TİYATRO man sonra, yeni açılan Devlet Kon- servatuvarında giderebilecekti. Devlet Konservatuvarı yeni kurul- muş, tiyatro bölümünün başına, Türk sahne hayatına yepyeni bir istika- met vermesi mukadder olan, büyük sanat adamı Prof. Carl Ebert geti- Cüneydin Atatürk lisesinden Konsenvatuvara geçişi, onun işe baş- dı Bu yakışıklı, zeki, kabiliyetli ve çalışkan çocuk Kanservatuvarda dik- kati üzerine çekmekte (o gecikmedi. Kısa zamanda Ebert'in gözdesi oldu. O kadar ki, 1942 de, yüksek bölüm- den mezun olduğu zaman, Ebert onu Sahne ve Mimik hocalığına getirmek- te tereddüt etmedi. Aradan yirmi yıl geçti, Cüneyt Gökçerin Konservatu- vardaki sahne hocalığı, Almanyada kaldığı bir yıl müstesna -meslek ça- lışmaları kendisine pekaz serbest za- man bıraktığı halde- devam etti, hâlâ da ediyor. Cüneyt Gökçer 1943 de meslek ve sahne arkadaşı Mediha Gökçerle ev- lendi. Bu evlenmeden, 1944 de, bir kız çocukları oldu. Deniz Gökçer şimdi Devlet Konservatuvarı tiyatro bölümünün birinci sınıfında, vaktiy- le babasının oturmuş olduğu sıralar- dan birini işgal' etmekte ve ana baba mesleğini devamettireceği (o anlaşıl- maktadır. ilk roller, ilk basanlar (Cüneyt Gökçerin sahne kaabiliyeti, güzel fiziği, tatlı ve tesirli sesi, ona daha Konservatuvar sırala- rında iken, hazırlanan piyeslerin hem "Jeune premier"si, hem "grand pre- mier"si olmak gibi, o yatak aktör namzetlerine nasibolmayan, müstes- na bir mevki kazandırmıştı. Prof. Carl Ebert'in idaresinde 1941 den 1947 ye kadar devam eden Tatbikat Sahnesi devresinde Cüneyt Gökçer, kazandığı bu üstünlükle, her iki janrda büyük roller oynadı. An- karalılar henüz Devlet Tiyatrosunun kurulamadığı ve bütün tiyatro ra temsillerinin eski Halkevi sahne- sinde, yılda birkaç defa, kısa süreler- le verilen Tatbikat Sahnesi si rine inhisar ettiği yıllarda, o men her eserde, bu değişik Mib gördüler. Cüneyt Gökçerin -daha Konserva tuvardan mezun olmadan- Tatbikat Sahnesinde oynadığı ilk rol, nin "Otelci Kadın" komedisindeki Cavaliere Ripafratta rolü oldu. Otel gilisi... dan mezun olduğu yıl oynadığı ikin ci rol de Shakespeare'in "Julius Ca esar"'ındaki Brutus rolü (1943) Cü- neyt Gökçer sahneye adımını attığı günden bu yana, yirmi yıldır, "jeune 26 i Genç Gökçer Dayanan başarır premier" rolleriyle "grand premier" rollerini atbaşı götürmeğe muvaffak olan nadir komedyenlerden biri ol- muştur. Antik eserlerin okahramanlarını oynaması ise, hemen 1943 yılma rast- lar. O yıl 2 Mayıstan 18 Hazirana ka dar süren Temsil Bayramında Prof. Carl Ebert'in -Türkiyede ilk o defa- bizzat sahneye koyduğu Sophokles'in "Kral Oidipus'u Cüneyt Gökçer- de kudretli bir temsilcisini obul- muştu. Bu rol onu on yedi yıl sonra, Gökçer. "Hamlet"te bir Hamlet Yepyeni 1960 da, Pariste Milletler Tiyatrosu sahnesinde de alkışlatacak ve ünlü trajedyen Mounet Sully'ye benzetil- mesine vesile olacaktır. Sahne hayatına Brutus, Oidipus gibi rollerle başlayan bir sanatçının Tatbikat Sahnesinde en büyük, en a- ğır rolleri yüklenmesi omukadderdi. Nitekim öyle oldu. Yedi yıl süren bu uzan Tatbikat devresinde Cüneyt Gökçer sırasıyla şu rolleri de oynadı: Sophokles'in "Antigone"sinde (o Hai- mon (1943), Lessing'in "Minna von Baarnhelm"inde binbaşı von Tellhe- mi (1943),Moliere'in "Kibarlık oBu- dalasında Cleonte (1944), Shakespe- are'in "Yanlışlıklar Komedyası"nda Sirakuzalı Antipholus (1945), Thorn- ton Wilder'in "Bizim Şehir"inde Ge- orge (1945), Goethe'nin "Faust'un- da Faust (1946 da Carl Ebertle) ve Mephisto (1949 da Renato Mordo ile). Bu rollerde Cüneyt Gökçerin kazan- dığı başarı 1942-1947 yılları arasında Tatbikat Sahnesi temsilleri için ga- zetelerde' çıkmış olan yazıların o he- men hepsinde, ittifaka varan bir öv- gü ile, belirtilmektedir. İntikal devresinde: Tatbikat (ODevresinden Devlet Ti- yatrosu ve Operası devresine ge- çiş iki mevsim kadar süren bir inti- kal devresine lüzum göstermiştir. Bu, biraz da, Büyük Tiyatro İnşaatının, bilhassa sahne temsillerinin, umuldu- gundan fazla zaman almasından ile- ri gelmişti. 1947 de Prof. Carl Ebert Ankara- dan ayrılınca, kurulmak üzere olan Devlet Tiyatro ve Operasının başına Muhsin Ertuğrul getirilmişti. ma kanun henüz çımamış, Büyük Tiyat- ro inşaatı tamamlanamamış, Tatbi- kat Sahnesinin de devamlı bir faali- yete geçmesine hala imkân sağlana- mamıştı. Muhsin Ertuğrul bu bekleyiş dev- esini faal bir intikal devresi haline olarak kullanılmakta olan, Küçük Tiyatro onarıldı, ilk devamlı temsillere 1947 Ekiminde, burada baş- 'andı. Böylece Küçük Tiyatro tam arasında imdada yetişmiş, Tatbikat Sahnesiningerek tiyatro gerek opera ölümünü uzun sürebilecek bir ata- ten kurtarmıştı. 27 Ekim 1947 den 31 Mayıs 1949 ırihine kadar tam iki mevsim süren u intikal devresinde Küçük Tiyatro- mu faaliyeti verimli olmuş, Devlet Tiyatro ve Operasının ilk sanatçıla- rına, her akşam temsil vermek gibi o güne kadar alışmamış oldukları, yani ve hakiki bir çalışma sistemi AKİS, 6 ŞUBAT 1962