28 Nisan 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

28 Nisan 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA OLUP BİTENLER İngiltere Nihayet vardılar 18 Nisan Çarşamba günü İngiltere- nin Prosmouth limanına yanaşan Sovyet bandıralı "Ordzjonikidze" zırhlısından bir örnek pardesü ve şap- ka giymiş güler yüzlü iki adam indi. Bunlar İngiliz basınında "B ve K" diye bahsedilen son zamanlarda yap- tıkları seyahatlarla Amerikan Dış İş leri Bakanı John Foster Dulles'in re- koruna yaklaşmaya — çalışan Sovyet Rusyanın yeni liderleri Kruçef ve Bulganin idi. Bilindiği gibi Cenevre'de en üst kademedeki son konferansda havanın yumuşadığım gören İngiliz Başbaka- y Ed ganini memleketine etmişti. Fakat sonradan gelişen siyasi hâdise- ler İngiliz liderlerini bu davetten do- layı bir pişmanlığa — sürüklemişti. Bilindiği gibi Cenevre Konferansını takiben yapılan Dışişleri Bakanları konferansında —Ruslar tutumlarım tamamen degıştırmışler havanın ger- ginleşmesine yol a lardı Daha sonra Kuruçef ve Bulganı 'in — As- yada yaptıkları seyahat esnasında Batınlar ve bilhassa İngilizler aley- hinde sarf ettikleri sözler münasebet- leri büsbütün soğutmuştu. Hele Orta İngiliz li- 1yıden iyi- e bu ziyaretin aleyhine çevirmişti. İngiliz polisinde mümtaz bir mevki işgal eden Scotland-Yard'a ve — Baş- bakana hergün binlerce mektup ge- liyor ve Rus liderleri İngiltereye ge- lirlerse, onları ölümün beklediği bil- dırılıyordu Toplanan nümayışçı grup ları caddelerde resmi geçitler yapı- yor, Marx'ın heykelini yıkıyorlardı Bu harekete Kruçef ve Bulganin'in Hindistanda olduğu gibi propaganda yapmalarından korkan hükümet te iştirak etmiş ve Rusların halkla pek fazla temasta bulunmamasını temin için tedbirler almıştır. Bu hâdise bir aralık Rus ve İngiliz basım arasında bir polemik mevzuu teşkil etmişti. Fakat diğer taraftan Ruslar havayı yumuşatmak — ve lngılızlerı samimiyetlerine inandırmak için el- lerinden geleni Sarf ediyorlardı. Hin- distan ziyaretinden sonra Kruçef ve Bulganin Moskovada sık sık gitmek fırsatını kaçırmadıkları ecnebi sefa- ret davetlerinde sözlerinin yanlış an- laşıldıgım belirtmişlerdi. Bundan son ra Stalinin de inkârı, kominformun reddi ve Ora - Doğu meselelerine ait tebliğ ile gerginliği azaltma yolu- na gitmişler ve Batılılara samimi ol- duklarını göstermeye — çalışmışlardı. Kruçef ve Bulganinden evvel sabı Başbakan Malenkov'un yaptığı — se- yahat ve sonradan umumi havadaki bu yumuşama İngilizlerde bu davetin pek de adar korkunç olmadığı fikrini uyandırmıştı. Diğer taraftan Eden'in ve onun vasıtası ile Batılıla- AKİS, 28 NİSAN 1956 Kaşığın Sapı Başbakan — Eden'e İmparator- luğa sadık kalanlar birliği tarafından üç metre — uzunlu- ğunda bir kaşık hediye edilmiş- tir. Kaşığın sapında "Perşembe akşamı verilecek olan ziyafette inşallah kısa kalmaz" yazılıdır. Birlik reisi kaşığı "Şeytanla yemek yiyenin kaşığı uzun ol- malı" ata sözünden ilham ala- rak hediye ettiklerini — açıkla- mıştır. rın Ruslarla son hâdiselerden sonra yüzyüze konuşmakta menfaatleri o- lacagı sanılıyordu. lngılız Başbakanı- nın iki kafadara soracağı sualler ve alacağı cevaplar son hâdiseleri biraz aydınlatacak ve Rusların samimiye- ti hususunda ufak dahi olsa bir kıs- tas teşkil edecekti. Zaten Eden de bütün Dünya me- selelerini içine alan bir program ha- zırlamıştı. Bu rama göre İngi- liz idarecileri Ruslarla ilk olarak İn- giliz - Rus münasebetleri hususunda konuşacaklar, sonradan da sırasıyla Orta - Doğu meselesini, silâhsızlan- ma problemlerini, Almanyanın birleş- tirilmesi ve Avrupa güvenliği mevzu- larını ve nihayet Uzak - Doğuda ko- münistlerin tuttumu hakkında konu- Bu görüşmeler gizli cere- şacaklardı. yan edeceği için neticeler ancak zi- yaret sonunda neşredilecek olan ni- haı tebliğden sonra ortaya çıkacak- Işte böyle bir hava içinde Pros- mouth limanına varan iki kafadar gayet sıkı emniyet tedbirleri içinde geçen hafta Londranın Victoria ga- rına gelmişler ve orada Başbakan Anthony Eden tarafından karşılan- mışlardır. Bu arada dikkati çeken bir husus, Hindistandakinin aksine İn- gılterede protokola riayet edilerek her tarafta — Başbakan Bulganin'in ön plânda gözükmesidir. Karşılama tö- reni esnasında söz alan Sovyet Rus- ya Başbakanı Nikolai Bulganin gü- ter bir yüzle verdiği demeçte Ingıl— tereye gelmekten duyduğu memnuni- yeti ve Rus halkının İngiliz halkına selâmım bildirdikten sonra sözlerine devamla "birliktte yaşama" politika- sının bir tarifini vererek "Memleket- lerimizin sosyal ve siyasi bünyeleri değişik olabilir. Fakat ayni dünyada sulh içinde yaşamak mecburiyetinde luşumuz da bir bedahattir. Bu yüz- den hepimiz bu fikir ayrılıklarım bin kenara bırakarak sulh ıçm çalışma-! lıyız ve bu mümkündür" demiştir. Hiç şüphesiz ki, Rusların bu söz- lerinde ne kadar samimi oldukları çekişmeli geçmesi beklenilen toplan- tılar sonunda belli olacaktır.Bu top lantılar esnasında Kruçef ve Bulga nin'in İngilizleri SEATO ve Bağdat ti ususlarında sıkıştırmalar beklenebilir. Fakat son Tahran top lantısından sonra İngilizlerin Bağdat paktına Verdıklerı ehemmıyet Rus Eden, Kruçef ve Bulganin'i karşılıyor Kanatsız sulh melekleri