VE yh Sait'in askeri harekâtı muntazam bir askeri Sharekât gibi olmadı. Bunun, modem tâbirle bir alla vu de ilgisi yoktu. Şeyh Sait, emrinde uvazzaf asker değil, e pi bulunduruyordu. Bun- larla başlarında şe vardı. Silâhlanmışlardı. Es- ki "Aşiret alayları" yeke canlanmışlardı. Harekâtı onlar yapıyorlardı. Şeyh Salt, isyanın plânlama kıs- üzerine almıştı. Bir noktaya hücum edilirken dil lojistik problemi diye bir mesele kalmıyordu* Hep beraber, arzulanan nokta işgal ediliyor, orada gelişi- güzel bir idare değişikliği yapılıyor, yola devam olu- nuyordu. Bahiskonusu nokta sonra ne oluyordu, bu- nu umursayan pek çıkmıyordu. Bundan dolayıdır ki bir çok şehir, kasaba, köy âsilerle muntazam birlik- ler arasında sık sık el değiştirdi. Ancak bir özelliğin belirtilmesi lâzımdır. İsyanın imah i ismet Paşa kabinesinin kurulmas sındaki devrede, üstünlük Şeyh Sait kuvvetlerindey- di. Bunlar adeta ellerini kollarım sallarcasına ilerli- yorlar, önlerinde şehirlerin kapısı ie açılıyor. du. Kapısı açılmayan şehir Diyarbakır oldu ve Diyar- bakır Şeyh Sait'in talihinin dönüm roktasını teşkil etti. 26 Asilerin ilk başarısındaki bir sebep, o bölgenin Şeh Sait'in manevi nüfuzu altında olmasıdır. Şeyh Sait dini kurtarmak üzere harekete geçtiğini dikkat- le belirtiyor, fakat Müstakil Kürdistan hakkında faz- la bir şey söylemiyordu. İman adına, şeriat adına orlardı. Memleketi Ankara'deki dinsizlerden kurtaracaklardı. Halifelik tekrar kurulacak, herkes dinine kavuşacaktı. İşi bu şekilde ele almak Şeyh Salt i ike bir yan- dan avantaj oldu, diğer taraftan handika, j oldu, bölgedeki halk, kökü ne olursa ol- sun, din savaşında Şeyh Sait'in arkasında, Türklüğe zarar vereceğini düşünmeksizin vaziyet aldı. Ama bu, Şeyh Sait'in hakim bulunduğu bölgelerde böyle cere- yan etti. Buna mukabil Dersim ve Muş'un kürt bey- leri Şeyh Sait'in bu va kampanyasına fazla önem Ti ona kat Halbi unlar, kürt- lük dâvan uğuruna bir harekete katılmaya daha faz- la hazır kimselerdi. Onlar, kuvvetlerini Seyh Sait'in emrine vermediler. Şeyh Sait niçin kürtlük dâvasını va yapma- dı? Zira Şeyhin, İstanbul'daki Seyit ile temas halinde olduğu ve hattâ isyanı, ona haber ve- AKİS