dönüş neden? Nuri İyem, beklenen sergisini, Ankara'da Alman Kütüphanesi'n- de açtı: Sıra sıra portreler. Birkaç yıl önce gene aynı yerde, soyut res- min ekstrasını göstermek iddiasiyle Ankaralı seyircinin önüne çıkan İ- yem, bu kez somut resmin en okka- lısını yapmak iddiasında. oHiçbir sanatçıya figüratif olmaya izin ver- meyen İyem, kendi deyimiyle, "top- lumla anlaşmalı - koklaşmalı" re- simler sergiliyor. Bütün işçilik ve icra gücüne rağ- men İyemin resimleri seyirciyi kuşkuya düşürüyor, inandıramıyor. Gerçekçi görünüşlerinin altında, yaşanmamışlıkları, hesabı verilme- işlikleri o sırıtıyor ecekondu elini Madonna resimlerinin, rahibelere benzeyen kadınlarının gerçekliklerine inanmak güç. TURAN EROL SERAMİK . HEYKEL Önemli iki sanatçı Bu dönem, ressamların önde gitti- ği söylenemez. Seramik ve hey- kel daha egemen durumda. Türk ve Alman Kültür Merkezi'n- deki seramik sergisi, Füreya'nın arma ve özel ol , SETgİSİ. 1951'den bu yana dünyanın dört bu- cağında çalışmalarım (sergileyen Füreya Koral, bu defa, Galeri'nin 40 — > Z > wy NURİ İYEM'İN RESİMLERİ VE SEYİRCİSİ Soyuttan somuta tümünde, seramik çalışmalarına gre -gres-lerini de katmış. Biçim açısından yeni anlatımlar gi özellikle kalınca çivi ve kabara ö neği çıkıntılar bulmuş. Bu katline la bas-relief etkiden çok, heykel de- nemelerine de ulaşmış sayılır. An- cak, heykel ve mimarlık alanına ye- ni değerler ve katkılar getirmesi doğal olan gre çalışmaları, Füreya için bir araştırma ve teknik başarı sayılmalıdır. Yüksek ısı ile özel bir çamurdan alınan sonuç, gerçekten ilgi çekici. Bu sergisiyle Füreya, renkten ok, biçim ve onun yeni anlatımla- rının örnekleriyle önü tutar du- rumda. Taksim Sanat Galerisi'nin hey- kelcisi Işılar Kür ise genç, soyut bir anlatı getirmekte. Kür'ün, sadece yaşının değil, işlerinin ileriliği de "genç" nitelemesine uygun. Soyut görünüşü ise, heykelleri ve bunlar- la birlikte sergilediği resim - ÇiZİ- lerinde belirgin Güzel Sanatlar Akademisi'nin ge- çen yılki yaz döneminin Heykel bö- lümü birincisi Kür, öğrenciliği bo- yunca sürdürdüğü birincilik ödülle- rinin çok ilerisindeki, malzemenin biçim eriyen soyut görünüm- lerinde gerçekten başarılı. Madenin alışılagelen olanaklarım zorlayan, bilinçli olarak geliştirilen "biçimle- rin özetlemesi"nin yer yer en Sso- mut - soyutunu tam bir dengede düzenine sokan Işılar Kür, anlam biçim içinde, yeni bir heykel tanı- mı da getiriyor. GÜLTEKİN ELİBAL GRAFİK SANATLAR İstanbul'dan Ankara'ya sevgilerle... oğU$ Galerisi, mütad konukları- , Türkiye Çağdaş Ressamlar Cemiyeti nin Grafik Sanatlar Sergi- si'nin 6 Aralık 1967 Çarşamba gü- nü akşamı yapılacak açılışına oça- ğırmıştı. İstanbul'dan gönderilen gravürler, suluboyalar, desenler, ge- cikerek de olsa, geldi. Ne yazık ki, İstanbul'dan, bekle- nen zenginlikte ve güçte bir sergi gönderilmemişti. Fakat, çoğu Derne- ge yeni katılan Ankaralı üye sanat- çılar -Adnan Turanı, Muammer Ba- kır, Nevzat Akoral, Kayıhan Keskin- ok-, ciddi gravür işleriyle serginin zayıf yanını güçlendirmiş oldular, İstanbul'dan gönderilen işler a- rasında Ercüment Kalmık'ın iki li- nolyum oyması, Mustafa Asller'in asite yedirmeleri, tekniklerindeki ustalık, kompozisyonlarındaki zevk ve olgunlukla dikkati Şe iyorarde Mehmet Güleryüz, önceki yağlıbo- yalarında yakalayamadığı nükteyi, inceliği, gravürlerinde bulmuş gö- rünüyordu. AKİS