ruhi- evlet Diri darei Torsaklarımızın tarihinden İlmi felsefe nerede başladı? İzmirden tirenle Söke'ye kadar gidilip de oradan araba ile tekrar yola çıkılır ve cenu- bu garbiye dığru gidilirse takriben üç saatte Samsun dağı eteklerine varılır. Orada, Kele- bek köyünün biraz altnda, Samsun kalesi (esk Priene) harabeleri: e uzaktan bir se âm gönderdikten sonra, Mendires nehrinn vad si geçilerek, yola devam edilirse gen- takriben üç saatte Balat nahye merke- zine girilir Şimdi denizden dokuz kilo- getro :çerde buluna ? bu mev- vide, Milattan bir kaç asır evvel - tarihin uzunluğuna göre daha yakında demek - deniz kenarında,” çok parlak bir me- deniyet merkezi olan Milet beldesi vardı. Mendires. taşı- dığı topraklarla, o beldenin i tüzerinde bulunduğu yarım dayı, hüasadaki, beş küçük adaile “Mendires Milet'in bulunduğ ı yarım adayı, * etrafındaki beş küçük ada ile birleştirerek bu- hepsini kara haline çevirmiştir. Milattan asır Level burası parlak bir medeniyet mekezi id. Zaman Milet'in o mermer heykellerini, ka- dın mimarisi denilen! üslupta mermer sarayla- Fen, mermer aslanlarını yıktı. Fakat tahrip edemediği, Milet'te meydana çıkan felsefedir. birleştirerek hepsini | birden, bu gün gördüğümuz gibi, kara haline çevirmiştir. Eski Yunanistan | tarihleri Mlet'. bir Yunan kolonisi diye gösterirler; fakat gen: onların riv-yetler ne gör, Mlet'i tesis edenler oeski Yunan standan yalnız erkek olerek gelmişler ve yerli kızlar ile evlenmişlerd. B naberin, oterih kitaplarının telâkkıleri doğru olsa dahi, Milet medeniyetini, onu * yapan insanlar gib, şark ile garbin müşterek mahsulü addetmek lâzım ır. Medeniyet tarih'nin sırası takip edilincede, Atna'ya bir Anadolu kolonisi demek daha doğru olur, Milet Anadolu'nun içerisi ve Suriye, Furat vadisi ile ko layca münasebette bu unduğu için, oralardan gelen malları gemilerile Akdewiz ve Karade niz kenralarına gönderirdi; bun- E - a a m — dan dolayı çabuk zenginlemiş ve servetin temin ettiği mede- niyet refahina erkenden nail ol- muştu Bu zengin ve medeni belde- nin halkıda, tarihlerin tarifine göre, zarif insanlar di. Erkek- ler belde işlerini müzakere için topladıkları meydana, gi- derken (o erguvani (o kumaşlara sarınırlar, şarkten öğrendikleri güzel kokuları sürünürlerdi . Milet kadınları ise, tabii tebes- sümlerini, saçlarının o üzerine taktıkları elmas taçlar ve esvap kalabaliğindan ari,* -kollarına geçirdikleri altın ve gümüş bile- ziklerle tezyin ederlerdi. Atin »- nin en parla devrinde, Perik- les'in her şeye, hatta mevkiine te cıh ettiği Aspasiya'nın Miletlı olması, Milet kadınlarının mad- di güzelliğe fikri zarafet ilâve etmesini de bildik erine delil addolunur,