SİNEMA ama, bu nasıl olacaktı? Dünya gö- rüşlerinin ve omizaçlarının ayrılığı burada beliriyor, bâzıları yalnız psi- kolojik karmaşıklar (okuruyor, bâzı- ları da sosyal problemleri konu edi- niyorlardı. Jean Rouch siyah insan- ların haklarını ve evrimini belirtmek için Afrikaya gidiyordu. Ama bütün bunlar, Fransız fikir hayatım akset- tirmek için beyaz perdeyi taşıran birer sinema olayından başka bir şey değildi 1960'ın Fransada bu gençlik atı- ışının en yüksek noktasına çıktığı yıl olduğu söylenebilir. Uluslararası festivallerde Fransız sinemasının ö- zel olarak bu genç sinemacılar tara- fından temsil edilmesinin gerçek se- bebi de budur. Truffaut'nun filmi 1400 Darbe"nin Truffaut'nun ustası olarak Jean "Les Mistons" adlı kısa filminden de anlaşılmaktadır. Film her göste- rildiği yerde son derece beğenilmiş- tir. Yeni filmi “400 Darbe"de de bu Vigo hayranlığını sürdürmekte oldu- ğu görülmektedir. Fakat şurasını da belirtmek yerinde olur ki, Truf- faut bu hayranlığım taklitçiliğe aya vardırmamaktadır. "Yeni Dalga" genç rejisör; 1935 yılında erken cak. da ölen -ancak iki film çevirmişti- Jean Vigo'nun duygu yanını benim- semiştir. Öyle ki Vigo'nun insanla- ra, hayata ve olaylara karşı davra- nışları, oTruffaut'yu sanki büyüle- miştir. Ayrıca sinema gibi yeni ve gelişme halinde bir sanat için gele- neklerin devam ettirilmesi de güzel birşeydir. Truffaut, 1950 den bu yana sine- ma için iyiyi ya da kötüyü açıkça anlatmaktan çekinmeyen genç ten- kitçiler grubuna dahildir. Daha ön- celeri, 14 yaşındayken önemsiz kötü bir hareketinden dolayı Islahhaneye gönderilmiş ve ünlü sinema tenkit- çisi Andre" Bazin kendisini çekip kurtarana kadar da orada kalmıştır. Islahhane yıllarında başından geçen- ler, oTruffaut'nun Uunutmasına im- kân olmayan serüvenlerdir ki, yıllar sonrası rejisör, ilk uzun filmine -"Les Ouatre Cents Coups - 400 Darbe"ye- konu olarak o günlerinin hikâyesini seçmiştir. "400 Darbe"nin konusu bir çok iyi filmlerde olduğu gibi gayet ba- sittir. Antoine - Jean Pierre Leaud- Doniel'lerin -Albert Remy ve daire Manrier- tek oğludur. Ana baba ve 12-13 yaşlarındaki erkek çocuk, giz- lilik diye birşeyin obulunmasına im- kan olmayan kalabalık bir apart- manda oturmaktadırlar. Ailenin, her rejisörü François kendisine osinema Vigo'yu seçtiği 34 iki büyük üyesi de çalışırlar. Babanın oişi Otomobil (o yarıştır- maktır. Anne, gizliden gizliye bir başkasıyla (osevişmektedir. o Antoine durumu bir gün tesadüfen öğrenir. Tek arkadaşı Rene -Patrick Auffay- ile okuldan kaçtıkları gün, başıboş dolaştıkları bir şifada yol ortasında âşığı ile öpüşen annesini görür. Çev- re, küçük adama devamlı bir baskı yapmakta ve onu hırpalamaktadır. Ana ve babasından gerçek bir sevgi göremeyen çocuk onların başına belâ olduğunu işlerini engellediğini dinle- ye dinleye sonunda kendi kabuğuna çekilir. İstenmeyen duyguları anla- şılmamış zavallı ve yalnız bir ço- cuktur. Güvenecek, tutunacak tek bir dalı yoktur. Derken çalınmış bir daktilo hi- kâyesi anne ve babanın ekmeklerine yağ sürer. Çocuğu polise teslim e- dip ıslahhaneye gönderirler. Fakat İİ ruh doktoruyla yaptığı usun ve son derece çarpıcı bir güzellikte tertip- lenen konuşmasından sonra, küçült adam, ıslahhaneden de kaçar. Deniz kıyısına gelinceye kadar koşar, ko- şar... Üç nokta Bu, b a çarpıcı bir tesir ya- reji ve oyununda belli başlı, üç büyük üstünlük göze çarpı- yor. Birincisi, kişilerin olağanüstü bir kusursuzlukla otakdimidir. Aile- nin üç üyesi de her zaman çevremiz- de rastlıyacağımız o tiplerden seçil- miştir. Böylesi insanlar vardır ve güçsüzlükleri, kusurları, arasıra be- liren kuvvetleriyle o aramazdadırlar. Onları bağışlamasak bile davranışla- rının sebebini anlarız. “400 Darbe"de Iruffaut'nun çalışmalarının da payı büyük ama, filmin oyuncuları ger- çekte rol yapmıyorlar, o konuyu bi- lerek, duyarak yaşıyorlar. belirli LİMİTİ al iL İİİ! her yaşta güzeldir... Ml AKİS, 23 OCAK 1961