir — davetli bunlar arasında bayan Eleanor Ro- osevelt, Birleşmiş — Milletler genel sekreter yardımcısı Andrew Cordier, İsrail büyükelçisi Abba Eban ile Hollywood'un hemen bütün taranmış simaları vardı- ve tenkidçi toplulu- guna gösterildiği vakit, hemen herkes "A rank'ın Hatıra Defteri"nin Stevens'in en iyi eseri ve büyük bir film olduğunda — müttefikti. — New York Herald Tribune'in — tenkidçisi filmi "Stevens'in şaheseri" — olarak vasıflandırıyor Tımes'ın tenkidçisi de film için yine şaheser kelimesi- ni kullanıyordu. Stevens'in öbür üç fılmını tanıyanlar için, "Anne Frank” n bu başarısı büyük bir ehemmiyet kazanıyordu Tenkidçilerin üzerinde bunun kadar birleştikleri ve elbirli- ğiyle övdükleri ikinci birşey de, genç oyuncu Millie Perkins'in başarısıydı. Perkins için en çok kullanılan söz, en iyi oyunlarını Stevens'in "İnsan- lık suçu" ve "Devlerin aşkı"nda ve- ren Elızabeth Taylor'u andırışıydı fakat genç ve yepyeni" bir Eliza- beth Taylor Senaryocular mükâfatı Derneği Hollywood Senaryocular geçen hafta 11 inci yıllık balola— rında 1938 yılının en iyi senaryo ba- şarılarını mükâfatlandırırken herke- sin en fazla merak ettiği nokta, "The Defiant Ones - Serkeşler"in Mmükâ- fat alıp almıyacağı idi. Bilindiği gi- bi "Serkeşler" bu yılın senaryo Os- car'ına da namzet gösterilmişti. Ya- zarlarından biri -Nathan E. Doug- las- Hollywood'un — kara İlistesinde bulunduğu, bu listede yer alanlara ise Oscar Verılmedıgı için, bu durum hayli münakaşal yol Bundan başka senaryonun öbür ya- zarı Harold Smith karalistede bu- lunmadığı için, bir yandan da ken- disi mağdur duruma düşürülmüş o- luyordu. Bu yüzden Sinema Akade- misi, karalistede yer alan kimsele- rin Oscar alamıyacaklarına ait kay- dı kaldırdı. Simdi herkes bunun tat- bikatını görmek istiyordu ki. Senar- yocular Derneğinin yıllık balosunda "Serkeşler"in 1958 yılının en iyi dramatik senaryo mukafatını kazan- dığının — bildirilmesi — yüreklere şu serpti. Böylece "Serkeşler" aynı za- manda 1958 senaryo Oscar'ı için de en kuvvetli namzet olarak giden yolun yarıdan fazlasını almış bulunmaktadır. Senaryocular balosunda — açıkla- nan diğer mükâfatlar şunlardı: S. . Behrman ile George Froeschel, "Me and the Colonel - Ben ve albay" filmi için en iyi komedi senaryosu mükâfatı; Ailen Jay Lemer "Gigi" için en iyi müzikal senaryosu müka- fatı. Bundan başka, senaryo yazar- lığına en çok hizmeti geçen, kimse- lere her yıl verilmesi âdet olan şeref armaganı da bu yıl Nunnally John- son'a verilmişti. Yayınlar İki dergi S inemamızın en büyük — boşlukla- rından birinin de, sinemacılarla seyirciler arasındaki bağı sağlıyacak sınema dergilerinin bulunmaması ol- duğu çok kere tekrarlanmıştır. Bun- dan başka sinema tenkidçiliğinin ge- lişmesi için de sinema dergilerinin üyük bir rol oynıyacağı sık sık i- lerı sürülmüştür; hemen herkes si- nema dergilerinin lüzumunda mütte- 33