SOSYAL Suhandan Fırat Zeki M ürenle sanatkâr içindir! Sanat, Sanat Konuşan cam Şuhandan Fırat, "Kompozisyon 9" unun önünde durdu ve AKİS mu- habirine: "— Dokuz değil ama, tam yedi yılda bitti" diye konuştu. Suhandan Fıratın "Kompozisyon 9"u Bethowen'in 9. Senfonisinden il- ham alınarak yapılmıştı. o Sanatçı, "Feza", “Yeşil iddiası", "Çelikli kom- pozisyon", "Büyü" gibi eserlerinden hiç birisinin de altı aydan önce bil mediğini söyledi. Suhandan Fıratın, Mili Eğitim Bakanlığı Güzel Sanatlar Galerisin- de açtığı sergi hem sanat bakımın- dan sanatçıları, hem de kompozisyon bakımından dekorasyon meraklılarını yakından' ilgilendiriyordu. Sanatçı, camları konuşturmakta gerçekten büyük bir maharet göstermişti. Eş ve dostun kendisine verebileceği en büyük hediye, kırık cam parçaları idi. Ö- zellikle eskiden kalma değerli bir biblonun veya bir parçanın kırılma- sı onu âdeta mutlu kılıyordu. Sanat- çı, bu parçaları havanda döverek, is- tediği biçimi verdikten sonra, onları bir tabloda yepyeni bir bayata ka- vuşturuyordu, Suhandan Fıratın Bahçelievlerde - 25 Mart 1967 HAYAT ki m yerler renk renk cam kırığı o içinde Atölyede âdeta camdan bir Der halısı meydana gel- mişti. Değerlenen çer-çöp Ancak Fıratın kullandığı malzeme dece camdan ibaret odeğildi. tahtayı, elektrik te- lini, boncuğu, eski bir kolye veya küpeyi, kâğıdı aynı şekilde, desen ve boya ile beraber kullanıyordu. Amacı, pentürü dar anlamdan kur- tarmaktı. Önce kompozisyonu mey- dana getiriyor, tablo yağlıboya ile tamamlanınca, malzeme çalışması başlıyor, bunu, tashih işi izliyordu. Çeliği, pirinci, Güzel bir tablonun bazen malzeme ile bozulduğuna inanan sanatçı, bun- dan sonra, yaptıklarım söküyor ve tırmak sökmekten biraz kolay ol- makla beraber, yine de zordu. Bazı tablolarda, rölyefler dahil, malzeme hakimdi; bazılarında ise daha çok desen görünüyor, malzeme dekoratif bir anlam taşıyordu. Fakat daima, tablonun ruhunu yapan bu malzeme idi. Çocukluğundanberi resme tutkun bir ev kadını olan Suhandan Fırat, ilk denemelerini 1961 yılında, Sanat Sevenler lokalinde açtığı bir sergide Ankara halkına sunmuştur. 1965 ve ve VII. Devlet Resim ve Heykel Sergisine eserlerini oka- bul ettiren Fırat, bundan sonra Türk Plâstik Sanatçıları Derneğinin karma sergisine katılmış ve Anka- radaki bu sergiden önce istanbul- di yeni iki kompozisyonla Sergisine hazırlanmaktadır. Suhandan Fıratın kompozisyon ve desen gücü ile beraber yepyeni malzemeleri' en değişik şekilde kullanma cesareti, özelikle ilgi çek- mektedir. Dekorasyon Gençlerin odası Ççoğukluktar başlamak üzere, genç- lerin odaları bugün artık eğiti- min bir parçası olarak ele alınmak- ta ve o şekilde düzenlenmektedir. Çocukluktan başlamak üzere genç, kendisine ait bir odada kişiliğini da- ha iyi bir şekilde geliştirme imkâ- nına kavuşur. Onun burada kendi hayallerine, zevklerine hava yaratmasına yardımcı olmak lâzımdır. Pahalı olmıyan ufak - te- fek eşyalarla, resimlerle, kitaplarla bu odayı zevkli bir hale sokmak, gencin orada yalnız kalıp kitap oku- 114) (AKİS: 29