gerekli değildir. Örneğin kırmızı, ma- vi ve yeşil birleştirildiğinde beyazı ve- rir; koyu kahverengiyi değil. Kahve- rengiyi elde etmek için kırmızı ve ye- şili birleştirmeniz gerekir, bu size kahverengiye çok yaklaşan yeşilimsi bir kırmızı verir. Parlak kırmızı ve koyu mavi de, pastel bir eflatun çı- kartır, ilh. DOLAYLI RENKLENDİRME Amiga'nın grafik modlarının ço- Bunda, 4096 rengin tümünü aynı an- da görüntüleme imkanımız yoktur. Moduna göre 16 ya da 32 renklik bir yelpazeyle sınırlı olmakla birlikte, bu yelpazedeki renkleri 4096 renk için- den seçebilirsiniz. Amiga'daki renkler, 32 bellek sici- liyle belirlenir. 0'dan 4095'e kadar bir sayıyı tutabilmek için gereksinilen alan nedeniyle, her sicil 12 bit geniş- liktedir. Amiga bir görüntü çizdiğinde, bu- nu oluşturan noktaların rengi, renk siciliyle saptanır. 320x200 ya da 320 x400 modunda, ekrandaki her nokta 32 renk sicilinden birisiyle renklendirilebilir. Dolayısıyla bu modlarda, 32 çeşit renk kullanmak mümkündür. Commodore 64 gibi bazı bilgisa- yarlar, ekranın renk bilgisini “renk belleği” adlı bölümde saklar. Renk belleği, bellek hücrelerinin bir “grid”* idir. Bu “grid”'i, yani ızgarayı oluş- turan hücrelerden her biri 8& x 8 ekran noktalık (pixel) bir alanın rengini be- lirler. Renk belleğindeki rakamlar, 1'den 16'ya kadar sabit renkten birini tem- sil eden bir sayıdır. Atari gibi bazı bil- gisayarlar ise “dolaylı renk” adı ve- rilen bir başka yöntemle renk bilgi- sini saklar. Amiga bu ikinci tekniği kullanmaktadır. Ekrandaki noktayı temsil eden sayı, rengin kendisini doğrudan belirlemez, belirli bir renk 44 sicili seçer. Nokta, rengini bu renk si- cilinden alır. Renk sicilini değiştirir- seniz bu sicille çizilen herşeyin rengi de anında değişir. Dolaylı renk vermek çok güçlü bir tekniktir. Bu yolla, tüm renkler ara- sında, bir renkten ötekine geçen çok hızlı bir kırpışma efekti sağlamak mümkündür. Tüm ekranı yeniden çizmek gibi çok zaman alarnı bir yolu kullanmadan, sadece renk sicillerini değiştirerek tüm görüntüyü anında farklılaştırabildiğimizi unutmayın. Bellekteki bir tek değişikliğin tüm ek- ranı etkileyebilmesi, BASIC gibi gü- rece yavaş bir dili kullanarak bile, çok yüksek hızda bazı efektleri ger- çekleştirebilmenizi sağlar. Örneğin, her dairenin rengini bir renk sicilinden aldığı, tek merkezli bir dizi daire çizildiğinde; renk sicilleri- ni sırayla değiştirerek 3-boyutlu bir görüntü yaratabilirsiniz. Tüm renk si- cillerini aynı renkte doldurabilir ve her seferinde bir renk sicilini değişti- rerek “genişleyen halkalar” efekti yaratabilirsiniz. Ekran zeminiyle ay- nı renk verilen şekiller aniden görün- mez kılınıp, sonra farklı bir renk ve- rilerek gene aniden ortaya çıkartıla- bilirler. BİR “LOKMA” RENK Renk bilgisi, belirli bitleri açıp ya da kapayarak renk sicillerinde sakla- nır. 12-bit'lik her sicilde ana renkle- re 4'er bit ayrılmıştır. (4 bitlik bir gru- ba “nibble” adı verilir. Türkçe'de “lokma” ya da “parça” anlamına gelen bu terimi teknik olarak ““dört- lü” şeklinde adlandırmak daha yerin- de olacak. 320x200 ve 320x400 modlarında, renk sicillerinin forma- tı şöyledir: Bit 11109817654 3210 Sayısı Ana Renk mavi kırmızı yeşil Bu modda bir renk sicili yazmak için aşağıda verdiğimiz kısa formül- de BLUE (mavi), GREEN (yeşil) ve RED (kırmızı) için parlaklık değerleri 0-15 arasında değişmektedir. BLUE*256 * GREEN*16-4 KIRMI- ZI 640 x 400 modunda bir RGB monitö- rü için renk sicilleri biraz daha karı- şıktır: Bit 11109)8761543)1210 Sayısı mavi İyeşil İkm kI khlm yk Renk Gördüğünüz gibi renk bitleri 12 bit'e dağılmış durumdalar. 9-11 bit- lerinde mavi için, 6-8 bitlerinde yeşil için 3'er bit ayrılmıştır. Mavi ve ye- şil böylece O'la 7 arasında bir değer alabilirler. 5, 4, 3 bitleri kırmızı için sırasıyla medium (orta), low (alçak) ve high (yüksek) değerlerine ayrılmış- tır. (Sıralamanın yüksek-orta-alçak şeklinde olması gerektiğini haklı ola- rak düşünebilirsiniz ama bu garip sı- ralama için Amiga'nın tasarım mü- hendislerinin geçerli gerekçeleri var.) 0-2 bitleri kırmızı, yeşil ve mavi elek- tron tabancaları için yetki bitleridir. Bu modda bir renk sicil formülü de, öncekinden daha karışık oluyor. Örneğin; BLUE*12 -4 GREEN*64 4 INT RED/2)*16 - (RED AND 4)*2 4 BEN*4 4 GEN*24 REN Bu formül kırmızı, yeşil ve mavi- nin Ü-7 arasında değiştiğini; REN, GEN ve BEN'in (sırasıyla kırmızı, ye- şil ve mavi elektron tabancaları için yetki bitleri) O ya da | olabilirlikleri- ni; İNT ile, bu argümanın tamsayı so- nucunun alınacağını (BASIC'de ol- duğu gibi) varsayıyor. İKİLİ SİSTEMDE KULELER Her ekran noktası ya da noktacık