örneklersek: Basit bir üçgen çizimini TOUCGEN FORWARD 50 RIĞHT 120 FORWARD 50 RIĞHT 120 FORDWARD 50 END komutlarıyla yapabiliriz. Şimdi daha üst bir kavrama geçe- lim: TO HAC ÜCGEN RİGĞHT 90 UCGEN RIGHT 90 UÜCGEN RIĞHT 90 3 UCGEN RIGHT 90 END Görüldüğü gibi daha önce verilen üçgen kavramı, bir üst işlemde haç oluşturmada kullanıldı, yani sözcük- ler cümle içinde değerlendirildi. Ba- sit kavramlardan yola çıkılarak kar- maşık düşünceler ifade edildi. LOGĞO'da turtle grafikleri önem- lidir, ama yalnızca başlangıç için. LOĞO eşittir çizim ve grafik dene- mez. Bu dilin asıl önemi semboller üzerinde işlem yapmamızı sağlaması (symbol processing), yani düşünceleri somut nesneler gibi işleyebilmesidir. Konuyu bir örnekle açarsak: *Kuş' sözcüğü bize kanatları olan, uçan, yumurtlayan canlı varlıkları anlatan bir semboldür. İnsan beyni kuşları bu sembole bağlı özelliklerle algılar. Martıda bir kuştur; yani kuşların bü- tün özelliklerine sahiptir. Ayrıca mar- tının su kenarında yaşama, suda bat- madan durabilme gibi kendine özgü nitelikleri de vardır. Sonuçta bütün martılar kuştur, ama bütün kuşlar martı değildir yargısı insan mantığı için son derece basit bir işlemdir. İn- sanlar sembolleri doğal olarak değer- lendirir; nesnelere özellikler bağlar ve diğer şeylerin aynı sınıfa dahil olup olmadığını yargılar. Bunu BASIC di- linde yapabilmek için çok karmaşık matematiksel algoritmalar kullan- mak gerekmektedir. Oysa LOGO'da yöntem insandakine çok yakındır. Kuşun özelliklerinin listesi yapılır ve bu özellikler değerlendirilerek diğer nesnelerin kuşlarla olan ilişkisini yar- gılayabiliriz. Şimdi bütün bunların LOĞO'ca nasıl ifade edildiğini göre- lim: MAKE “KUS (LIST (KANATLARI VAR) (UCAR) (YUMURTLAR) (CANLIDIR)) MAKE “MARTI (LIST (KANATLARI VAR) (UCAR) (YUMRUKLAR) (CANLIDIR) (SU KENARINDA YASAR) (SUDA BATMADAN DURUR) TO YARGILAMA MAKE “SAYI COUNT”: KUS IF: SAYI- O THEN PRİNT (MAR- TI BIR KUSTUR) TEST MEMBER? MARTI IFFALSE THEN PRINT (MARTI BIR KUS DEĞIİLDİR) MAKE “KIS BUTFIRST*: YARGILAMA END FIRST: KUS: KUS Görüldüğü gibi ilk bölümde her iki kavramın da özelliklerini tanımladık, sonra kuşun özelliklerini martınınki- lerle teker teker karşılaştırdık. (Bunu BASIC'le deneyin bakalım.) EBeete, bütün bunlar neye yarar, biz doğal olarak bu işlemleri yapıyoruz zaten, bilgisayarın yapmasına ne gerek var diye düşünebilirsiniz. Haksız da sa- yılmazsınız, ama düşünün bir kez, ona bizim gibi düşünmeyi daha yeni öğrettik. Hele bunu biraz daha kar- maşıklaştırır, daha geliştirirsek bi- zimle fikir tartışmasına girmesi bile yakındır. Yani yapay zekaya sahip ol- ması. Neyse daha fazla uzatmadan son sözlerimi özetleyeyim: LOGO soru- larımızı doğal yollarla ifade edebil- memizi sağlar. Bunun ötesinde LO- GO problem çözmede bir yaklaşım sağlar. Yaratıcı yolla problem kurma ve çözme yollarını öğretir. Bu öğren- diğimizi yalnızca bilgisayarla olan ilişkimizde değil, yaşamın her alanın- da kullanabiliriz. Kısacası LOGO ile düşünmeyi öğrenebiliriz. O LOĞO'nun C-64 için Türkçe uyar- laması TELETEKNİK tarafından ya- kında çıkarılıyor... Artık 65 ile ana dilimizle çalışacağız. LOĞO projelerinizi bekliyoruz... Başvuru: Afif SAY - Teleteknik A.Ş. DÖOLPHİN DOS: 64'ER DOS V3: EPROM PROGRAMLAYICI İl: 802 ROM Ul: MODÜL KART: DESTEK âd: EXPERT KARTUŞ: Comrmnodore 64'te yeni boyutlar YİNE BİLGİSAYAR DÜNYASININ TÜM YENİLİKLERİ VE TAMİR SERVİSİMİZLE HİZMETİNİZDEYİZ GÜNÜN YENİLİKLERİNDEN SEÇĞMELER PRİNTER IN'İERF&CE: SES DIĞITALISER: PROGRAM SERVİSİ: THE İCE MACHİNE: Commodore