SİNEMA Filmler Hitchcock'tan Keçiboynuzu Hollywood sinemasında bir (John Ford nasıl western türü filmlerin büyük ustası sayılıyorsa, Alfred Hito- ohcook da "suspence" türünün bir numaralı ustası bilinir. Heyecan ve ilgi unsurlarından bütün film boyun- ca durmaksızın kendi çıkarına yarar- lanan rejisör, bu türde Hollywood sinemasına, başlı başına ve kendine özgü bir anlayışla buna paralel ola- rak yeni bir sinema mimarisini ge- tirmiştir. Söyleyeceği hiç bir şey yoktur. Gerçeğin dışına çıkarak kur- duğu, Hitchcock düzeni olaylar dizi- si ile sinir telleri üstünde türlü cam- bazlıklar yapar, seyircisinin iki de bir yüreğini ağzına getirir. Bu yön- lerden bakılırsa, Hitchcock, kendi türü içinde işinin ustası bir rejisör- dür. Tek sürçme, özenti' bir gerçek- çilikten öteye geçmeyen yarım başa- ralı "The Wrong Man - Lekeli Adanı" dadır. Hitchcock, "Lekeli Adam"da çizgi dışına çıkarak bütünüyle ger- çeklere dayanan bir polis olayını fil- mine konu edinmiş, fakat başlangı- cından bu yana sürüp gelen gerçek dışı çalışma alışkanlığı Hitchcock'ı yanlış yollara götürmüştü. “Gizli Teşkilat" North By Northwest . Gizli Teşki- lat" da tipik bir Hitchcock filmi- dir. Olaylar, gerçekle bağlantısız o- ü tırılıp büyütülerek birbirine mekte “suspence", Hitchcock üslu- buna uygun yoğunlaştırılmaktadır. “Gizli Teşkilat'ın kahramanı Thorn hill - Cary Grant - başlangıçta olur gibi görünen bir yanlışlıkla (o karşı karşıya gelmekte ve bu oluş, daha sonraki büyük yanlışlıklan o doğurt- maktadır. Hitchcock, 'Gizli Teşkilât" da öbür filmlerinden ayrılan bir ha- veya geçmiştir, Bu, "suspence" ile pek öyle kolay kolay bağdaşmıyacak olan "komik"' unsurdur ki, Hitchcock' ın türlü ter dökünmelerine karşılık, film yer yer zorunlu (o ciddiyetinden çok şey kaybetmektedir. Hitchcock kahramanı Thornhill'i bir başkası sanan casusular, BOT kul- lanarak kaçırıyorlar. Kaçırıyorlar ama bütün Hitchcock kahramanları gibi -yani uydurma ve gerçek d masına rağmen- zeki ve espri sahibi Thornhill, casusların elinden kurtul- masını becerir. İş, tabii bununla bit- mez. Bir yandan senaryo yazarı Er- nest Lehman, bir yandan da Hitch- AKİS, 5 ŞUBAT 1962 cock, ortaklaşa kahramanları Thorn- hill'in yakasını bırakmazlar. Filmin bundan sonrasında Thornhill'in başı- na, akla gelmeyen başka yanlışlıkla- am mevc mayan rinde döndürülmektedir. mayan ama var olarak ortaya atılan zorlama bir kişiyi, filmin bütün kah- J tur. Herşeyden önce Thornhill'in çap- raşık durumlara girip çıkması ve ça- Cary oHitchcock'ın Kahraman kaçar, rejisör kovalar "Gizli baladıkça git gide batağa gömülme- siyle vali “Vertigo - Ölüm Korkusu"yla bü- yük Me kendine fon edinen Hitch- cock,' "North By Northwest - Gizli Teşkilat'da da bu denemesini sürdü- rür. 'Hikâyenin geçtiği yirmidört sa- atlik süre boyunca, kahramanı Thorn- hilli o şehir senin, bu şehir benim dolandırır. Rejisör, gerçeğe ancak bu fon - şehirleri kullandığı bölümlerde yaklaşabilmektedir; Heyecan do- zu, bu yıllanmış ustanın elinden se- yircisine azar azar ve yedirilerek ve- rilir. Ama durum böyleyken de Hitc- hcock, yine seyircisiyle içten içe alay etmekte, heyecan duygusuyla canı is- tediği gibi oynamaktadır. "Tokyo Geceleri" Dünya sinema seyircileri arasında nız Türk seyircisi Japon sine - ması hakkında bilgi sahibi olmaktan Teşkilat'ında 33