Biliyor muydunuz ? BÜYÜK TİYATRODA MEVSİMİN İKİNCİ yeni eseri olarak Avustur- alı yazar Max Frischin "Don Juan”, yahut "Geometri" adlı piyesi repertuvara alımnıştır. Sevgi Nutkunun dilimi- Be çevirdiği "Don Juan'ı Mahir Canova (sahneye koya- caktır. ÜÇÜNCÜ TİYATRODA (İKİNCİ YENİ oyun, Jean Anoulhun "Bir Don Kişot'u (oO-L'Hurluberlu- olacaktır. "Toreadorlar Vah ti” Lüfi Ay dilimize koyduğu, o dekorlarıyla çizdiği eserde başrolü oynıyacaktır. edilmiştir: yazarının son eserlerinden biri olan Diğer roller su Tijen Par, Alnıaçık, Ziya Demirel, u güzel komediyi Demirelin sahneye kostümlerini Refik ve Hâle Erenin -Generali-, komedyen Saim Alpago sanatçılar arasında o taksim Semra o Savaş, Babür Nutku, Raik Nur Bartu, Haydar Ozansoy, Ac- çevirmiştir. Ziya lan Sayılgan ve Erol Aksoy. YENİ SAHNE İKİNCİ TURDA GENE Müşerref Hekimoğlunun o Alejandro "Ağaçlar Ayakta Ölür" eserde bellibaşlı caktır: limize o çevirdiği sahneye koyduğu Meliha Aknar, Gülgün İ i Nihat Kılı oynıyocaklardır. ODA TİYATROSUNDA Erdoğan Göze, YILDIRIM KESKİNİN bir İspanyol piyesini oynıya- Casonadan di- Ahmet Evintanın rolleri Madde Melek Tartan' Türkân Bora, Atilla Eldem, Semih Sergen, Fikret Ergin ve Sadrettin Kutlu, Akçan, "İnsanszızlar” o adlı piyesinin provalarına başlanmıştır. İki kişilik ve 4 tabloluk piyesi Asuman Korad Esi ile kinin fransızca yazdığı, si 1960 da Pariste oynanmış ve yayımlanmıştı. İSTANBULUN YENİ KAZANDIĞI ORALOĞLU Tiyatrosu, li Rattigan'ın Asüde eserde baş rolleri Lâle olarak Terence temsile başlamıştır. Türkân Atamer hazırlanmaktadırlar. koymakta, rollere Muammer Yıldırım o Kes- "Le Lointain" adlı bir perdelik piye- sahneye "L'Avant-Scdne” o dergisinde ikinci eser "Uyuyan . Prens” adlı oyununu Zeybekoğlunun o dilimize çevirdiği Oraloğlu ile Sadri Alışık oynamak- tadırlar. KENT OYUNCULARI TOPLULUĞUNDA “RAŞOMON"UN yerini Je- an o Anoulh'un makta olan eser sillerinde VİYANA FESTİVALİNDE, açılacaktır. Tâmir ve "Aşk 199 "Eurydıce'i alacaktır. Son provaları yapıl- Efsanesi” adı altında, saat 21 tem- oynanacaktır. 'AN DER WIEN" işleri tiyatrosu o yeniden restorasyon bitmek üzere olan bu tarihi tiyatronun açılış temsilleri olarak şu eserler seçil- mistir: H. von Karajan Burgiheater sanatçıları operası o ile olan Johann Nestroy'un İTALYADA Aralık akşamı sıyla açılacaktır. ilân edilmektedir. yesi. OPERA MEVSİMİ MİLANODAKİ vereceği Bu mevsim Scala'ya ünlü sanatçılar arasında soprano Leylâ Mozart'ın "Sihirli Flüt" tarafından o oynanacak "Kenar Mahallelerin Kızı” adlı pi- idaresinde “Scala” tiyatrosunun 7 "Legnano Savaşı” opera- angaje edilmiş olan Gencerin adı da gibi, Verdi'nin Verdi'nin Gencer, açılış gecesi için seçilmiş, olan operasında başkadın rolünü geçen mevsim Foransada oynamış ve büyük bir başarı kazanmıştı. Bu itibarla aynı rolün Scala'nın açılış gecesinde de kendisine fonksiyonunu da ortaya koymuş o- lurdu Kadıköyde "Bozguncu'" Şeh m e bölümün- ncu" ile seyircisine bir bi ii milan. oldu. Au- guste Defresne'in piyesi, hayal İle gerçeğin ustaca bir karışımı. Bir hancı ile karısı, kızı ve üç müşte- risi arasında geçen vaka, sembolik 30 verileceği kuvvetle tahmin edilmektedir. bir tip olan İhtiyarın ortaya çıkma- sı, hepsini garip ve çocuksu görünen hayali bir deniz yolculuğuna çıkar- ması üzerine ilgi çekici bir hal alı- or. Bu "oyun içinde oyun", iyi ve kötü taraftarıyla, bütün kişilerin iç dünyasını birdenbire aydınlatıveriyor. Babanın yersiz o şüpheleri, bencilliği, Annenin fedakârlıkları ve günahlar, Kızın yaralı aşkı, Bozgun- cunun Dostoyevski kahramanlarını hatırlatan zaafları ve sinizmi, Hem- şirenin kompleksleri... Hollandalı ya- zar, vakasını, yeni ingiliz-amerikan yazarlarının kullandığı, modern tek- nik içinde, zaman ve mekan kaygusu- na önem vermeden, ama karakterle- ri psikolojik yönden vuzuhla işleye- rek, seyirciyi sıkmadan yürütüyor. Sahnedeki oyun Kemal Gürmenin itinalı Turgut Atalayın ifadeli dekorları içinde, oyuna o yarı esrar- lı, yarı kötümser, yarı iyimser ha- vayı sindirmeğe muvaffak oluyor. Kendisi de, yazar adına, vakaya dü- zen veren İhtiyarı tatlı bir oyunla canlandırıyor. Bellibaşlı rollerden Ba- bada Neşet Berküren, Bozguncuda çülü oyunlarıyla güzel tipler çiziyor- lar. Kızda Jeyan Mahfi Tözüm, İşsiz- de Erdoğan Gemicioğlu, karanlık bu- lutların kümelendiği sahnelere, taze Ur hava getiriyorlar. Üsküdardaki "Hesap"... Üsküdar Tiyatrosu (oOÜsküdarlılar için bir nimet oldu. Tiyatroya git- mek için tramvay, vapur, dolmuş yol- culuğundan, yorgunluğundan -ve mas rafından- onları kurtarıyor. Seyirci- sine sunduğu eserler de Şehir Tiyat- rosu repertuvarının en güzel oyun- ları. Son oynanan "Hesapta bu yoktu" komedisi de bunlardan biri. Arthur Watkyn'in bir zabıta piyesi. (Ama "Kaatil kim?" sorusundan çok bir "zoraki cinayet denemesi" ile seyir- ciyi meşgul ediyor. Yazar "cinayet" tema'sını sâdece bir komedi, bir "gül- dürme" vasıtası olarak kullanmış. Ustalığına da diyecek yok. İkibuçuk saat boyunca, vaktiyle işlediği bir suçu meydana çıkarmak tehdidiyle şantaj yapmıya kalkan bir oOGüney Amerikalı polis bozuntusunu- istedi- ği yüksek miktardaki parayı veremi- yeceği için- okuduğu bir polis roma- nındaki usüllerle zehirlemekten başka çâre göremeyen ve, tabii, işi yüzüne gözüne bulaştıran bir ilim adamının düştüğü komik durumlarla seyirciyi kahkahadan kırıp geçiriyor. Sahnedeki oyun Şimdi Oo Üsküdardan O Beyoğlundaki Yeni Tiyatroya aktarılmış olan "Hesapta bu yoktu" yu Hâmit A- kınlı tempolu bir oyunla sahneye koy- muş. Başrolde Apdurrahman Palay, kendi dünyasında yaşamaktan hoşla- nan, şantaj karşısında da puslayı şaşıran ilim adamını başardı — bir kompozisyon içinde, tatlı bir oyunla canlandırıyor. Karısı Silvia'da Gö- nül Ülkü *kurulmuş makina gibi bi- teviye konuşman bir yana-, Komi- serde Atıf Avcı, Doktorda Mehdi Ye- şildeniz inandırıcı tipler çiziyorlar. AKİS, 4 ARALIK 1916