“SİNEMA ve Shirley Jones da kahramanın sev- gilisi rollerini canlandırmaktaydılar. Tabii “Two Rode Together”, hiç bir değişikliğe uğramaksızın alışılmış John Ford kâlıpları içinde gelişiyor, büyüyor, Kızılderililer bu dar ve alı- şılmış kalıplar içinde önce beyazları iyice bir terlettikten sonra -bütün John Ford filmlerinde olduğu gibi- müthiş bir şekilde yenilgiye uğruyor- lardı, Bilinen ölçüler içinde geçmesi- ne karşılık, Ford'un filmi, yine de başarılıdır ve oyuncu Allen Barron'ın Hollywood stili bir New York filmi olan “Blast of Silence”ından fersah fersah ilerde bir filmdir. Filmler “Camdaki Kız” 7940 yılında E, Grass ile' birlikte sanat Üzerine iki filmle sinemaya giren Luciano Emmer, bir İtalyan -Fransız ortak yapımı olan “La Fil- le dans la vitrine.. Camdaki Kız”da, çeşitli sosyal sarsıntılar geçirmiş Sa- vaş sonrası İtalyasının, dünyanın dört bir köşesine dağılıp işçi olarak çalışan yurttaşlarından bir bölüğünün Hol- landadaki bir maden ocağında geçen serüvenlerini anlatmaktadır. Bir bö- lük İtalyan, anavatanlarından kopa- rak para kazanmak amacıyla Hol- landanın başkentine yakın bir maden ocağında çalışmaya gelirler. Ocak, bir bakıma Yabancılar Lejyonu ha- * vasındadır, Emmer, filminin en başa- rılı ve en can âlıcı bölümlerini teşkil eden bu maden ocağının içinde geçen hayatı, bir çeşit dokümanterci gö- züyle görmekte ve o tür bir gelişme- de vermektedir. Korkulu şartlar al- tında çalışan maden işçileri, haftalık ücretlerini aldıklarında doğruca baş- kente gitmekte ve kazançlarını gene- lev kadınlarıyla birlikte yemektedir- ler. Emmer'in İtalyan kahramanı da bir arkadaşının uyarmasıyla birbu- çuk günlüğüne başkente gider. Ama, kahramanın başkente gitmesi eğlen- mek amacıyla değil, kaçmak ve kur- tulmak isteğinden doğmadır. Maden ocaklarındaki âni bir çöküntü, kah- ramanın gözünü korkutur ve anava- tanına dönmeye karar verir, Elinde bavulu, yanında iyi arkadaşı olduğu halde' başkente gider ve genelevde bir gece geçirmeye karar verir. Kah- raman geceyarısına doğru İtalyaya hareket eden bir trenle dönecektir. Serüven, genelevler sokağında başlamaktadır. İki iyi oyuncu-Lino Ventura ile Magali Noel-konuyu bü- yük bir başarıyla götürmektedirler. Kahraman, genç ve iyi yürekli bir genelev kadını olan Marina Vlady'ye karşı gençliğin korkulu ve çekingen tepkisi, kaşarlanmış bir genelev kadı- g4 >. GENERAL (İĞ ELECTRİC © BOL'IŞIK VERİR - FAZLA DAYANIR o» Faai . 23851 — 184 Onını canlandıran Marina Vlady'niy hoşuna gider. Önceleri herşeyini pa- ra için kiralayan bir kadının davranı- şını gösterir, Ama karşılıklı münase- betler, iki genç insanın birbirlerini daha iyi tanımalarına ve yakınlaş- malarına vesile teşkil eder. Aşksız bir yaşamayı sürdüren Marina Valdy, her kiralık kadın gibi namuslu ve tek erkeğe bağlı bir hayata susamış- tır. O yüzden bu yeniyetme delikan- lıya daha değişik, daha tabii bir ya- kınlık gösterir. Trenini kaçirdığında alır, deniz kıyısında, namuslu insan- lar arasında tuttuğu küçücük bir eve götürür. “Camdaki Kız”ın ana olayı, o gece ve ertesi günü başlayıp biten bir ta- kım küçük olaylar dizisinin bir ara- ya gelmesiyle başlamakta ve son bulmaktadır. İki erkek ve iki ka- dın, yakınlardaki bir eğlence yerine hafta sonunu geçirmeye gitmektedir- ler, Emmer, filminin maden ocakları bölümünden sonrasına ait en başarılı olanlarını da bu bir günlük serüven içinde vermektedir. Sokak kadınları- nın karşılıklı, küçük insancıl tutkula- rı, kıskançlıkları, bir günlüğüne de olsa tek bir erkekle bir arada, na- muslu insanlar arasında yaşamış Ol- manın verdiği sevincin çılgınlığı, ma- den ocağının ölümlü korkusundan u- zak kalıştan doğan hürlüğün tadını alabildiğine çıkarış ve hepsinin üs- tünde yarını kat'iyen düşünmeme, bu bir günlük yaşamada hakim olan tek kaygıdır. Bu sayılanlar, de o günkü kayıtsız şartsız yaşama ya uygulanmaktadır. Emmer'in. kah- ramanları yarını akıllarına bile ge- tirmeden, o günün akışına kendileri- vi kaptırmış, kendilerinden olmayan çevrenin hayatına kendilerini iğreti de olsa uygulamış olarak yaşamakta» dırlar. İçlerinde tek tedirgin olan ve iğretiliğini duyan, hikâyenin İtalya- lı genç kahramanıdır. Ama, bir an geliyor ki, o da kendini kaptırıyor, herşeyi unutuyor. Emmer gibi, adını gerçekçi bir rejisöre çıkarmışlar için “Camdaki Kız” ın sonu, herşeyin tatlıya bağ- lânmasıyla bitmemelidir, Ama, Em- her burada, kendisinden bunu bekle- yenlere tam törsini vererek onları ya- nıltıyor. Genç İtalyalı kahramanını ters orantılı bir davranışla hareket ettirerek, gitmekten vazgeçirtiyor ve maden ocağındaki korkulu çalışmayı -Marfina Vlady'ye olan tutkusunun bir haracı olarak-gözüne aldırtarak dön- dürtüyor. Bu dönüşte, ne hikâye ve ne de iki genç oyuncunun verdikleri oyun-çoğu kere Lino Ventura ile Ma- gali Noel'in karşısında hezimete uğ- ramaktadırlar. doyurucu ve inandırı- cıdır, AKİS, 9 BEİM 1904