9 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

9 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

TİYATRO İstanbul Yeni topluluklar İstanbulun özel tiyatroları devamlı bir gelişme halindedir. Sayıları da mevsimden mevsime çoğalmaktadır. Şehir Tiyatrosu, Şişlideki Site Stüd- yosunda açtığı altıncı sahnesini ka- par, Gülriz Sürüri - Engin Gezzar top- luluğu Küçük Sahneden ayrılır, Genar Tiyatrosunun çalışmalarına devam e- dip etmiyeceği henüz bilinmezken. Ulvi Uraz Beyoğlunda, Çetin İpek. kaya da Kadıköyde, iki yeni toplu- luk kurdular, temsillere de başladı- ar. Bunlardan Ulvi Uraz topluluğu, Cezzarlardan boşalan Küçük Sahne- ye geçti. Kadrosunda şu sanatçılar var: Tuncer Necmioğlu, Müfit Kiper -misafir sanatçı-, Gündüz Kılıç, A. lev Koral, Türker Tekin, Necabettin Yal, Altay Tanur, Nur İnsel, Ersan Uysal, Celile Toyon, Demir-Can, Me- tin Akpınar ve Hikmet Karagöz. Top luluğun yaş ortalaması 27,7dir. Repertuvarında bu mevsim Haldun Taner, Orhan Kemal, Orhan Asena, Recep Bilginer ve Orhan iyilerden e- serter vardır. Şarkılı ibret, 28 tablo... Ulvi Uraz topluluğunun mevsimi aç- mak üzere sahneye koyduğu ilk oyun, bir yerli oyun. Haldun Tanerin "Gözlerimi kaparım, vazifemi yapa- rım" adlı ve 2 bölümde 28 tablolu bir "şarkılı ibret"idir. "Keşanlı Ali" yazarı yeni oyunun- da, gene epik biçime bağlı kalmış, ama bu sefer, daha çok Ortaoyunu ve Karagöz gibi geleneksel tiyatro biçim- lerimizden faydalanmayı tercih etmiş tir. Nitekim bazı sahnelerde, belli- başlı rol sahipleri, bir perde arkasın. da görünerek, Karagöz hareketleriyle oynamaktadırlar. o Oyun Abdülhamit devrinden 27 Mayıs devrimine kadar sosyal ve politik hayatımızın renkli ve canlı bir panoramasını çizmekte, biri saf ve dürüst, öbürü ihtiraslı ve amacına ulaşmak için her vasıtayı mübah sayan iki arkadaşın, mahalle mektebinden başlıyarak hayat bo- yunca başlarından geçenleri - ve baş- larına gelenleri - göstermektedir. Ferruh Doğanın çizdiği dekorla- rın yeniliği; panolar üzerine çizilmiş olan çok renkli desenlerdedir. Bu de- senlerin çoğu, sözü edilen olaylarla ilgili karikatürler gibidir ve mizah açısından oyunun nüktesini ta marnlamak amacını gütmektedir 28 Oyun : "Ön İkinci Gece" ("The Twelvth Night"). Yazan : William Shakespeare (1564-1964). Çeviren : Ami Givda. Tiyatro : Devlet Tiyatrosu (Büyük Tiyatro) Sahneye koyan : Cüneyt Gökçer. Müzik : Nevit Kodallı. Dekor - Kostüm : Turgut Zaim. Konu: Shakespeare'in, yalnız Ankarada, dördüncü defa sahneye konulan bu zarif, eğlenceli komedisini bilmiyen kaldı mı, bilmem. Ama kısaca an- latayım gene : "Yanlışlıklar Komedyas"ndaki gibi, ikiz kardeşlerin sebeb- oldukları yanılmalar... Bunlardan biri bu sefer kızdır, üstelik erkek kılığı- na ve bir Dukanın hizmetine girmiştir. Bu yüzden Dukanın âşık olduğu güzel Olivia, efendisine veremediği gönlünü, onun adına diller döken - er. kek sandığı - pajına kaptırıverir. Bunlara, kendini beğenmiş kâhya Mal- volio'yu, hanımının ağzından yazdığı sahte aşk mektuplarıyla, çılgına çe- viren fettan bir hizmetçinin ve şarap tulumu Sir Toby ile akıl fukarası Sir Andrev'nun yarattıkları komik sahneleri ve filozof bir soytarının nüktele- rini eklerseniz, "On İkinci Gece"nin nasıl bir komedi olduğunu hayâl ede. bilirsiniz. Oynıyanlar : Kerim Afşar (Orsino), Umran (Sebastian), Salih Canar (Sir Toby Ayvagöbek), Ertuğrul İlgin (Sir Andrew Safransurat), Cüneyt (Malvolio), Bozkurt Kuruç (Soytarı), Ayben Kaçmaz (Olivia), Çiğdem Sel- ışık (Viola), Muazzez Kurdoğlu (Mary) v Beğendiğim : Cüneyt Gökçerin yeni sahne düzenine Batılı bir üslüb içinde kalmayı başardığı nükteli ve akdenizli- renk; Malvolio'da usta bir kuyumcu inceliğiyle işlenmiş olan, güçlü kompozisyonu. Salih Canar, Ertuğrul İlgin, Şahap Akalın, Muazzez Kurdoğlu odörtlüsünün sürük- leyici oyun birliği. Ayten Kaçmazın Olivia'ya sahnelerimizde oilk de- fa, gerçek yüzünü kazandıran ölçülü, zarif ve çekici oyunu. Çiğdem Selı- şıkın rahat, sıcak bir estetikle Viola'ya verdiği sevimli ifade, öbür roller- de Ümran Uzmanın, Zafer Erginin, Nihat Akçanın ahenkli oyunları. Beğenemediğim : Bozkurt Kurucun filozofluğu -ve estetizmi- uğruna sevimliliğini kaybeden Soytan'sı. Kerim Afşarın, sesinin sıcak rahatlığına uygun düşmeyen rahatsız - fazla dik, fazla gergin - oyunu. Mary'nin - bi. raz da desteklenmediği için - gerektiği gibi değerlendirilemeyen gülme - ve güldürme sahnesi. Oyunun bütününde - Paris temsillerine kıyasla - fren- lenmiş görünen canlı ve hareketli hız. Rs Herşeye rağmen sahnelerimize çıkarılan en başarılı "On İkinci Gece Naciye FEVZİ Büyük Tiyatroda "On ikinci Gece" Herşeye rağmen, başarılı AKİS, 9 EKİM 1964