SİNEMA Filmler Aşk ve Kıskançlık Aşk ve Hayal - Pane, Amore e Fan- tasia" adlı filmin devamı olan "Aşk ve Kıskançlık - Pane, Amore e Gelosia" da Luigi Comencini kendi kendini tekrar etmiş. Film gene bel- li başlı bir konuya dayanmıyor. Ha- reketten çok konuşmalar yer almış. Aktörlerin oyunları olaylardan daha güldürücü.. Bu arada Vittorio De Sica'nın oyununun filmin en güçlü tarafı olduğunu söylemek gerekir. Oyun tarzında bir tiyatro geleneği- nin kuvvetli izlerini görmek kabil. Gina Lollobrigida ise güzelliğiyle ka- zandığım oyunuyla kaybetmemeğe gayret ediyor ve başarıyor. surlarına rağmen "Aşk ve Kıs- ka nçlık" sevimli bir film. Her sah- nesinde İtalyanlara has samimiyet ve sıcaklık hissediliyor. Karakterler be- seri yönleri ile gösterilmişler. Zaten fîlmın zayıf yapısını mazur gosteren Kocamın Sevgilisi İngiliz İilmciliği harp içinde büyük e yaptı. arpten Ingılız sıneması plâna geçiyordu. Rank tröstünün desteklediği sanat yoluyla ticaret yapma formülü Hollywood ile rekabet edemedi. Büyük masraf— larla çevrilen İngiliz filmleri kâr ge- tirmediler. İngiliz filmciliğini krizden kurtaran komediler oldu. Son 10 yıl 1ç1nde en iyi komedi filmlerinin İngil- tere'den geldiğini söylemek pek yan- lış sayılmaz. Bu tarzın ustaları ara- sında ünlü İngiliz film âmili Sir Mic- ael Balcon'ın yetiştirdiği genç reji- sörlerden Charles Crichton, Henry Cornelius ve Alexander Mackendrick isimleri de yer alır. "Kocamın Sevgilisi i Genevieve" Ingılız komedi filmlerinin — tipik ve güzel bir örneği. Konusu her yıl Londra ile Brighton arasında yapı- lan eski model otomobil yarışlarına dair. "Aşk ve Kıskançhk'm aksine burada güldürücü olan konuşmalar- dan çok olaylar. Filmin yapısı da ol- dukça sağlam. Rejisör Henry Cor- nelius senaryo ve aktörleri ustalıkla kullanıyor. Baş rollerde John Gre- gson, Dinah Sheridan, Key Kendall ve Kenneth More ilgiyle seyrediliyor. "Aşk ve Kıskançlık" ne kadar İtal- yansa "Kocamın SevgilisT'nin o ka- dar İngiliz olması bu ilgiyi bir zevk haline getiriyor. Gece Kuşları Gece Kuşları - Night People" isim- li filmin pekçok sinema seyircisi- nı hiç de ilgilendirmiyecek bir özel- : Yeni bir rejisörün ilk filmi olması. Nunnally Johnson öteden be- ri Amerikanın tanınmış senaryo ya- zarlarındandı. Bilhassa John Ford'- un filmleri için yazdığı senaryolarla şöhret kazanmıştı. Bu defa senarist- lik rejisörlük ve prodüktörlük yapa- rak bir filmin bütün sorumluluğunu üzerine almış. Ama gayesi sinema yapmaktan çok para kazanmak ol- duğu için netice pek parlak değil. Senarist Johnson hikâyesini bas- ma kalıp olaylar ve tipler üzerine kurmuş. Yer harp sonrası Berlin'i; Lollobrigida "Aşk ve Kıskançlık"ta Güzellikle kazanmanın yolu AKİS, 28 NİSAN 1956 Peck Gregory Film kurtaran arslan hikâyede Amerikalılarla Ruslar ara- sında bir hırsız polis oyunu. Ameri- kalı bir onbaşı Doğu Berline kaçı- rılır. Fakat babasının siyasi nüfuzu- nun pek kuvvetli olması işleri karış- tırır; durum basit bir kaybolma ola- yının üstünde önem kazanır. Berlin'- de bu işlerden sorumlu kimse Gre- gory Peck gibi sert, azimli ve cesur bir şahıstır. Karşı taraftan onbaşının iadesine mukabil, Batı Berlin'den muayyen iki kişinin kendilerine tes- lim edilmesi teklif — edilir. Tabii so- nunda onbaşı hürriyetine kavuştuğu gibi, istenilen iki kişi de Doğu Ber- lin'e teslim edilmezler. Böyle bir senaryo ancak nispeten titiz mizansen ile kurtulabilirdi. Nun- nally Johnson hikâyeyi bölümlere a- yırmış. Onbaşının kaçırılması, Ame- rikan askeri polısının haber alması, Amerika'da babanın tepkisi gibi.. Ge- çişlerde bir yenilik yok; — maamafih tempo filmin — sonuna kadar hızını kaybetmiyor. amera hareketleri durgun. Plân üzerinde çalışma ter- cih edilmiş. Filmin sırf ticari mak- satlarla sinemaskop yapıldığı anlaşı- lıyor; yoksa görünürde bunu icap et- tiren birşey yok. "Gece Kuşlar"yla Nunnally Johnson gelecekte kişilik sahibi bir rejisör olacağı — intibaını bırakmamıştır Kahramanlardan Gregory Peck filmi sonuna kadar götürüyor. Pro- düktörlerin elinde her kılığa giren,, hepsini de yürütebilen Peck burada da filmi kurtaran unsur. Broderick Crawford, herşeyin para ile satınalı- nabileceğini sanan tipik bir Ameri- kalı iş adamı rolünde "Dünkü Çı - Born Yesterday" adlı filmdeki ro- lünün bir benzerini oynuyor. Anita Bjork ve Rita Gam ise filme lüzumu kadarını veriyorlar. 31