1 Haziran 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 56

1 Haziran 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 56
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Yeni kolon sayısı * yeni satır sayısı - 2000 Eğer bu işlemin sonucu 2000'den fazla ya da az olursa bazı sorunlarla karşılaşabiliriz. Aşağıda 33 satır x60 karakterlik ekranı elde etmemizi sağlaya- cak bir program bulunmakta., 10 REM 60* 33 20 A-DEC(“D600”):BEAL 1 30 POKE A, 1:POKE B,60 40 POKE A,6:POKE B.33 50 END Program çalıştıktan sonra bir satırdaki karakter sa- yısı 60'a inecek, satır sayısı da 33'e çıkacak. Böyle- ce tam sekiz fazladan satır elde ettik, fakat bu fazla- dan elde ettiğimiz satırları eğer çok iyi bir monitöre sahipsek görebiliriz. Monitörümüz çok iyi değilse el- de ettiğimiz satırların ancak üç veya dördünü göre- biliriz. C1901 ile yaptığımız denemede ekranda en fazla 33 satır görebildik. i 8*16 karakter malfrisi Bildiğimiz gibi karakterler 8*8'lik matrislerde yer- alırlar. Fakat aşağıda göreceğimiz metodla karak- ter matrislerini 8 * 16 şekline getirmemiz mümkündür. İlk önce matrislerin boyutlarını kontrol eden yaz- maçlara bakalım. 22 : Matris gösterim (yatay) 23 : Matris gösterim (dikey) Her yazmaçta bir karakter matrisinde kaç piksel (ekran noktası) olması gerektiği belirtilir. Her iki yaz- macın da açılış değeri sekizdir. Biz bu yazmaçlardan, 22 numaralı yazmacın ilk dört bitiyle, 23 numaralı yaz- macında İlk beş biti üzerinde duracağız. Aşağıda verilen programı yazın (Program Döküm Ekindedir) Aşağıdaki programı bir oyun programında kulla- nabilirsiniz: (Program Döküm Ekindedir) Şimdilik 80-kolon gösterimle ilgili konuları bitiriyo- ruz, yazımızın daha sonraki bölümlerinde tekrar 80- kolon ile ilgili bilgiler vermeye çalışacağız. A0-kolonda grafik çizimlerine başlamadan evvel C-128'de C-64 moduna geçtiğinizde yapabileceği- niz bazı enteresan işleri görelim. Bildiğimiz gibi C- 128'in en büyük avantajlarından birisi C-64 ile tam uyumluluğudur. C-64 moduna geçtiğinizde C-64 için yapılmış tüm yazılımları kullanabilirsiniz. C-64 modunda yüksek hız C-128, 40-kolon gösterimde VIC-8564 işlemcisini kullanıyor. Normal C-64'lerde bu işi gören işlemci ise VIC-6564'tür. C-128'deki bu yeni işlemci normal C- ö4'ün VİC'i ile uyumludur. Yani yeni VİC eski VİC'in yaptığı işlerin aynısını yapabilir. Yeni VİC'te iki yeni yazmaç bulunuyor ve bu yeni yazmaçlar C-128'in C- 64 modunda iken kullanılabiyorlar. 48 numaralı yaz- macın özel bir görevi var. 48 : İşlemci-saat C-64'te olduğu gibi, C-128 saati de bütün bilgisa- yarı kontrol eder, 48 numaralı yazmaç:sayesinde C- 128'in hızını 4 MHz'den 2 MH7'e çıkarabilirsiniz. Bura- da ilginç olan bu yazmacı kullanarak C-d64 modun- da da hizi 2 MHZz'e çıkarabilmenizdir. Bunun anlamı elinizdeki C-64 programlarınızı nor- malin iki katı hızla çalıştırabilmenizdir. Bundan baş- ka hız değişimi zaman kaybına neden olan yordam- larda hızlanacaktır. Fakat ufak bir sorunumuz yok de- ğil: Bilgisayarımızın hızını iki katınaı çıkardığımızda VİC ekrandaki görüntüyü tazelemede geç kalıyor, baş- ka bir deyişle bu hıza yetişmiyor. Bu yüzden bilgisa- yarınızı, ekrandaki görüntüye ihtiyacınız yoksa 2 VİHZ hıza çıkarın, mesela programınızın ağır çalışmasına neden olan ve ekrana ihtiyaç göstermeyen bir kıs- mında bilgisayarı hızlandırıp, ekran lazım olduğun- da bilgisayarı tekrar eski hızına döndürebilirsiniz. Bil- gisayar 2 MHz hızında iken ekranda saçma sapan bir görüntü yer alacak-bu gayet normaldir. Bilgisayarı hızlandıran veya yavaşlatan POKE'lar şunlar: POKE 53296,1 (2 MHZ, hızlı) POKE 52296,0 (4 MHz, normal) Bu POKE'ların etkisini görmek için şu küçük progra- mi yazın, 10 TI$ -"000000” 20 : 30 FOR x —1 TO 10000 40 NEXT X 50 ; 60 PRIİNT TI$ Bu programın döngüyü tamamlamak için 14 sani- yeye ihtiyacı var, Şimdi programa şu satırları ekleye- lim. 20 POKE 53296,1:REM HIZLI 50 POKE 53296,0:REM NORMAL Şimdi aynı döngünün sona ermesi için yedi saniye gerekmekte. C-64 modunda sayısal tuş takımı C-64 modunda iken klavyenin sağında yeralan sa- yısal tuş takımını kullanamıyoruz, fakat POKE 53295, 248 kornutu ile sayısal tuş takımını da çalışır hale ge- tirebiliriz, fakat tekrar bir problemle karşı karşıyayız. Ne yazık ki bu sayısal tuş takımındaki tuşlar üstlerin- de gösterilen karakterlerle uyuşmuyaorlar. 53295 numaralı hafıza adresi VİC-8564'ün 47 nu- moaralı yazmacına karşı gelmekte, Biz üstteki POKE ko- muftu ile bu adrese C-128 modundaki değeri veriyo- TUZ. Bir sonraki sayıda görüşmek üzere hoşçakalın. D Commodore D 56

Bu sayıdan diğer sayfalar: