AFİF SAY : SBilgisayar sizi değil, siz onu prog- ramlayın.”” Bu sayıda tanıtacağımız dillerden birisi olan LOGO'nun felsefesi yuka- rıdaki cümleyle özetlenebilir. Bu da nerden çıktı demeyin, yoksa bu vak- te kadar bilgisayarı programladığınızı mı sanıyordunuz? Evet görünüşe gö- re öyle, ama ya size yaptıklarınızın belli işlemleri yaptırabilmek için hep onun suyuna gitmek olduğunu iste- diği şeyleri hep onun istediği biçim- lerde verdiğinizi söylersem? Yani as- hnda onun sizi programladığını... İşte size bilgisayarınızı gerçek an- lamda “programlamanızı', onunla onun istediği gibi değil, kendi istedi- ğiniz gibi iletişim kurmanızı sağlaya- cak bir dil: LOGO LOGO öncelikle bir eğitim dili ola- rak tasarlarımış (lütfen eğitimle öğ- retimi karıştırmayalım), bu nedenle özellikle çocuklar düşünülmüş, ama yediden yetmişe herkese yönelik ol- duğu görülmüş daha sonra. Çocuk- ların genel yapıyı bir haftada kavra- dığı söyleniyor, büyükler için bu sü- re biraz daha uzunmuş. LOGO yaklaşık onbeş yıl kadar önce İsveçli psikolog Jean Piaget'in öğretileri temel alınarak Seymour Pa- pert'in öncülüğünde ABD'de gelişti- rildi. Piaget'ye göre, *“...insan çevresini yönlendirerek” öğrenir. Dili, sözcük- leri yönlendirerek öğrenmeye başlar ve aşama aşama geliştirir. Bebek ön- ce anlamsız sesler çıkarır, sorıra söz- cükleri kullanır ve daha ileri aşama- da cümleler halinde birleştirir. Çocuk soyut bir kavram olan dili somut bir amaca ulaşmak için kullanır. Örne- ğin “su” sözcüğüyle su istediğini be- lirtip gereksiniminin karşılanmasını sağlar. Çevresiyle kurduğu bu iletişi- A 12 CJ 2s mi geliştirdiği zaman dilin gramatik yapısını irdelemeye başlar. Bu şekil- de, yeni durumlarla karşılaştığında dili yeniden oluşturur. İşte LOGO dili bu aşamalardan ge- çilerek öğrenilir ve geliştirilir. Önce grafikler öğrenilir -bebeğin konuşma- SI-. Grafikler somut sonuca karşılık düşerler. LOGO'da “turtle' denen üç- gen şeklinde bir yaratık istenildiği gi- bi yönlendirilerek çizgi çizmesi sağ- lanır. FORWARD Üileri git), RIGHT Commodore 9 O0000LCCOC O9TDT0a00000C0C0 (sağa dön) komutları ile ekranda çi- zim elde edilebilir. Verilen bu komut- larla somut sonuçlara ulaşma başa- rısı arttıkça LOGO'nun dil yapısı da öğrenilir. Sonra bu komutlar biraraya geti- rilerek daha karmaşık bir sonuca yö- nelik program parçaları elde edilir. Çocuk artık cümleler kurmaya baş- lamıştır. Artık soyut kavramlar geliş- tirerek yeni LOGO sözcükleri yara- tılabilir. Yukarıda açıklanan bu aşamaları