Çaoban kabilelerde servet kademcleri pek çabuk itecssüs eder. İar yer bulan bir cobanın sü Meselâ çayırı zengin, süyYU mebzul bir rüsü ürerken diğer taraftan bir hastalık , yahut b hvedekb bir sürüy ybet- miş, servetinden olmuş bir çabanın, hayvun bir yağma bütün giymesi kadar tabil bir sey olamaz. diğer bir çobanın hizme «Ratzel» çoban kabilelerde servet kademeleşme i yor: «Lapony vanı olanlar işe, yaşüyab ların hizmetire girmeğe mecburdurlar. — ifci derevcede bir refah için 300 sızır kâfidir. 200 lct t'/!’l'l'. .'XZ fm_yı.'anı’ılcr', Çü k _"ırıy '.':'ıı;!"ı'*f_ ü _': Ü alacaklıların tarlasını sürerler.» (1) İptidaf cemiycetlerde smıf farklarının tecssüsünde iktısadi âmil- lerden maada siyasi âmillerin de büyük tesiri olmuştur. Meselâ kabileler arasında harp, bir kabilenin diğer bir kabileye hücum ederek onum servetini yağma, halkını esir etmesi gibi hâdiseler, ler a- alınan csirlerin ve ganaimin miktarına görc galip muharip rasında bir servet farkı tevlit eder. Bilhassa bu şekilde zümre farklılıkları coban kabilelerde görülür. Mamafih avcı kabilzler de harp eder va asir alırlar. | gi ay farkla, maiset kaynağı av olan bu kabileler de iş verimlili n esir- , rıca yabancı kol kuvvetlarini heslemeğe ! ler ya öldürülür arasıne kahilelarda zürülere bakmal: için yabarncı kol kuvvetine vardr. Bunım için çoban milletlerde yabancı kol kuvvet bir kıymeti haizdir. Hatiğ avcl n çobanlığra ge: alınan her yüz esirdan hiri, mabede kurban edilm cılık devrinin an'anesi yaşattırılmıştır. , bir insanın ire (3). riz ki. «xCaban millatler, « Binneneleyh diye diğer bir insan taraflından istismarı usulünün i! Hitekım L'Skl Vve y —'V'!'Ii düny.':ıv:ı bütin caban mil! !İer [î:ı;a“i kahile rüssası), hür halk ve esirler olmak üzere başlıca a içtimat zümreye ayrılmışlardı. () Ratzel, NMe Völkerkunde TE. &. $ (2) F. Oppen'yeimer, Der Start, 8 385 mi rl