1 Haziran 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 59

1 Haziran 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 59
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

RAM'ı okuyup ona yazacaktır. Eğer karakter ROM'unu okumak ve diğer ROM'a yazmak istersek, 11. sayımız- da da belirttiğimiz gibi, 1 numaralı adres ile oynayıp bilgisayarımızın RAM konfigürasyonunu değiştirmemiz gerekiyor. Fakat bunu yaptığımızda da, makine dili programlarının daha iyi bileceği interrupt işleminin oluş- maması gerekiyor. Dolayısıyla, önce bilgisayara interrupt'ları durdurma- sını, sonra da konfigürasyonu değiş- tirmesini söylemeliyiz. İşte bu satır- da, belirttiğimiz iki işlem, iki POKE komutu ile yapılıyor. Ancak bu ko- mutu verdikten sonra, bilgisayarı hiç- bir şekilde rahatsız edemeyiz. Ne klavyeden bir şey girebiliriz, ne de programdan ekrana bir şey yazdıra- biliriz. RUN/STOP da bir işe yara- mayacaktır. Bu POKE işlemlerinden sonra, bir sonrakıi satırdaki döngüyü hızlandırmak için, kopyalanacak böl- genin başlangıç ve bitiş adreslerini bi- rer değişkene yüklüyoruz. 70: İşte burada da, aynı adresler- de üstüste bulunan karakter ROM'- undaki bilgi okunup, hemen altındaki RAM'a yazılıyor. Bu işlemin yürüyü- şünü ekranda izlemek isterseniz, BANK SWITCH programını çalıştır- madan önce LIST edin. 80: GÜ. satırdaki POKE komutla- rıyla kilitlediğimiz bilgisayarımızı bu satırda tam tersi işlemi yaparak nor- male döndürüyoruz. Gerek 60. satır- da, gerekse bu satırdaki POKE ko- mutları devamlı kullanılan ve kalıp halinde bilinmesi yeterli olan komut- lardır. Artık, yeni BANK'ınız emrinize hazırdır. Tepe tepe kullanın. RUN- STOP/RESTORE ve ekran editörü hakkında söylediklerimizi de unut- mayın, ÂAyrıca, sprite göstergeçleri de videoram ile birlikte kaymış durum- dadır; dikkatinizi çekeriz. Şimdi sıra geldi, KARAKTER EDİTÖRÜ programına. Bu program i Commodore ile, 512 karakterlik karakter setinin, her elemanını değiştirme imkânına sahipsiniz. Kullanımını BANK 0 ile sınırladık. Bu nedenle karakter seti- nizi ancak 0-16384 adresleri arasın- da konumlayabilirsiniz. Hattâ bu iş pratikte 8192-16384 arası oluyor, çünkü geri kalan kısmı ya Commo- dore 64, ya da programımız kullanı- yor. Ancak bu pek büyük bir sorun değil. Eğer bir başka BANK kullan- mak istiyorsanız, programımız yardı- mıyla biçimlendireceğiniz yeni karak- terleri makine dili monitörü (11. sa- yıya bakın) yardımıyla veya FOR...NEXT döngüsü içinde gerçek yerine kaydırabilirsiniz. Programımız, belirttiğimiz gibi 8192-16384 arasında uygun bir adres- te (2048'e bölünebilen, 2K'lık adım- ları hatırlayın) başladığı belirtilen ka- rakter setinin değiştirilmesini yapı- yor. Bu işlem sırasında, karakterleri sa- Ba, sola, yukarı, aşağı kaydırmak; sa- at yönünde ve ters yönde döndür- mek; negatif veya normal hale getir- mek; X veya Y düzlemine göre simet- riğini almak; bir karakterin tanımla- masından yararlanıp bir başka karak- ter tanımlamak; karakter setlerinizi kaydedip geri yüklemek; ROM'daki orijinal karakterlerin bir kopyasını çalışma alanınıza çıkarmak; yeni ka- rakterlerinizi ekranda görebilmek gi- bi olanaklardan yararlanabileceksi- niz. Tüm bu işlemler ekrandaki bir menüde size gösterilecektir. Tüm iş- lemler, bir tuşa basmakla hazır ola- caktır. Şimdi işlemleri sırasıyla açık- layalım: Programı ilk başlattığınızda, size karakter setinin başlangıç adresi so- rulacaktır. Ya o anda karakter seti- nizin olduğu adresi veya ilerde oluş- turacağınız setin başlamasını istedi- Biniz adresi yazın. Eğer adresiniz 8192-16384 arasında değilse veya 2048'e tam bölünmüyorsa, soru tek- rarlanacaktır. Soruyu cevaplayınca, çalışma ek- ranı karşınıza çıkacaktır. Sol üst köşede 0 numaralı karakteri oluştu- ran noktalar büyütülmüş şekilde gö- rünecektir. Sağ tarafta da menü gö- rünecek. Fi tuşu ile 0-511 arasında belirle- yeceğiniz herhangi bir karakterin ta- nımlaması çalışma alanına taşınacak- tır. F7 tuşu ile bu dizayn üzerinde de- ğişiklik yapabilirsiniz. Ekranda da

Bu sayıdan diğer sayfalar: