SİNEMA Filmler "Unutulmayan Hatıralar" Fransız Yeni Dalga akımından re- jisör Michel Boisrond, daha önce de gösterilmiş üç filmiyle Türkiyede artık iyiden iyiye tanınmaktadır. "Lea Faibles Femmes - Üç Sevgili", "Une Parisien- Parisli Kız" ve "Vou- lez - vous danser avec moi - Benimle dans eder misiniz?", Boisrond'nun ününü yaymakla kalmamış, üstelik sağlamlaştırmıştır da. Boisrond, Te- ni Dalga akımı içinde kendine bu film- leriyle komedi türünde bir yer edin- miştir denebilir. Bu tür, Boisrond'un keskin alayına da uygun düşmekte- dir. "Üç Sevgili" de günümüzün okullu gençlerinin düzensiz kapkaççı aşkla- rını, "Parisli Kız"da politika kişile- rini ve "Benimle dans eder misiniz?" de de karşılıklı cinsel sorunları ove Ur cinayet olayı çevresinde çeşitli katlardan gelme insanların davranış- larını mübalâğa açısından görmekte- dir. Rejisörün her üç filminin başrol oyuncuları star sisteminin yarattığı Brigitte Bardot ve Mylene oDemon- geot gibi yapma yıldızlardır ve Bois- rond'nun filmleri seyircide biraz da bu yapma yıldızlara göre uydurulmuş intibaını uyandırmaktadır. Aynı re- jisörün dördüncü filmi "Le chemin des ecoliers - Unutulmayan Hatıra- lar", öbür ilk üç filmiyle o kıyaslan- k bir nitelik taşımaktadır. Boisrond'un adına bakarak yine Bois- rond'dan bir komedi, bir taşlama bek- leyenler için de "Unutulmayan Hatı- ralar", şaşırtıcı bir filmdir. Çağdaş Fransız edebiyatçısı Mar- cel Ayme'nin birromanından alınan AKİS, 19 ŞUBAT 1962 konu. İkinci Dünya Savaşı sırasında işgal altındaki Parisi oanlatmakta- dır. Hikâye, birbirine ustalıkla bağ- lanmış birkaç küçük hikâyecikten meydana gelmiştir. Savaşın etkisini ve işgali duyan, ama giderek buna alışan dört kişiden kurulu bir âile, "Unutulmayan Hatıralar"ın baş kişi- leridir. Olaylar bu dört kişiden baba ile oğulun üzerinde dönüp dolaşmak- tadır. Yük, bu iki kişinin omuzlarına yükletilmiştir. Oğul -Alain Delon- bir lise öğrencisidir. Savaşa, işgale pek aldırdığı yoktur. Çokluk, bu, büyük bir oyun gibi de geliyor ve bu oyundan payına düşeni yerine getiri- lara varan bir kişidir. Ortağının bü- tün baskılarına karşı direniyor, ka- Yalnız ilerde bu bir iş olduğunu, kazandırmaktan çok kayba yol açtı- ğını da öğrenecektir. Erkeklerini cep- heye göndermiş bir toplumda kadın- ların çilesi, bu defa başka bir yön- den dolmaya başlıyor. Para için, pa- rasız okuma çağındaki çiçeği bur- nunda delikanlılara dönüyorlar. Baba- nın bürosundaki daktilo, onaltı ya- şındaki, el ayak işlerine bakan deli- kanlıcığı baştan çıkarmak için ne gerekirse yapıyor. Suçunu da bile bi- le... Bunu açıklamaktan da çekinmi- yor. O ortamın ötesinde olan Delon da, bugün için artık eskiyip çökmek- te olan bir katın moral eğitimine, o F. Arnoul ve A. Delon "Unutulmayan Hatıralar"da Fertten o topluma yor: İçki kaçırıyor, bol para kazanı- yor. Bol ve rahat para kazanmanın tadına erince de kendinden yaşlı bir kadınla -Françoise Arnoul- ometre Savaşı diledikleri gi- w hayatı yaşıyor. bi, . çıkarlarına göre ouyguluyorlar. Delon'un bir de, babası bar işleten bir arkadaşı var: Jean - Claud Bri- aly. Boisrond, Delon ile Brialy'yi bir- birine karşıt iki kişi olarak çıkarı- yor. Delon'un henüz kişiliğini bulma- masına rağmen, Brialy, içinde bulun- duğu çevrenin etkisiyle (birdenbire gelişmiş, bir takım gerçeklere var- mıştır. Babalarla çocuklar "Küçük bir burjuva olan baba -Bour- vil- ailede oyunu kendine göre, yorumlayıp yine kendine göre sonuç- uzanan o suçlama eğitimin yanlışlıklarına örnek tutul- maktadır. Gelişen çağımızdaki'ço- cukların bu düzende eskiyle o çatışan davranışları, Boisrond'nun "Unutul- mayan Hatıralar'ında iyi bir göz- lemcilik osüzgecinden de geçirilerek günışığına çıkarılıyor. Hikâyeye göre, kadınla ilk karşılaşma ve çarpıcı aşk, giderek Delon'u ailesini terke kadar götürecektir. Aşk, birinci sebep değil- TÜRKOFİS Tel : 119022 AKİS — 88