32 Blok başlangıç adresi - yüksek byte 33 Blok başlangıç adresi - alçak byte 34 Ekran gösteriminin başlangıcı 35 Ekran gösteriminin sonu 36 Tazeleme oranı Şimdi listesini verdiğimiz yazmaçları bireysel olarak örnekler vererek işlevlerini açıklayacağız. Bu yazmaçlar dolaylı olarak adreslenirler. Bunun anlamı sadece sifirinci ve birinci yazmaçlara giriş ya- pabildiğimizdir. Bunu şu örnekle açıklayalım, eğer 26 numaralı yazmacın içeriğini görmek istiyorsanız şu sa- tırları yazmanız gerekir. AzDEC(“DA00') POKE a.26:PRIİNT PEEK(A * 1) 0 ($Dâ00) ve 4 (5D0601) yazmaçlarına yazılan yaz- maç numarası istenilen yazmaçtan okuma ve yaz- mak için bir kanal açmamızı sağlar. Bunu aşağıda vereceğimiz küçük bir program yapabilir. 410 İNPUT “YAZMAC";Y 20 İNPUT “DEGER';D 30 POKE DEC(“DA00').Y 40 POKE DEC("DA01*) .D Yazımızın başında da belirttiğimiz gibi VDC işlem- cisinin normal adreslenemeyen 1öK'lık RAM'İ bulun- maktadır. VDC video RAM'ine girebilmek için aşağı- daki programı kullanın. (Program Döküm Eki/PROGRAM 1) Satır. Açıklama 100 BA değişkenine VDC'nin temel adresini yüklenir. 110 V değişkenine istediğiniz video RAM adre- sini yükleme. 120 W o değişkenine video RAM'ine yazmak iste- diğiniz değer yüklenir. 130 V değişkenindeki değer yüksek ve alçak byte'lara ayrılır. 140 - 18'inci yazmaca İstenilen adresin yüksek byte'i konulur. 150 — 49'uncu yazmaca alçak byte konur. 160 — 31'inci yazmaca byte değeri konulur. 170 BA değişkeninin hafıza adresine ulaşana kadar komuft bekle. 180 30'uncu yazmaç 1 ile doldurulur (karakter çıkışı). Bilgisayar ilk açıldığında video RAM'in durumu şu şekildedir: $0000-$07FF Ekran tazeleme hafızası (SCR-RAM) (0-2047) SOBNÜ-S$OFFF RAM (mesela ekran hafızası) (2048-4095) $4000-$41FFF Serbest (4096-8191) $2000-53FFF Karakter üretimi (8192-16385) Yukarıda verilen Basic programı çalıştırın ve adres olarak '0' girin. Değer olarak '0 ve 255' arası bir de- ğer giriniz. 8BÜ-kolon gösterimde üst sol köşede ver- diğiniz değere bağlı olarak bir karakter yazılacaktır. Video RAM'e pratik olarak giriş 80-kolonda işletim sistemi bir tuşa basıldığında ne yapar? Bu modada işletim sisteminin bir karakteri ne yaptığını inceleyelim. İşletim sisteminde bu işle ROM'- da bulunan bir yordam görevlidir. Bu yordamı BASIC'- ten şu şekilde çağırabilirsiniz: