9 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

9 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

KİS ıl : 11 9 Ekim 1964, Sayı: 538 Cilt: XXXI YURTTA OLUP BİTENLER Dâvası beraat ile neticelenen meşhur G.M. lokomotifi Yalancının mumu artık yatsıya kadar bile yanmıyor Millet Ucuz etin yahnisi! Bu hafta Adaletten gelen bir ses, 1964 Türkiyesinin iki büyük mese- lesinden biri üzerine tekrar eğilinme- si lüzumunu ortaya çıkardı. Türk iş âleminin "Kuvvetli Adam'"ına mey- dan okuyarak bir devlet ihalesini o- nun firmasına değil, malının daha iyi olduğuna inandıkları bir başka firma ya yaptıkları için başlarına gelmedik şey kalmayan "11 lokomotifçi" kesin şekilde beraat ettiler. Küçük mahke- me bunların hakkında beraat kararı- nı daha önceden vermişti. Bu hafta, beraat kararını Yargılayın tasdik et- tiği açıklandı. Gerçi mesele, kendisi- ne türlü politik veçhe de verilerek iş âleminde başka bir neticeye bağlan- mıştır. Bu âlemin "Kuvvetli Adam'ı dediğini yürütmüş, temsil ettiği fir- aya siparişi verdirtmiştir ama ken- disine karşı direnenler, bundan do- 4 layı görevlerini o suiistimal ettikleri gerekçesiyle evvelâ oUumumi efkâr 6. nünde teşhir olunup sonradan bir ür- kek Bakan kanalıyla mahkemelere sürüklenenler dürüstlük ve medeni ce- saret beratını adaletten almışlardır., Herkes bilmektedir ki bugün Tür- kiye bir önemli yolun başındadır. Tür kiye kalkınmasını tamamlamak Z7o- rundadır. Bu kalkınma devlet sektö- rüyle özel sektörün elele çalışmayla gerçekleştirilebilecek Ooo bir genişlikte- dir. Halbuki kaynağı aynı bir cereyan bu sektörlerin ikisini de mânevi bas- kı altında tutmaktadır. o Cereyanın hususiyeti, dünyadaki bütün benzer- leri gibi "konunun özelliği "ne göre gerektiğinde kendisi için şeytan sayı- lan kuwetle bile işbirliği yapmasın- dadır. Bu sayede öyle bir hava yara. tılmaktadır ki hem memur, hem sermaye sahibi -eğer "gemisini rüten kaptan" becerikliliğinde değil, lerse - ürkütülmektedir, “11 lokomotifçi'nin suçu, görü- nüşte ucuz olmasına rağmen aslında Türkiyeye çok pahalıya malolacağına inandıkları bir marka lokomotifi al. mayı reddedip, memleketin menfaati- ne daha uygun buldukları bir başka lokomotifin satan alınması için mü- talaa vermeleridir. Halbuki böyle bir “takdir hakkı", Hükümetçe hazırla- nan, fakat Meclisten bir türlü çıkma nuş olan yeni İhale Kanununun özü- nü teşkil etmektedir. e Türkiye uzun yıllar ucuz el yahnisi yemekten çok çekmiştir. Teknik elemanlar, kehdile- da alarak kanaatlerini söyleyemezler- se, söylediklerinde bir takım kuvvet- lerin tesiri altındaki (o politikacıların hücumuna uğrarlarsa, Meclis koridor larında bazı "lobby'ciler"in türediğini görürlerse elbette ki cesaretleri kırı- lır. Fakat Adaletin karan, bunların korkacak bir şeyleri olmaması gerekli- ğini ispat etmektedir. Şimdi, ürkek Bakan adaletten gelen sese kulak AKİS, 9 EKİM 1964