24 Mayıs 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

24 Mayıs 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER dürlüğünün telsizleri la Yetkineri İstanbula tir. acele kaydıy- davet etmiş- Kısa süren saltanata veda F akat Yetkiner, aynı gün vasıta bulamadıgından ancak — cumar- tesi sabahı apar topar uçakla İstan— bula gelmiştir. Derhal Parkotele git- miş ve Gedik ile görüşmüştür. Arka- sından da Gedik ile birlikte Başba- kana mülaki olmak üzere Vilâyete geçmiştir. Tarha Yetkineri Valilik Maka- mında karşılamış ve vazifeyi devret- miştir. Daha sonra da Yetkiner, on dakika müddetle Başbakan tarafından kabul olunmuştur. Bilâhare Tarhan aynı odaya girmiş. Başbakana ve ya- nında bulunan Gedik ile Kalafata veda etmiştir. Ancak ziyaret, saniyeden fazla — devam titriyerek çıkmıştır. Hususi evrakım toplamış, daireleri teker teker dola- şarak Vali ve Beledıye Başkan Mua- vinlerine ve memurlara veda etmiştir. 6 ay 24 gün devam eden hizmetten sonra saat 11.57 de vilâ- yetten ayrılırken kendisini — uğurla- yan lara "Beni kalbinizden çıkarma— yın" demiştir. Tarhanı, 00001 plâka- lı siyah Cadillac Vali Konağına gö- türmüştür. Fakat 00001 plâkalı si- yah Cadillac hemen geri dönmüş. böylece Tarhan. İstanbul — Vali ve Belediye Başkanlığı makam araba- sında son seyahatini yapmıştır. Tar- han Vali Konağını yeni misafirine devretmek üzere hazırlıklarına baş- lamışken- Yetkiner de ilk defa ola- rak gazetecılerle görüşmüştür, Yetkı— nerin Vali ve Belediye Başk O- larak verdıgı ilk — beyanattaki "ls— tanbulun sevimli çehresini her geçen gün biraz daha güzelleştiren muaz- zamı imar hamlesi içinde benim na- çiz hizmetini olursa bunu bahtiyar- lık — sayacağım" indeki cümle gazetecilerde soğuk bır duş tesiri ya- ratmıştır- Bu beyanatından — sonra İstanbullular, Yetkinerin hiçbir de- ğişiklik getirmiyeceği kanaatine varmışlardır Yetkineri İstanbullular, Emniyet Müdürlüğü zamanından pek iyi ta- nırlar. Kısa boylu, tıknaz, — yüksek dereceli miyop ve kafası — omuzuna yapışıkmış gibi — görünen Yetkiner, supleksi olmıyan bir idareci olarak tanınmıştır. İstanbul Vali ve Beledi- ye Başkanında aranmasına alışılan cerbeze, Yetkinerde aranmamalıdır. Inısıyatıfı zayıf, fakat iyi bir tatbi- katçı olarak şöhret yapmıştır. tık bundan böyle — İstanbulun Vılayetı ve Belediyesi, merkez ne is- terse o şekilde idare edilmeye baş- lanacağa benzemektedir. Esasen, İs- tanbulda Vali ve Belediye Başkanlığı yapmak da gayet zorlaşmıştır. Se- nenin yarısından mudd zarfında valilik makamının sağ t rafında Başbakan, sol tartında lçiş— leri Bakanı bulunmaktadır. Maama- fih aslında, Yetkinerin İstanbula de- 12 'İstanbul Valilik Konağı Kim oturacak ? vamlı Vali olacağına da hiç kim- se ihtimal vermemekte ve yeni bir Kemal Hadımlı devrinin — başladığı söylenmektedir. Şimdi bütün İstanbullular, neri tetkik Yetki- e etmektedirle. — Acaba Yetkiner, İIstanbulun adamı olabile- cek midir? Yetkiner halk huzuruna ilk defa 19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramı münasebetiyle İnönü Stad- yomunda çıkmış ve siyah melon şap- kasını çıkarıp sağ elinde — yukarıda tutarak F.K.G vari halkı selâmlamış- tır. Alkışlanmıştır. Ama, böyle bir tezahürat candan olm aktan ziyade, bir nezaket gösterisi sayılacak çe- şittendir. Yetkiner de yenı gelen her yüksek kademeli idare amiri gibi, ba- sın ile iyi geçineceğini vaadetmiş ve gazetecilerin kendıı ne yardımlarda bulunmalarını iste . - Kısacas Yetkiner şimdilik Istanbullularla ba— layını yaşamaktadır Tarhanın istikbali ktidar, Tarhanı Vali ve Belediye Başkanlıgından ayırırken, sadık bir mensubunu bir köşede bırakmak yoluna sapmamıştır. Kendisine Mer- kez Bankası veya Etibankın İdare Meclisi Reisliği, D. P İstanbul İl Başkanlığı teklif olunmuştur. Fa- kat 52 yaşındakı Tarhan memurıyet kabul etmemeğe kararlıdır. olarak çalışac aktır— Mılletvekıllıgı sırasında, avukatlık stajını tamamla- mıştır. Ankara Barosunda kayıtlıdır. Şimdi İstanbul Barosuna da kaydım yaptırmıştır Menderesle aralarında mühim bir ihtilâf yoktu ama yenıden siyasi hayata atılmak ta istememektedir. Vali ve Belediye Başkanlığına getirildiği sırada usu- len istifa etmış olduğu D P. ye kay- dını yenilemeği de düşünmemektedir. Ama Tarhana, göre, kayıt bir şekil meselesidir. Tarhanın şayet sermaye bulursa, bir özel ilkokul açmak ta tasavvurları cümlesindendir. Nakipoğlu hikâyesi T stanbullular için, Emniyet Müdü- rü Hayrettin Nakipoğlunun Niğ- de Valiliğine tayini de Mümtaz Tar- hanın istifası kadar hoş bir sürpriz teşkil etmiştir, Çünki Nakıpoglu halen revaçta olan Gedikin "asık su- rat" ve "şiddet" politikasının en başarılı tatbikatçılarındandır. Na- kipo, 6-7 eylül hâdiselerinden son- ra lst nbul Emniyet Müdürlüğüne getirilmiştir- Daha evvelki — vazifesi. Beyoğlu Kaymakamlığıdır. Alaeddin Erişin azlinden sonra bu makama rhan Eyüboğlunun getirilmesi bek- leniyordu. Fakat Nakipoğlunun şan- sı yaver gitmiş, Hiltbn Otelini ve Birleşik Amerika Başkonsolosluğunu nümayişçilerin elinden kurtarması, o- na istikbaldi yolunu açmıştır. Birle— şik Amerika Başkonsolosu, Nakipoğ- lunun başarısını bizzat Cumhurbaş- kanı ve Başbakana nakletmiş, teşek- kürlerini bildirmiştir. 36 yaşında bir Mülkiyeli olan Nakipoğlu- vazifeye başlar başlamaz İstanbul — Emniyet Teşkilâtını son derece çıkmış, müfrit bir merkeziyetçilik takip — ederek, en ufak bir hâdiseden dahi kendisi- nin haberdar edilmesini sağlamıştır. Etrafına hiç itimadı yoktur ve son derece şüphecidir Herhangi bir hadi- disenin patl vermemesini sağla— mak azmi- kendisini son derece ves- veseli- her rutubetten nem kanan bir şahsiyet haline sokmuştur, Emni— yet Teşkilâtında izinleri sık (kaldıran bir müdür olarak yapmıştır- şık şöhret Yorulmadan, bıkmadan çalışmış— tır. Sigarayı 1çk1yı ağzına buna mukabil uzun mesaıler yapa- bilmek için, uykusuzluk veren ilaç— lar kullanır. Hülâsa olarak Nakipoğ- lu, D- ükümetlerinin arzuladığı 1deal Emnıyet Müdürlerinden bir tanesidir. Nakipoğlu, resi zarfında, yapmamıştır 32 aylık hizmet sü- tek gün için dahi izin i Bir buçuk ay kadar önce bir defasında Ankaraya gitmiş, ancak iki gün kalabilm zaman da- İstanbul Unıversıtesınde Prof. Hüseyin Nail Kübalı lehindeki nümayişler patlak vermiş ve — yüzü hiç gülmiyen Nakipoğlu, alelacele dönmüştür. Nakipoğlunun takip et— tiği baskı, sindirme ve yıldırma tak — tikleri. lstanbulluyu polisten nefret eder ale — getirmiştir. —Ayrıca Na— kipoğlu, 1 numaralı gazetecı duş— manı olarak ta şöhret yapmış, muha- birleri- haber kaynakları ile temas ettirmemeği, en belli başlı vazifesi haline getirmiştir. Bütün bu hizmetlerine karşılık, Nakipoğlu kâr mükâfat talep etmiş— tir. "Mesleki tetkik seyahati" adı al— AKİS, 24 MAYIS 1958