cüleri ve sabit disk kendi besleme kaynağını içermek zorunda. Monitör: AMIĞA 500'de monitör bağlamak için iki çıkış, yani arabirim bırakılmış. Bunlardan birincisi, C-64 veya C-128'de kullanılan monitörle- ri AMIĞGA 500'c bağlamanıza olanak sağlıyor. İkinci çıkış, RGB monitör- lerle kullanmak üzere tasarlanmış (RGB monitörleri için bkz. Amiga'- nın Baş Döndürücü Grafikleri adlı yazı). Ses: Aynen AMIĞA 1000'deki gi- bi stereo ses çıkışları bu modelde de unutulmamış. Bu çıkışlar, herhangi bir ses yükselticisi ile veya müzik sis- temi ile birlikte kullanılabiliyor. JOYSTICK PORT'ları: Bu port'- lardan AMIGA 500'de iki tane var. Oyundan başka diğer ciddi amaçla- ra da hizmet edebilen bu port'a ayrı- ca mouse, lightpen ve paddle da bağ- lanabiliyor. DONANIM: AMIGA 500'ün içini açıp baktığı- mızda, aşırı büyük bir çip'le karşıla- şıyoruz. Bu çip, 16-bitlik, 7.16 MHz frekansta çalışan MC68000 ana işlem ünitesinden başkası değil. 32-bitlik iç yapısı ve oldukça zengin komut seti sayesinde çok yüksek işlem hızına ulaşılmasını sağlıyor. Örneğinn, MO- VE komutuyla bir kerede 32 bitlik bilgi, tek seferde bir hafıza bölgesin- den bir diğerine taşınabiliyor. 32 bit üzerinden bölme ve çarpma işlemle- ri de ana işlem ünitesinin standart ko- mut setinde bulunuyor. Plaketin üs- tünde, hemen ana işlem ünitesinin al- tında ilk 512 KByte'lik RAM bloğu bulunuyor. Bu blok 16 adet 256 Kbit'lik dinamik RAM çiplerinden oluşuyor. Bir diğer yarım megabyte'- lık RAM artırımı ise plaketin sağ alt köşesine takılıyor. Bu ekstra kartın üzerinde 512 KByte'lık ekstra RAM bloğundan başka, akülü bir gerçek zaman saati bulunuyor. KICKSTART adlı işletim sistemi- nin plaketin üzerine yerleşmiş oldu- ğu da gözden kaçmayan bir husus. Bu çip, ana işlem ünitesinin hemen sağ tarafında yer alan 256 KByte ka- pasiteli bir ROM. İçinde bulunan iş- letim sistemi KICSTART'ın 1.2 nu- maralı versiyonu. Böylece, artık KICKSTART disketinin yükleme iş- leminden kurtulup doğrudan WORKBENCH'i takıp işimize baş- layabiliyoruz. Z İ Centronics ve disket sürücülerinin arabirimlerini, iki adet 8520 tipinde- ki çipler oluşturuyor. AMIĞA 1000'den tanıdığımız üç adet özel işlem üniteleri burada da yer almış. Bunların görevi, ana işlem üni- tesinin çok vaktini alabilecek işlem- leri üstlenmek ve sistemin hızını bir- kaç katına çıkarmak. Özel işlem ünitelerinden ilki PAU- LA adını taşıyor. Bu ünitenin göre- vi; ses işlemlerini yürütmek, joystick portlarını ve RS232'yi kontrol etmek. Bu çipin en çarpıcı özelliği, içindeki üstün ses üreticisi. Bu ses üreticisinin özelliği her türlü sesi çıkarabilmesi. Örneklemeli ses prensibi ile çalışan ses kanalları, DMA kanalını kullanan ve dijital sinyalleri analoğa çeviren sistemlerden oluşuyor. Çıkarılacak ses, hafızaya -127 ve * 127 arasında- ki değerler olarak yazılıyor. Daha sonra, ses kanalları buradaki bilgiyi alıp ses sinyallerine çeviriyor. AMI- GA'nın toplam ses kanallarının sayısı dört. Bunlar ikişerlik olarak stereo kanallara bölüştürülmüş durumda. PAULA'nın teknik açıdan çok önemli bir özelliği de, interrupt sin- yallerini bu çipin ayarlaması. Böyle- ce, AMIGA multi-tasking olarak çalışabilmekte. Yani aynı anda birden çok program yürüyebilmekte. Örne- ğin, aynı anda bir yazı yazılırken, bir başkası yazıcıdan basılır, bir dosya f_î’:;/j KazaAn KARA /İ'F* a Lommodo W Üü B sort edilir, ve stereofonik bir müzik parçası çalınabilir. Özel işlem ünitelerinden ikincisinin adı DENİSE, ve AMIĞA'nın grafikle ilgili becerilerini üstlenmiş. Grafik özelliğinin, AMIĞA'yı diğer bilgisa- yarlara göre.ne kadar üstün kıldığı gözönüne alınırsa, bu çipin önemi meydana çıkıyor. Grafik göste- rimleri sırasında, ana işlem ünitesi MC68000'in hiç hesap yapmak ve uğ- raşmak zorunda olmaması yüzünden hız burada da birkaç kat artıyor. AMIGĞGA 500'ün ekranda gösterebil- diği renk sayısı da oldukça ilginç. Bir- çok bilgisayarda bu sayı iki ile elli arasında değişirken AMIGA bu dal- da bir rekor kırmış; tamı tamına 4096 renklik bir paletiniz var ekranda gös- terecek! Tüm renkler kırmızı, yeşil ve mavinin çeşitli oranlarda karıştırıl- masından meydana gelmiş. Her bir renk onaltı seviyede karıştırılabiliyor. Böylece: 16x16x16-—4096 renk kombinasyonu ortaya çıkıyor. AMIGA 500'ün grafik çözünürlük- leri, 320 x 256 ekranda 32 renk, 4096 renklik paletin içinden kullanıcı tara- fından seçilmiş olan 16 veya 32 tane herhangi renkler. Eğer, gösterimin Interlace modunda yapılmasını isti- yorsanız, dikey çözünürlük iki katı-