DİDİTİZER Te fonksiyon tuşlarının tanımlanmasını, daha sonra kullanılmak üzere disket- te saklamaya yarar. Blok tablosunu tümüyle silmek için şu döngüyü kur- mamız gereklidir. FORx-1 T529:BLOCKx *:NEXTx Burada, başlangıç ve bitiş adresle- ri verilmediği için, bunların yerine otomatikman kullanılabilecek en dü- şük adres (HİMEM)'ile, kullanılabi- lecek en yüksek adres ($FFF8) otur- tulur. Blok tablosunu görmek istediğiniz- de, MAPx-y komutunu kullanmanız gerekir. Buradaki x ve y parametre- lerinin kullanımı, LIST komutunda- ki kullanımın olduğu gibi aynısıdır. Örnek olarak, MAP 10, MAP 10-20, MAP-I0 verebiliriz. Altı numaralı fonksiyon tuşu kendinden BLOCK komutu ile tanımlanmıştır. (Tabif, bu tanımlamayı siz de değiştirebilirsiniz.) Şayet F6 tuşundan sonra (RETURN) tuşuna basarsanız, tüm blok tablosu- nu görürsünüz. Çünkü, BLOCK ko- mutu, parametresiz olarak kullanıl- dığında MAP 0-31 komutu ile özdeş- Tir. BAZI ÖZEL EFEKTLER Örneklediğimiz tüm sesleri izole edebildik mi, ses efektleri elde etmek artık çocuk oyuncağı gibi bir şey. Za- ten, sözkonusu efektler program mo- dunda bir şeyler yapmak gereksinimi- ni doğuran tek neden. Diğer tüm iş- lemleri, direkt modda yapmak daha akıl kârı. En basit olarak elde edilen efekt RAP veya BREAK efekti, ya- ni bir kelimenin kesik kesik tekrarlan- ması. Bunun için önce kelimenin ken- disini (2), bunun içinde yeraldığı cümleyi (1) ve o kelimeden geri ka- lan kısmını (3) izole etmek ve belir- lemek lazımdır. Daha sonra en basit şekliyle 1,2,2,3 sırasıyla ses geri ve- rildiğinde sözkonusu efekt elde edi- lir. Geri verme sırasında, sesin hızıy- la da oynanırsa SCRATCH efektleri elde etmek mümkün. Bir cümlenin son kelimesini belir- leyip, cümlenin arkasından bu keli- meyi tekrarlı ve azalan bir ses şidde- tiyle geri verirsek ECHO veya HALL efektleri elde edilebilir. Burada, ufak bir aksaklık keşfediyoruz. Ses geri ve- rilirken her bir örnekten bir diğerine geçilirken ekran bir kere göz kırpıyor ve geçiş bölgesi yarattığı hafif para- zitle kulak tırmalıyor. Bu durumda yardımımıza EXEC komutu yetişi- yor. EXEC sadece parametre kulla- nan bir komut. Parametreler bir ka- rakter string'inin içinde yeralıyor ve çeşitli harf ve rakamlardan oluşuyor. Her bir harf bir komutu simgeliyor. Örnek verecek olursak, aşağıdaki program; 10 PLAY BLOCK 1: SPEED | 20 PLAY BLOCK 2 30 PLAY BLOCK 3 40 PLAY BLOCK 4 EXEC“siplp2p2p3a” olarak toparlanabiliyor. Tabit ki bu- rada string'in işlenmesi programın yürümesinden daha hızlı olarak ger- çekleşiyor ve sesin geri verilmesi sı- rasında ekran daima kapalı kalıyor. Şimdiye kadar anlattıklarımızı tam anlamıyla takip ettiyseniz, Speech- Basic'in nasıl çalıştığını ve neler ya- pılabileceğini anlamış olmanız gere- kir. Fakat gene de, aşağıda yeralan (oldukça sıkıcı bir işlem ama ne ya- palım), komutların kullanımını anla- tan bölümü okumanız gerekiyor. Ay- rıca, şimdiye kadar bahsedilmemiş birkaç komut ile ilgili açıklamaları da bulacaksınız aşağıda. KOMUT LİSTESİ Aşağıda, tüm komutlar yaptıkları işlerin benzerliği altında gruplanmış- tır. Anlatım sırasında kullanılan bü- yük harfler komutların kendisi, kü- çük harfler ise bunlara ait paramet- relerdir. Parantezler, sadece paramet- relerin kullanılmama sırasını göster- mek için konmuştur. Kullanılmayan parametrelerin yerine bilinen bir de- Ber kullanılır. “Str” diye bahsedilen şey karakterlerden oluşmuş bir string'i temsil eder. Blok adı ile anı- lan şey belli bir hafıza bölgesidir ve üç türlü belirtilebilir: 1- FROM başl.adr. TO bit.adr. 2- başl.adr. , bit.adr. 3- BLOCK x Büyük *a' harfi (A), iki byte'lık bir tamsayıyı (adres) simgeler. Büyük *n' harfi ise (N), bir byte'lik bir tamsa- yıyı temsil eder. Dv kısaltması, alet Devre Plaketi numarasıdır (device number). Disketle yapılan tüm bilgi taşıma işlemleri, 127 no.lu mantıksal dosya kanalını kullanırlar. Bu kanalın bir özelliği, RUN/STOP * RESTORE işlemi sırasında otomatik olarak ka- panmasıdır. Bu dünya kanalını ken- di programlarınızda kullanamazsınız. LISTING sırasında, (SHIFT) tuşu ile bekletme yapmak mümkündür. Her yerde, onaltılık ve ikili sistem- de sayılar kullanmak mümkündür. (PRINT S$A000, x— $FCE2* e 011011). Onaltılık sayılar, önlerinde yeralan '$' dolar işareti ile ayırdedi- lirler. İkili sayıların önünde ise *Y' yüzde işareti bulunmak zorundadır. Onalüılık sayıların kullanımında kar- şınıza çıkabilecek bir sorundan bah- sedelim. İçinde *DEF' dizilimi bulu- nan onaltılık sayıyı *D EF” gibi ayrı olarak yazın. Sayı olarak bu son kul- lanım gene geçerli olacaktır. Fakat, 58 Commodore