C 128 için Püf Noktaları (2) BURAK KİPER Bu yazımızda C4128'in yanında C-ö4 ile de ilgili bil- giler vermeye çalışacağız, bundan başka ara sıra bazı oyunlarda size kolaylık sağlayabilecek veya si- ze bir oyunda sonsuz hak verdirecek POKE'lar öğre- teceğiz. C128 ile ilgili bir adresin mümkünse C-ö4'teki karşılığı da gösterilecektir. İlk yazımızda C-128'de VİC'ten yani 4Ü-kolon mo- dundan bahsetmiştik, şimdi sıra 80-kolon moduna geldi, bu yazımızda VDC 8563 (VIDEO DISPLAY CONT- ROLLER) işlemcisinin özelliklerini tanıyacağız. Bu işlem- ciye nasıl girebiliriz, normal karakterleri nasıl iki kat büyütebiliriz gibi ilginç şeyler göreceğiz. Bildiğiniz gibi C4128'i bir iş bilgisayarı olarak kulla- nabilmemiz mümkün, makineye bir profesyonel özel- liği kazandıran 80-kolon'luk gösterim yeteneğidir. Bu arada şunu hatırlatalım ki bu işlemci sadece RGB mo- nitörlerde görüntü sağlamaktadır. bu yüzden bu modda görüntü elde edebilmek için C1901 tipinde olduğu gibi RGB çıkışı olan bir monitör kullanmanız gerekmektedir. Şimdi alışmış olduğumuz ortamın dışına çıkıyoruz, bildiğimiz gibi 4Ü-kolon modda ekran ve renk RAM'i normal RAM de idi ve normal PEEK ve POKE komutu- nu kullanarak bu işlemciyi istediğimiz şekilde kulla- nabiliyorduk. Fakat 80-kolon modunda bu rahata sa- hip değiliz; çünkü 80-kolonun RAM'İ normal RAM'de değildir ve normal PEEK ve POKE komufunu kullana- rak üzülmenize gerek yok, çünkü size BÜü-kolonda kul- lanılan işlemciyi nasıl kullanacağınızı göstereceğiz. Aşağıda işlemcinin yazmaçlarının bir listesi yeralmak- tadır. Yazma: istenilen yazmacın 0-5 Biti 01 Satır başına karakter sayısı 02 Ekran penceresini kaydırma (yatay/karakter ola- rak) 03 Ekran penceresini kaydırma (yatay/piksel ola- rak) D4 Dikey senkronize 05 Dikey toplam 06 Ekran sayfasında yeralan satır sayısı 07 Ekran penceresini kaydırma (dikey/satır olarak) 08 Iİnterface modu 9 Matriks yazmacı - dikey 10 Kursor modu - taramaya başlama 11 Taramayı durdurma 12 Ekran hafızasının başlama adresi - yüksek byte 13 Ekran hafızasının başlama adresi - alçak byte 14 Kursor'un yeri - yüksek byte 15 Kursor'un yeri - alçak byte 16 Light Pen dikey 17 Light Pen yatay 18 Kanal adresi - yüksek byte 19 Kanal adresi - alçak byte 20 RAM başlangıç adresi - yüksek byte 21 RAM başlangıç adresi - alçak byte 22 Matriks yazmacı/yatay görüntü 23 Matriks dikey görüntü 24 Dikey düzgün akış 25 Yatay düzgün akış 26 Renk 27 Adres kaydırma 28 Karakter üretme basic adresi - yüksek byte 29 Alt çizim - Kursor - tarama - satır 30 Yazmaç tekrarı 31 Kanal, video RAM'indeki byte'i okuma/yazma Ç 44