hakılâbın ideolojisi Plan mefhumu hakkında Şevket Sürayya Bir filozof, muasır cemiyetin yüksek teknikli |1) insanını, eski devrin, yer altından bir takım cin tayifelerini davet edipte, sonra bu cinlerle başa çıkamayan cincisine benzetir. Ve “kendi çağırdığı, fakat sonra bir türlü başa çıkamadığı cinler, tılısı- mını kaybetmiş cinciyi bir gün nasıl bogarqı. korkulur ki, insanın yarattığı, fakat sonra bir türlü nizam altına alamadığı bu yüksek teknik te, bu nizamsız inkişafı ile, bir gün muasır cemiyetin başını öylece yiyecektir.,, der. Filhakika muasır cemiyette teknik, alabildiğine terakki ediyor. .Fakat şu da var ki, onun her terakki adımı, cemiyet içinde bir îa tozada meydan vermektedir. İstihsal nispetsizlikleri, ranlar, işsiz orduları, içtimat harpler, hulâsa, cemiyeti her gün biraz daha artan bir şiddetle, akibeti mezçhul katastrof- lara mahküm kılan cemiyet sarsıntıları, cemiyette tekniğin bu alabildiğine fakat başı boş inkişafının neticelerinden başka bir şey değildir. İşte şimdi bunun içindir ki, harp sonrası devrinin bütün inkı- lâplarının ve hareketlerinin en evvel göze çarpan ciheti, her şeyden evvel, cemiyet içindeki tezatların ve bu tezatları do- ğguran muharrik kuvvetlerin (bilhassa teknik üstündeki müna- 'Ttlerinl bir nizam, yani planh bir mürakaba altına alına- bilmesidir. — — Bünün içindir ki, şimdi Avrupada herkes “tezatların taafiyesi,, ve “PLAN,, namına konuşuyor. (2) Bu sebepledir ki, PLAN, şimdi Avyrupanın fetişleştirilmîş remzidir. ()| Yüksek teknik, muter ikki isti h'—' vasıtaları ve makinalar manasında kJı anılmıştır. TTT y mrapadı. ıılhaa—.»ı Fransa ve Almanvada hir kıım müneyverler, bu e sünkü Avrupa cemiyetinde tekniğin, veniden ve ihtilâlsizce plunlı Lir tanzime Y*—İ Jabi ııl'ıw eceğ; kanaatın TTT TU kunaatı neşreder mecmun ve Ktaplar muhim bir vekön Ononaktadkır. Bu münecver plan taraftarlarının arasıra köng releti toplarnır. Gerek neşciyat gerek müzakerelerinde, demaokrasf kailelerinin eskimiş ve İulvaca gayri kâfi olduğunu ve Rorma hokükundan — hukuku beşer S