9 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

9 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

şart koşmak niyetimiz yoktur. Her hangi bir kimseyi zorlamak hatırımızdan geçmemektedir. İdeallerimizi paylaşan milletlerle bu sabalarda işbirliği yapmak, bizim için canlı bir zevktir. Ben Türkiye, İran ve Pakistan arasında temelleri atılan yakınlaşmanın istikbali konu- sunda çok ümitliyim. Bir çok memleket bu ya- kınlaşmanın meyvalarını ve memleketlerimize getirdiği faydaları gördüğünde, bugün bir şüp- heciliğe dahi sahip olsa bundan kurtulacaktır ve bizimle işbirliğinin taraftan olacaktır. Bunu görmek uzun bir zamana muhtaç değildir. Mil- letlerarası alanda, son zamanlarda bir çok yeni millet hürriyetine ve istiklâline kavuşmuştur. Bunları, bloklardan her hangi birine karşı düş- manlık havası içinde bir arada tutmak yolun- da gayret gösterenler vardır. Fakat bizlerin ve bu yeni devletlerin menfaatimiz bu (değildir. Türkiye, İran ve Pakistan arasında başlayan işbirliği aynı şekilde düşünenler için mutlaka kuvvetli bir cazibe merkezi olacaktır. Benim anlamakta güçlük çektiğim nokta, kendisine karşı düşmanlık körüklenen kimselerin bu düş- manlığı körükleyenlere garip bir şekilde odes- tek olmakta devam etmeleridir. Bundan vazge- çildiği gün, dünya barışı çok şey kazanacaktır. Bunu anlamak görmek o kadar zor olmamak gerekir. Bu gibi kimseler gerginliğin artmasın- da zararlı rol oynamaktadırlar. İranın dış politikadaki prensibi, tıpkı Tür- kiyeninki gibi mevcut andlaşmalara karşılıklı olarak riayet, bir anlayış zihniyetinin hakim olması ve dünya barışına elden gelen yardımın yapılması lüzumudur. Bu balamdan Türkiye ile İran istisnasız her sahada işbirliği yapacak ve müşterek bir politika takip edecek durumda- dırlar. Aramızda hiç bir görüş farkı, görüş ay- rılığı yoktur. Menfaatlerimiz tamamile birdir. Bunların beraberce savunulması bize (sadece kuvvet kazandıracaktır. Pakistanla birlikte bi- zim üçlü paktımız bu yeni davranışımızın da çerçevesini teşkil edecektir. Bu çerçeve içinde bölgemizde bizi ve bu yolu bizimle birlikte, her türlü peşin hükmün veya zorlamanın dışında ta- kip edecek olanları benim kanaatimce çok mutlu bir istikbal beklemektedir. . Önümüzdeki hafta içinde üçlü paktın Tahranda, Bakanlar seviye- sinde yapılacak olan toplantısı dünyada geli- şen bir yeni cereyanın esaslı adımlarından biri- ni teşkil edecektir. Saadabat Sarayında İran hükümdarlarıyla.. Tahramda dostluk miskalle değil AKİS,9 EKİM 1964