28 Nisan 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

28 Nisan 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER ların bu mevzuda cesaretlerini kıra- cak mahiyettedir. Diğer taraftan Başbakan Sir Anthony Eden'in Sta- linin gözden düşmesi ile ilgili hâdi- seler hakkında yüz yüze yapacağı birgörüşme Batılılara zarardan çok fayda getirecek cinsten Orta - Doğu Hava yumuşuyor mu? Orta - Doğudan son gelen haberler memnuniyet uyandıracak cinsten dir. Bundan 1 ay kadar evvel Ameri- nin teklifi ile Güvenlik Konseyi, birleşmiş Milletler Genel Sekreteri jag Hammarskjoeld'u Dünyanın bu karışık bölgesinde sulhu teminle va- zifelendirmişti. Başkan Eisenhower bu teklifi yapmakla hem artık Orta- doğuda mevcudiyetleri su götürmez olan Rusları onlarla başbaşa görüş- meden bu meseleye sokuyor, hem de hergün Dünyaya sulh severliklerini ilan eden Sovyet idarecilerini söyle- diklerini ispata davet ediyordu. Nitekim geçen hafta içinde Rus işleri Bakanlığı tarafından yayın- lanan bir tebliğ Amerikan pohtıkası— nı şimdilik muvaffak olduğunu gös- miştir. Bu tebliğde "Sovyetler birliği Palestin bölgesinde sulhun de- vamı için Birleşmiş Milletlertara- fından alınacak tedbirleri destekliye- cek ve bu suretle Güvenlik Konseyi- de aldığı karara uygun hareket e- dektir. Sovyetler Birliği bu tedbir- lerin, Birleşmiş Milletler prensiple- re ve bu bölgede yaşayan devletle- re gayesine aykırı olan, yabancı bir devletin müdahalesini önlemek için biran evvel ması arzusunda- dır” denılmektedır Tebliğin dünya Ben Gurion Yumuşadı Abdülnasır "H" şın galibiyeti Cemal Mr. efkârı uınumiyesine rahat bir nefes aldırdığı şüphesizdir. Ruslar Londra seyahati arefesinde Batılıları sami- miyetlerine inandırmak — istemekte- dirler. Sulh meleği Hammarskjoeld vazifesinde muvaffak olmuş' ve Na- sırla Ben Gurion'u bir mutarekeye razı etmiştir. Bundan sonra Ruslar da ortalığı kızıştırmamaya söz ver- diklerine göre bu bölgenin elektrikli havasının zamanla yatışması bekle- nebilir. Demirperde Kominform da gitti İkinci Dünya Harbi içinde Amerika ve İngiltereye ihtiyacı olan Stalin Batılılara yaklaşabilmek için Komin- tern'i feshetmişti. Fakat gene ayni Stalin savaşın bıtımınde kendıni kuv- vetli gördüğü anda kominterne ben- zeyen Kominformu kurmakta bir mahzur görmemişti. Kominform ko- münist partilerinin bir Federasyonu sayılabilirdi. Aralarında Fran ve İtalyanınkilerde bulunan 9 memle— ketin komünist partileri kominforma iştirak ediyorlardı. Gayesi güya Ko- münist doktrin ve stratejisini geliş- tirmekti. Bu bakımdan kominform Avrupadaki komünist hareketinin bir sembolü vazifesini görüyor, fakat politik alanda hiç bir müstakil te- şebbüste bulunamıyordu. Bu bakım- an Rusya temsilcisinin teklifi üze- rine geçen hafta ortadan kaldırılan teşkilât bir ölünün tekrar öldürül- mesi gibi bir şeydi. Rusyanın bu teş- kilâtı lagvetmesı artık ondan bir şey beklemediğini de — göstermektedir. Fakat Opportunist Ruslar bundan başka faydalar beklemektedirler. Bu suretle daimi olarak kayırma yolu- na gittikleri Kominform aleyhtarı Ti- toyu ve Nehruyu memnun etmiş olu- yorlar, diğer taraftan — bu karana Sovyet liderlerinin İngiltere seyahati arefesinde umumi hayayı yumuşat- mak için iyi bir iş olacağını düşünü- yorlardı. Kruçef ve Bulganin — başa geçtikleri günden beri her fırsatta dünya sosyalizminin işbirliğinden dem vurmuşlardır Şimdi bu karar ve Pravda'da neşredilen makaleler bize Rusların ana gayesini — göster- mekte bir ipucu olabilir. Yukarıda da izah ettiğimiz gibi Kominform komünist partilerim mü- cerret olarak ele alıyor ye onlardan yalnız komünizmin gayelerine — hiz- met etmelerini istiyordu. Bu ise De- mokrat memleketlerde komünist par tilerine şüpheci bir gözle bakılması- na âmil oluyordu; Bugün Ruslar ko- münist partılerının millileşmesini, di- ğer partilerle birleşerek Halkçı Cep- heler kurmasını, istemektedirler. Sovyet 1darecılerı bu suretle Batılı- ları içten feth etmek 1stemekted1r— ler. Fakat bu yeni görüş ve kom form bir zıddiyet arz ettikleri için Ruslar bu teşkilâtı yıkmaktan ka- çınmamışlar ve sözde, komünist par- tilerinin istiklallerini — tanımışlardır. Halbuki esasta bir değişiklik yoktur. Sovyetler bugün yalnız sistemlerim değiştirmişlerdir. — Batılı Devletlerin daha dikkatli davranmaları icab e- der. Bir taraftan havayı yumuşatır- ken, diğer taraftan Rusların oyununa gelmemeye çalışılmalıdır Stalin Metodları da iflas etti AKİS, 28 MART 1956