MUSİKİ Maria Callas Celalli soprano Şikago'nun — Lyric Theatre'ında, Puccini'nin kovboy operası — "Batılı (La Fanciulla del West)'in ilk temsilinde huysuz bir at, basso Wil- liam Wilderman'ı daha şarkısını bi- ttirmeden alıp kulise götürdü. Tem- silde başrolü oynayan tenor Mario del Monaco'nun geçmişteki bir tecrü- besi düşünülerek mizansende bir de- ğişiklik yapılmıştı. Birkaç ay önce aynı eser Floransa'da temsil edilir- ken, soprano Eleanor Steber'in sev- gilisini idamdan kurtarmak için iki atla birlikte sahneye (girmesi gereki- yordu. Tenor Del Monaco, bu atlar- dan birine sıçrıyacak ve kaçıp kur- tulacaktı. Fakat bu işi beceremiyen tenor atı sahnede bırakıp koşa koşa kaçmayı tercih etmişti. Şikago tem- silinde Eleanor Stefber, yedeğine al- mış olduğu tek bir atla sahneye gir- di. Ne de olsa tenorların aynı za- manda Roy. Rogers gibi ata binme- leri istenemezdi. Metropolitan'da, — sopra Maria Callas'ın şımarıklığı, barıton Enzo Sordello nun kovulmasına sebeb oldu. ucia di Lammermoor'un matine temsilinde Calias, Sordello'yu kolun- dan yakaladı ve etraftan — duyulur şekilde "bu notayı, uzatma" diye fi- sıldadı. Sordello aldırmadı. Antrakt- ta Calias baritona ültimatomu çekti, "Bir daha. benimle sahneye çıkmıya- caksın". Operanın müteakip temsi- linde Calias Ünlü Soprano- yu dinlemek için gelenler fena halde sinirlendiler ve ancak polıs tarafın- dan yatıştırıldılar. İki sonra Sordello, — Metropolitan muduru Ru- dolf Bing'den taahhütlü bir mektup aldı. Kovulduğu bildiriliyordu. Bing, Calias'ı kaybetmek istememişti, Berlin Festivali'nde Werner Henze'nin yeni operası "Kral Hirsch" 30 Temsil boyunca ' gürültülere yol açtı. salon ve balkon dinleyicileri -Henze'- nin taraftarları ve aleyhtarları- ara— sında "iltifatlar" teati edildi. Söz ellosu, perde kapandıktan sonra bır saat müddetle -ve ertesi gün bas ın— da- devam etti. Henze'nin bir ba operası, “"Boulevard Solitude" bun dan birkaç yıl önce Roma'da oynan- dığı zaman da salonda gürültü kop- muştu. Viyana'da,. Devlet Operasının açı- lış gecesınde Wagher'in "Tannhaeu- ser"inde başrolü oynayan tenor Ru- dolf Lustig'i — dinleyiciler temsil bo- yunca ıslıklamakla ve yuhalamakla kalmadılar; temsilden sonra sokak- larda kovaladılar. Adamcağız ancak bir kahvehaneye — sığınmak suretiyle memnuniyetsiz dinleyicilerin elinden kurtulabildi. İstanbulda, Ankara Devlet Opera- sının verdiği "Palyaço" temsili esna- sında, sesi kısık olduğu hâlde Devlet Tiyatrosu Genel Müdürü Muhsin Er- tuğrulun ısrarıyla sahneye çıkma zo- runda kalan tenor Özcan Sevgenin notaları birkaç defa çatallandı. neviyatı çok bozulan tenor, göz yaş- ları içinde oyunu bitirdi. Geçen haf- taki Universite konserine iştirak ede- miyen Sevgenin ses kısıklığı, her opera san'atkârının başına gelebıle— cek, geçici bir rahatsızlıktır. Bu mü- nasebetle Genel Müdür, operanın ve operacıların meselelerine ne kadar yabancı olduğunu bir defa daha gös- termiş oldu. A ı'dcın v G ee LN D L T NEON DA LA O LARA BROŞUR eylu yaben _,'“uliı.ı.ı : C_.ı,ı.ır' bütün reklâm işlerinizi Bürat ve Giddliyetle yüpar DEKORASYON MATBAA İŞLERİ her ıgquhndü GİÜİÜ l'lü“ Beyoğlu,, Hat Caddesi Pi aha tON7 TEL d Gd SA Cağalöoğlu Mollahamnar Üwonyülü Sağlık Müzekl arküş AÇ tü ki gaze'le bul edet Üaneleki hati Âi Had ı o Htak TEL Z G1 5t Vatıh Vatur AKİS,29 ARALIK 1956