4 Eylül 1961 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

4 Eylül 1961 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

bir yönden toplumumuzun kendi iç problemlerine -acemi bir yoldan da olsa- eğilmekte ve yine kendine gö- re bir çözümleme yolu bulmaktadır. "Kanun Namına" ile sinema yazarlı- ğına başlayan Osman F. Sedan, "Öl- düren Şehir'de de, ilk filminde ya- Vi kişileri başka kılıklara soka- götürmekte ve film süresince ipl mun daha ileri katlarındaki ki- şilere ezdirdiği kahramanını sonl?va doğru isyan ettirmekte ve çaresizlik içinde bıraktığı baş kaşisini en ucuz ve en kolay çözümleme yoluna sap- tırmaktadır: Kahraman, gözüpek ve yumruğuna kuvvetli bir kişidir. Kar- -1 gelindiğinde kolaylıkla eline bir tabanca geçirmekte ve önüne geleni biçmeye başlamaktadır!.. Turan Seyfioğlu "Öldüren Şehir" de "Kötü adam" rolündedir. Şimdiye kadarki filmlerinde iyi adamı can- landırdığı için, seyirci tarafından ya- dırganacağı ve reddedileceği bekle- nirken, hiç de öyle olmamıştır. Kar- şısındaki daha taze ve sinemanın da- ha acemisi olan Ayhan Işık ile Bel- gin Doruku rahatlıkla çelmeleyen Seyfioğlu, "kötü adam'da "iyi adam" olduğundan da büyük bir başarı el- de etmiştir. Seyfioğlu, bu kez de ayni yıllar içinde "Kanun Kamına, "Öldüren Şe- hir" ve "İpsala Cinayeti" filmlerinin karması olan "Katil" de (1953. Reji- sör: Lütfi O. Akad. Kemal Film) ve "Kardeş Kurşunu"nda o (1954. Reji- sör: Lütfi Ö. Akad. Kemal Film) da aşağı yukarı benzer rolleri canlan- dırmaktadır. Bu iki filmde de rol ar- kadaşı, Ayhan Işıktır. "Öldüren Şe- hir"den "Kardeş Kurşunu"na kadar olan süre içinde Turan Seyfioğlu, an- cak bir tek filmde -"Bulgar Sadık" (1954 Rejisör! Lütfi O. Akad. Ke- mal Film)- "iyi adam" ve "kahra- man" rolüne çıkmıştır, 1955 yılında ise, gürültülü "Karanlık Dünya - A- şık oVeyselin Hayatı" filminin rejisö- rü Metin Erksan ile bir "Peyami Sa- fa . Server Bedi" uygulaması olan "Beyaz Cehennem - Cingöz Recai"yi çevirmiştir. Maurice Leblanc kırma- sı yerli bir Arsen Lüpen olan e Recai rolünde Turan o Seyfioğlu ilk defa bir başka usta oyuncini İli: şısında -sertaharri Mehmet Rıza ro- lündeki Avni Dilligil- ezilmiş ve hezi- mete uğramıştır. “Beyaz Cehennem" yenilgisinden -1955- o "Meyhanecinin IZı" ve aşamak (Hakkımdır"a -1958- kadar Turan Seyfioğlu -arada bir tek olumlu başarı "Kaçak'"tır- kötü rejisörler elinde sırayla harcan- maya ve tükenmeye doğru hızla git- miştir. "Kaçak" ve sonrası Rejisör (OŞadan Kâmil sinemaya ilk almancadan adapte "13 Kahra- AKİS, 4 EYLÜL 1961 SİNEMA Turan Seyfioğlu, Akadın "Meyhanecinin Kızı" filminde. "Eski askerin son zaferiydi man" filmiyle -1944- girmiş, arada yaptığı iki iyi filmiyle -"İki Süngü Arasında" (1952) ve "Bir Aşk Hikâ- yesi - Tuş" (1956)- dikkati üzerine çekmiştir. "Kaçak" -1955- çeşitli dış etkilere açık, fakat iyi niyetle ortaya konmuş bir filmdir. Türk sineması yeni edebiyattan Orhan Hançerlioğ- lundan sonra Haldun Taneri de se- naryocu olarak içine almıştır. Turan Seyfioğlu. Sezer Sezinle -"Vurun Kahpeye" ile "Allah Kerim'in başa- rılı oyuncusu- "Kaçak'"ın baş rolleri- ni canlandırmaktadır. Film, seyirci tarafından pek öyle önemli bir ilgiy- le karşılanmamasına rağmen, Akad ve Seden ikilisinin sinemamıza kat» tığı pembe gerçekçiliği şehirden alıp köye götürme çabasını gütmektedir. Aydınlarca da beğenilen film, Turan Seyfioğluna ikinci defa yılın. en iyi erkek oyuncusu armağanım kazan- dırmıştır. "Kaçak"tan sonrasında Turan Seyfioğlunun kötü filmler serüveni başlamış ve 1958 yılında iki iyi reji- sörün -Atıf Yılmaz ile Lütfi Ö. A- kad- o yıl çevirdikleri iki filmde baş rolü Seyfioğluna vermeleriyle serü- ven değişme yoluna girmiştir. Atıf Yılmaz ile Lütfi Ö. Akadın filmleri -"Yaşamak Hakkımdır" ile "Meyhanecinin Kızı"- İlk bakışta de- ğişik gibi Ogörünmelerine ( karşılık» har ikisi de aynı konuyu işlemekte- dirler. Bir kaza sonucu cinayet işle- yip hapse giren bir delikanlı -Turan Seyfioğlu- sonraları toplumun itmesi ve kabullenmemesiyle kötü insan ol- makta ve bir türlü mutluluğa erişe» memektedir. Seyfioğlu, her iki film- deki benzer rolleri de ustaca canlan- dırmaktadır. Bu iki filmden ve iki iyi rolden sonra Seyfioğlunun, yine kö- tü oyun çizgisine döndüğü görülmek- tedir. Arka arkaya çevirdiği filmleri -"Meçhul Kahramanlar" Oo (Rejisör: Agâh Hün), "Yavrum İçin" (Reji- sör: Muharrem Gürses) ve "Devlerin Öfkesi" o (Rejisör: Nevzat Pesen)- Seyfioğlunun sonunu o hazırlamış ve "Devlerin öfkesi"nden sonra da film- ciler tarafından artık aranmaz bir oyuncu durumuna düşmüştür. 33

Bu sayıdan diğer sayfalar: