MUSİKİ yük ' keşfi" Sabahat Tekebaş a da bu derece münasip görülmüştü Münakaşa ve itiraz celbeden ka- rarlar bununla bitmiyordu. Operanın rol ortakları olan iki sanatkardan bi- rine (Atıfet Usmanbaş) 1200, diğeri- ne (Azra Çaplı) 1250 lira verılmıştı. natkârın arasındaki 60 li- ralık fark acaba neydi? Diğer taraf- tan, geçen yılki tasnife göre ikisi de birinci sınıfta olan bu subretlerin, eski ve yeni sistemler arasında bir nisbet kurmak gerekirse * ve mevsim İçindeki başarıları da nazara sa - doğrudan doğruya 1400 e çık- maları lazım gelirdi. Sonra, üst de- receler için, bir ses kategorısının en İlerisi olmak şartsa niçin Necdet De- mir'e 1250 lira yeter görülmüştü? Her halde bu, şart değildi. Aksi tak- dirde tenor Süleyman Güler'e 1400 lira verilemezdi. Bundan başka, durumları farklı olan üç baritonun aynı sınıfa sokul- ması da hayretle karşılanmıştı. Bun- lardan biri 1954-55 mevsimi zarfın- da üstün bir başarı kazanmış (Figa- ro rolünde Fikret Kutnay), diğeri ancak mutedil bir başarı sağlamış (Ho ann'da Ali Köpük), üçüncüsü ise hiç sahi eye çıkma ıştı. (Nevzat Karatekin). uki üçüne de 1100 lira verılmıştı ülâsa Kurulun kararları arasın- da isabetli olanlar bulunmakla bera- ber, sağduyuyu ve hakkaniyeti isya- na sevkedenler de eksik değildi. - Nitekim — sanatkârlar, münasip görülen ucretlen tevekkülle karşıla- madılar. Duru: akana (Milli Eği- tım Bakanı) şıkayet ettıler. Bakan, "ben bu parayı size, birbirinize gire- siniz diye vermedim" dedi ve ışı hal- ledeceğinden bahsetti. mafih işin artık halledilecek Ma; tarafı yoktu ağdur sanatkârlar, boyunlarını büküp kontratlarını im- zalamışlar ve daha âdilâne bir sınıf- lama için gelecek yılı beklemeğe baş- lamışlardı bile.. Bestekârlar Şerit bestekârları Otto Luening ile Vladimir Usa- çevski, New York Columbia Üni- versitesinin Musiki Fakültesine men- sup iki musıkışınasdır, manyetofo- nun (yani, şerit üzerine ses alma ci- hazının) yaratma imkânları üzerin- de tecrübeler yaparlar. Geçen ay A- merika'da — neşredilen Innovatıons marka bir plâk, bu rest" bestekârın şimdıye kadar ler yapabilmiş — olduklarını ortaya koydu Manyetofonun imkânları gerçek- ten boldur. Bir sazın sesini, tiz veya pes, bütün sahalara nakledebilir; ses rengını çeşıtlı şekillerde değişti- rebilir. ar, ses derinlikleri ve- rebılır bu alet vasıtasıyle bir melo- diyi oldugundan daha hızlı, daha ya- vaş, yahut tersine kullanmak müm- kündür; montaj vasıtasiyle bütün bunlar aynı şerit üstünde birleştiri- lebilir-. Luening ile Usaçevskı bu işe, hem bir maceraperest tavrıyla, hem de bestekâr mesulıyetını ıdrak ederek girmişlerdir. Flüt, piyano, yahut in- san sesini, manyetofon vasıtasıyle, muhtelif kılıklara sokan ve çeşitli terkiplerle birleştiren bu iki beste- kâr, amen müzikal bakımdan da dıkkat çekebılen değişik bir ses a- lemi yaratmışlardı Plâkta, "Ses Münhanileri", "Mekân içinde Fante- zi", “Sihir" gibi isimler alan beş beste vardır Otto Luening ile Vladi- saçevski boylece musiki ya- ratma sanatında yeni bir devrenin, basılıp satışa çıkan ilk eserlerini ver- mişlerdi. AKİS, 2 TEMMUZ 1955