SOSYAL HAYAT Moda Kadın ve pantalon Fransanın iki kral terzisi Andre Courreges ile Pierre Cardin, tele- vizyonda kadın konusunda şiddetli bir tartışmaya girişmişler ve her iki sa- natkâr, yarattıkları modellerin savun- masını yaparken, kadının giyeceği kı- yafetlerden çok, onu bu kıyafetleri gi- yinmeye götüren faktörler üzerinde durmuşlardır. — Tartışmada pantalon sembol olarak ele alınmıştır ama, pan- talon burada bir vasıtadan ibarettir. Courreges ile Cardin, aslında, zama- nımızın henüz halletmediği bir konu- ya, modern kadının gerçek kişiliğinin tarifi konusuna parmak basmışlardır. Kırkbir yaşında, su mühendisi o- lan, fakat mesleğini terkederek terzi- lik yapan Courreges, aşın süsten nef- ret etmektdir. 100 parçalık yeni de- filesinde kadını, 2000 yılındaki müs- pantolonu tercih etmiştir. Gece panta- lonu gri lâmeden yapılmıştır. Cour- reges'e göre, suni şekilde yaratılmış olan "çiçek-kadın" artık ölmüştür. Bugünün kadını faaldir, günlük hayat içinde bir gerçektir, etten ve kemik- ten, sinirden ibaret bir varlıktır. Ya- şadığı hayata uygun giyinmek ister. Meşale, doğrudan doğruya hayatın gelişmesi, değişmesi, olduğu yerde dur maması meselesidir. Vaktiyle kadın- lar 25 kat jüponu seve seve giyerler. sıkı korselerden hoşlanırlardı. Şimdi hayat şartları bunu kaldırmıştır. Ça- lışan, twist yapan, araba kullanan kadın, 25 kat jüponu nasıl giyinsin? Pantalon, kadın için bir zor unluk ol- muştur. Kadınlar kışın üşürler. Bu yüzden, pantolonla kendilerini daha kıvrak, hafif, hür ve kuvvetli hisse- derler. Aksini söyleyen varsa, kadın- ları tanımıyordur! Kadın ve kukla Cardin'e gelince o, kadım tam "ka- dın" olarak görmek istemektedir. Defilesindeki 220 model, bu konuda birbiriyle yarışmaktadır. Cardin, bu husustaki Soğ özetlemekt edir — Kadın, düm kadındır. Onun yok olması, erkeklerin ve dünyanın ölümüdür. Bu kadın müşfik, duygulu, hafifçe esrarlı bir yaratıklar. Moda, rahatı daima denemiş, fakat netice- de daima korseli biçime dönmüştür. Dior İkinci Dünya Savaşından sonra, kadınların belini sıkan gepiyerleri or- taya atmış ve günün faal kadını, se- ve seve bu işkenceye katlanmıştır. Konfor bir yana, moda daima var o- lacak, kadını daha fazla kadın yap- maya çalışacaktır. Pantalon ancak iş görür, zarif değildir, estetik değildir. Hoşa gitmek isteyen kadın, hiçbir za- man üşümez. Ben gerçek kadını ta- nırım." görüşlerini Parisli kadınlar, bu,ilginç televiz- yon tartışmasını büyük bir zevkle iz- Dört düğmeli ceket Revaçta 24 lemişler ve meseleyi (o halletmişlerdir: "çalışmak için pantalon şarttır ama, akşamları pantolonu atmak, daha doğrusu, hem pantalonlu, hem pan- tolonsuz olmak da hiç fena bir fikir değildir." Kadınlar erkeklerin bu "tek kıya- fet" meraklarını anlamamaktadırlar. 1965 erkeği Ağır ağır da olsa, erkek modası da değişmektedir. 1965 yılı erkek si- lüetinde de oldukça büyük değişiklik- ler vardır. Fransız erkek modasına gö re bu yıl omuzlar tabii, kol evleri kü- çük, bel hafifçe (gösterilmiş, ceket boyu uzunca ve yan o dikişlerinden yırtmaçlıdır. Fantezi yelekler gine çoktur ve erkeğe biraz "değişik ol- ma" şansı tanıyacaktır. Pantolonla- rın paçası hafifçe bollanmışlar -23 cm. - Pantolonlarda röverler tekrar meydana çıkmış, fakat çok ensiz ola rak kullanılmıştır. Spor pantalonlar- da çapraz cepler gine pek revaçta- dır. Büyük desenli, kareli spor ku- maşlar ve bunların ceketlerine eş ku maşlardan yapılmış spor kemerler yı- lın yeniliğini teşkil etmektedir. Vü- cüda oldukça yakın redingot erkek paltoları kadın modasını | izlemiştir. Üç düğmeli ceketler yukardan kapalı olup, ufak bi i kesin olarak sahneye çıkmış, gine yakaya yalan olarak düğmele- nen klâsik kostümleri ortadan kal- dıramamıştır. Fantezi olarak ortaya atılan ceket ise dört düğmeli olup, çok yukardan küçük bir yakası var- dır ve eski zamanlan hatırlatmak- tadır, üstten cepli, asker tipi ceket- ler de çoktur ve bunlar ağır kumaş- larla değer kazanmaktadırlar. Teferruat Bir iç ia eşarpla birlikte giyi- en spor gömlekler de ceketsiz o- larak çok Şi durmaktadır. Kalın ku- maşlardan oyapılan bu gömlekler, 1965 yılının özelliğini teşkil etmekte- dir. Giyimli gömlekler, yenilik ola. rak gine küçük, yuvarlak yakalan or- taya atmıştır ama, bunun yanında ge niş uzun, büyük çizgili, renkli her çeşit yaka, karışık şekilde pe Yağmurlukların Oo kruvaz düğmelisi, çok detaylı, cepli ve & kemer. lisi, içi muflonlusu aynı şekilde mo- Çoraplar da, moda yönünden kadını izlemiş ve konforu, ısıtıcılığı inceliğe tercih etmiştir. Kışın bütün erkeklerin oOoyün çorap giyeceklerini söylemek, herhalde mübalâğa olmıya- caktır. Bu yıl dize kadar uzanan er. kek çorapları da revaçtadır. AKİS. 9 EKİM 1964