SYS 49155, karakter, renk Karakter: Karakter numarası (0-255) Renk — : Karakter rengi (0-16) Bu yordam hem 40-kolon hem de 80-kolon için ça- lışır, bunun anlamı bir komutla her iki ekranı da aynı anda programlayabilirsiniz demektir. Şimdi karakter- leri ekranın çeşiftli satırlarına nasıl koyacağımızı öğ- renelim. Karakterin yeri hafızadaki 224 ve 225 numa- ralı (o anki Kursor'un yeri) adreslerden okunabilir. Eğer bir karakterin belirli bir yerde olmasını istiyorsanız, bu addöreslerle biraz oynamak yeterli olacaktır. Aşağıda bunu yapabilecek küçük bir program ve- Tiyoruz: (Program Döküm Eki/PROGRAM 2) KOL değişkeni: 0-79 (0-39) SR değişkeni : 0-24 Programda kullanılan bazı adresler şunlardır: 238 Ekranın maksimum uzunluğu 224 Kursor'un yeri - alçak 225 Kursor'un yeri - alçak 49155 Başlangıç adresi - ROM yordamı Taklit edilmiş POKE Aşağıda vereceğimiz program sayesinde normal- de POKE yapamadığımız video RAM bölgesine bizim yaptığımız POKE komutu ile POKE yapmak mümkün olacaktır. (Program Döküm Eki/PROGRAM 3) Hazırlamış olduğumuz POKE komutunun formatı şu şekildedir: SYS DEC(*1800'), karakter, LO,HI Karakter— Karakter byte değeri (0-255) LOz İstenilen adresin alçak byte'ı Hli- İstenilen adresin yüksek byte'i Şu ufak programı deneyin: 10 İNPUT”ADRES' AD 20 HİZİNTÇAD/256):L0 — AD-(256*HI) 30 SYS DEC(“1800'),3,LO,HI Video RAM'deki herhangi bir byte'in içeriği şu şe- kildedir: BIT Ö: Parlaklık BIT 4: Mavi BİT 2: Yeşil BIT 3: Kırmızı BIT 4: Yanıp sönme BİT 5: Altı çizilmiş BIT 6: Reverse video BİT 7: İkinci karakter seti İlk dört bit'in kullanımı oldukça açıktır. bu bitleri bir- leştirerek mümkün olan 16 rengi elde edebilirsiniz. Dördüncü bit'i 1 yaparak karakterinizin yanıp sönme- sini sağlayabilirsiniz. Biraz eğlenmek için üstte verdi- ğimiz programın 30'uncu satırını şöyle değiştirin: 30 SYS DEC("1800"),2 042 342 4 LOHI Programı çalıştırarak adrese 2048 değerini verin, şimdi ekranda açık kırmızı renkte olarak karakter ya- nıp sönmeye başlayacaktır. BİT 7 ile karakter setini değiştirebilirsiniz. normalde bunu SHİF/C- tuşu ile yapıyoruz. 4Ü-kolon ekranın aksine Bü-kolon ekran- da aynı anda her iki karakter setinin de bulunması mümkündür. Bunun anlamı da çalışabileceğiniz ka- rakter sayısının 512 adet olduğudur. Karakter üretimi Aşağıda vereceğimiz program karakter üreticiyi vi- deo RAM'den okuyacaktır. (Program Döküm Eki/PROGRAM 4) Programımızda kullanılan değişkenler: BA : Karakter üreticinin başlangıcı A : VDC'nin başlangıcı AD: Karakter üreticide o anda bulunan adres HI: AD değişkenindeki adresin yüksek byte'i LD : AD değişkenindeki adresin alçak byte'ı CH: Karakter satırının okunuş değeri W : Sayaç Programı çalıştırdığınızda bütün karakterler ekra- na genişletilmiş matrisler halinde basılacaktır. Her ka- rakteri sekiz boşluğun izlediğini dikkat edeceksiniz. Bundan başka 80-kolon karakter üreticinin VIC-20 ve- ya C-d4'dünkilerden farklı olduğuna dikkat edin. Her karakter 18 byte'dan meydana gelmektedir. Bu fazladan olan sekiz byte normalde kullanılma- maktadır. bunlar bazı özel durumlarda kullanıla- caktır. VDC 8563 hem 8" 8 matrislik hem de 16*8 mat- rislik karakterler üretebilmektedir. Büyütülmüş karakterler Aşağıda yeralan program ile genişletilmiş karak- terler elde edeceksiniz. (Program Döküm Eki / PROGRAM 5) Bir sonraki yazımızda biraz daha 8üÜ-kolon göste- rimden bahsedeceğiz, şimdi C-öd'te oynayabilece- ğiniz bazı oyunları kolaylaştıracak yararlı POKE komut- larına geçiyoruz. Oyunumuzun adı PSYCASTRIA, başlık ekranında iken, yani bilgisayara RUN komutunu verdikten son- ra ilk çıkan ekranda|lLTDN tuşlarına aynı anda ba- sıp bırakın. Bu tuşlar İngilizce olarak şu kelimelere kar- şılık gelmektedir: | Love Tracey Dianne Nicolson. Bu tuşlara aynı anda bastığınızda size sorulacak olan şifre yerine THEVDİCE kelimesini yazdığınızda CHEA- TİN MODE'a girmiş olacaksınız, böylece de gemimiz görünmez olacaktır. Commodore —