28 Nisan 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

28 Nisan 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

ASKERLİK Ordu İhtiyaçlar ve leğen örtüsü Geçen hafta içinde gazetelerde bir takım acaip kukla resimleri gö- renler resimlerin altındaki yazıyı da- ha merakla oku aha merak- la okudular ama, okudukça hayret leri azalacak yerde arttı. Bu kukla- lar, ordumuz için düşünülen merasim kılığını gösteriyormuş! Halbuki re- simleri görenler evvela, bunları Dev- let Tiyatrosunda oynanan yeni bir operetten sahneler sanmışlardı. Gazetelere 'bakılırsa, ordumuzun kıyafet işiyle uğraşılmaktaydı. Genel Kurmay Başkanlığı orduya yaptığı bir tamimle kara, hava ve deniz su- baylarının tören kıyafetlerinin de- ğiştirileceğini ve bunun için bir mü- sabaka açıldığını bıldırmıştı n da ordumuza katılacak olan kadın subayların merasim elbiselerine de bilhassa ehemmiyet veriliyordu. Bun- lar en cazip renklerden en göz alıcı şekilde hazırlanacaktı. railerin pantolonlarına da eskiden ol- duğu gibi kırmızı bir band konması düşünülüyordu. Apoletler eskisi sırmalı olacaktı. Genel Kurmay kanlığının tören kıyafetlerini daha süslü yapmak suretiyle askerlik mes- leğine karsı ilgiyi arttırmağı düşün- dugunu pek zannetmemekle beraber, eğer maksat bu ise tören elbisesin- den önce ele alınacak, düzeltilecek pek çok işin bulundııgunu hatırlat- mak lâzımdır. Kıyafet meselesı el- bette en sonra gelmelidi Askerlikte eğitim Amerikalı gazeteci Pat Frank bir romanında Türkiye'ye yapılan aş- Orgeneral Tunaboyra Amerikayı gördü 14 Kapaktaki Bakan Şemi Ergin S emı Ergın in bir gün Milk Sa- olacağı her halde hıç aklına gelmemiştir. Me- selâ Adalet, İçişleri Bakanlıklarını belki düşünmüştür. Manisa C. Sav- cılığından 1947 yılında ıstıfa ederek Demokrat Parti içinde siyasi ha- yata atılan Semi Ergün'i yakından tanıyanlar iyi bir adliyeci olduğu- nu söylerler. Mesleki hayatı ada- let mekanizmasının hudutları dışı- na çıkmamıştır. Esasen Şemi Er- gin Milli Savunma Bakam da ol- mamıştır. Kendisi elan Milli Sa- vunma Bakan Vekilidir, asli vazı— fesi ise Devlet Bakanlıgıdır Sem Ergin'in bu durumu 1956 büt çesı- nin görüşülmesi sırasında bir Ana- yasa meselesi olarak ortaya atıl- mış, Milli Savunma Bakanlığının vekâletle idare edilmesinin Ana- yasaya aykırı olduğu ileri sürül- müştü. O zaman Semi Ergin adli- yeci hüviyetiyle meselenin içinden sıyrılıp çıkmak istemişti. Anaya- sanın 49 uncu maddesi ile ilgili bir tefsiri hatırlamıştı. Bu tefsire göre umu ayasaya aykırı degıldı İstifa eden bir bakanın ye- rine vekıl tayın edılebılırdı Semi Ergin'e o gün m istifa etti de onun yerıne SİZ geldınız ?" diye bir sual sordular ve bu sual cevapsız kaldı: Çünkü Milli Savunma Ba- kanlığı kendisinden önce de vekâ- letle idare ediliyordu ve bu vekil bizzat Başbakan Menderes Şemi Ergin'in Dordııncu Men- deres hükümetine takaddüm eden kabine buhranı günlerinde Adalet Bakanlığına getirileceği söyleniyor du. Rivayetlere göre kendisi IV. keri yardımdan bahsederken şöyle der: "Türk ordusunun her şeyden ön- ce eğitime ihtiyacı vardır. Türk as- kerinin radarları, elektronık cihazla- rı kullanabilmesi ancak eğitimle ka- bildir.” Amerikalı yazarın haklı ol- duğuna şüphe yoktur. İstatistiklere göre, Türkiyede nüfusun yüzde 65 i okuma yazma burnaz. Bundan askere alınanlar arasındaki okur yazar nis- betinin yüzde iki veya üç olduğu ne- ticesini kolayca çıkartabiliriz. Ordu bizde bir bakıma okuldur. Okur ya- sar nisbetinin yükselişinde ordunun hakkım vermek lazımdır. Er askere alındığı zaman büyük bir çoğunlukla okuma yazma bilmediği ve küttür se- viyesi çok düşük olduğu için bir ace- mi eğitimine tabi tutulur.. Bu müd- det içinde kendisine okuma yazma öğretilir, ilk okul kultııru verılmege çalışılır. Ancak bu emi eğitimin- den geçtikten sonra sıra mesleki e- ğitime gelir. Mesleki eğitim, sınıfla- Menderes hükümetinde vazife al- mak istemiyordu ve teklifleri red- detmişti. Fakat 9 Aralık 1955. gü- nü Mecliste ilan edilen hükümet listesinde Semi Ergin'in de ismi vardı. Menderes onu Devlet Bakan- lığına getirmişti. On gün sonra Menderes Milli Savunma Bakanlı- ğı vekâletinden istifa ederek bu vekillik vazıfesını Şemi Ergine devretti. Ergi M. de Ekono- mi ve Tıcaret Komısyonu Başkan- lığı ve Adalet Komisyonu raportör- lüğü yaptığı sıralarda ismi etra- fında bir itimad yaratmıştı. Şimdi Milli Savunma Bakanlığı vekâle- tinde kendisinden müsbet işler bek- lenıyordu 1956 bütçesinde tenkid- imi karşılarken politikadan uzak, bir bakana yakışır şekilde konuş- muş, haklı tenkidlerin hepsini ka- bul etmişti. Nitekim tayın bedelle- ri meselesinde davayı kazandı. Me- sajında vadettiği seyahatlere baş— ladı, Balıkesirdeki Jet Üssünü zi- yaret etti. Orada 36 Jetin iştira- kiyle yapılan tatbikatı seyretti, memnun oldu, pilotları birer birer tebrik etti ve donuşunde jet pilot- larına yüzde yüz tazminat verilme- sıne dair tasarı kanunlaştı. Şimdi nerjik Şemi Ergını yeni başarı- lar beklemektedir. Şemi Ergin 1913 de Gebzede doğmuş, yüksek tahsilini Hukuk Fakültesinde yapmış ve adalet mesleğine hakimlikle — girmiştir. 1950 seçimlerinde Manisa'dan mil- letvekili seçilen Ergin, 1952 den beri Kanlayın Umumi Merkez Baş- kan Vekilidir. Evlidir, ben çocuğa dır. ra göre değişmekle beraber, genel o- larak eskiye nisbetle kültüre daha çok ihtiyaç gösteren bir hususiyet arzetmektedir. Asker modern har- bin icaplarını, hatta bundan sonra atom, hidrojen ve kobalt harplerinin nasıl yapılacagım öğrenecektir. Bü- tün bunlar için elinde iki yıllık bir zaman vardır ki, bunun as olduğu bile iddia edilebilir. Zaman zaman as- kerlik hizmet müddetinin çokluğu dan şikâyet edenler, indirilmesini is- teyenler görülür. Halbuki kültür me- selesini ve bugünün silâhlarım goz önünde tutarak bir konuyu düşün mek lâzımdır. Asker eskisi gibi yal— nız kılıç kalkan kullanmasını, yahut tüfek temizlemesini öğrenmiyecek- tir. Bu iki yıl bugünün şartları ile asgari bir müddettir. Orduda kültür seviyesini yükseltmek için acemi e- ğitimine daha çok ehemmiyet ver- mek, hattâ yurdun muhtelif yerle- rinde eğitim merkezleri açmak su- AKİS, 28 MART 1956