SİNEMA Giuvilietta Masinâ, Mükâfat paratoneri geçirmeğe çıkan üç genç kızın ma- ceralarını anlatıyor. Bunların biri İn- giliz (June Laveriek)j İyi bir ailenin kızı. İtalyaya — küçük otomobılıyle Fransız Rivierasmdan yor. Yolda oto-stop usulü yapan'biri Fransız, (İsabelle Corey) Öbürü Alman (İInge Schoener) iki genç kıza rastlıyor. Yola birlikte de- vam ediyorlar. Fakat bir kaza sonun- da otomobili' kaybetmeleri üzerine, hep birlikte yeniden oto-stop'a baş- vurmaktan başka çareleri kalmıyor, üç genç kız Venedik, Floransa, Piza ve Ftomayı geziyorlar. Çeşitli insan- larla karşılaşıyor, maceralar geçiri- yorlar. Sonunda uçü de birer sevgıh buluyor ve film mesut bir sona bağ- lanıyor. Bu kısa ana - hattan da anlaşıla- cağı gibi "İtalya Hatıraları" turistik bir film. Maksadı İtâlyanın tabii ve tarihi guzellıklerını teşhir etmekten başka birsi echniramâ ge- niş perde sıstemi ve technicolor renk işlemi bu maksadın yerine getirilme- si için gayet müsait. İtalyamn en iyi kamer acılarından olan Aldo Tonti, fil- min'bilhassa ilk yarısında çok başa— rılı neticeler ortaya koyuyor. Yer yer tablo güzelliğinde kısımlar var. Filmi sürükliyecek — olaylar ara- sında İtalyadâki turizm hayatına da- ir birkaç hoş şaka var. İşi otelciliğe döken eski kontlar, güzel yabancı Kız- arın peşini ırakm ayan delıkanlılar yakışıklı Italyan gençlerini jigolo tu- tan yaşlı zengin kadınlar, satıcılar, müzeler. Film İtalyanlarla ziyaretçi 30 .tabii bir neo-realist film değil. yabancılar arasındaki — münasebetleri hafif bir üslüpla, eglencelı bir şekıl- atıyor. Filmin en çok aksı arın aşk maceraları sayıla film içinde Üç ayrı aş yürütmek gayreti filmin asıl konusunun aşk olmaması, bu aşk maceralarının daha çok ese- rin son bölümüne sıkıştırılması bu ak- samaya ister istemez yol açıyor. "İtalya — Hatıraları"nın — rejisörü Antonio Pıetrangeh savaş sıralarında İtalyada çıkan "Cinema" dergisi et- rafında toplanan yazarlardandı. Luc- hino Visconti'nin Önderliğinde neo- realismin ilk nazariyelerini yapan De Santis, Antonioni, Lizzani ve Puccini ile birlikte İtalyan sinemasının takip etmesi gereken yollan araştırıyorlar- dı. .Adı geçen bu yazarlarla Visconti'- nin Ossessıone - Tutku" (1942) i- simli filminin sen; : nışında çalışmıştı sağlam — geçmişi, akışh anlatışından da "İtalya Hatıraları" pek Pietrangeli'nin bu filmdeki — düzgün teknıgınden belli oluyor. kat bu kültür ile yetişen bir rejisö- rün eseri olması, dış sahnelerinde tu- rıstık filmlerin saplanıp kaldığı kart- postal manzaralardan kurtulmasını, yer yer canlı mahallı bölümler ver- mesini sağlıyo "İtalya Hatıralarının baş rolle- rini canlandıran üç genç kız çok se- vimli. Güzel vücutlu, hareketli, ko- nuşkan İIsabelle Corey; zarif ve ki- bar June Laverick; yumuşak başlı, tatlı İInge Sohoener kendilerinden bekleneni verıyorlar Erkekler ara- sında en çok iyi bir komedi aktörü olan Alberto Sordı göz dolduruyor, Vittorio De Sica gene bir kont es- kisi rolünde. Gabriele Ferzetti. An- tonio Cifariello ve Massimo Grrotti kızların yakışıklı — İtalyan sevgilileri olmak, için gereken vasıflara sahip. "İtalya Hatıraları" seyirciyi oya- lamak, eğlendirmekten — başka gaye gütmeyen bir film. Ufak tefek ku- surlar var. Fakat bayağılığa kaçmı- yor. İncelikle Aanlatılan hikayesi, guzel dekorları, sevimli — oyuncuları, göz dolduran renkler ve romantik fon müziğiyle gayesine ulaşıyor.- İtalya: Gümüş kurdelâlar merikalıların Oscar'ı, ( A"Zafer mükâfatı"na tekabül eden İtalyan "Güm kurdelâ"ları gecen hafta merasimle dağıtıldı. —Mükafat ları kararlaştıran jüri, İtalyan Sıne— ma Tenkidçileri Birliği azaları ara- sından seçildiği için, "Gümüş kürde lâ"ların — kıymeti, Amerikalılarla Fransızlarınkinden daha ehemmiyet- li telâkki edılmektedır 1957 yılının en iyi filmine verilen "Güm üş kurde- AT lâ"yı Federico Fellini'nin "Le Notti Fa. Fransızların. di Cabiria . Cabiria'nın geceleri" fil- mi, kazanmıştır. En iyi kadın oyuncut olarak da yine aynı filmde bir sokak yosmasını canlandıran Giulietta Ma- sina seçilmiştir. Bilindiği gibi Masi- na, "La Strada"nin rejisörü Fellini'- nin karısıdır ve her ikisi de en büyük başarılarını " trada" ile şağla- mışlardı..En iyi erkek oyuncuya veri- le "Gümüş kurdelâ"yı Luchino Visconti'nin "Le Notte Bianci - Be- yaz geceler'nde oynıyan genç aktör Marcello Mastroianni almıştır. Felli- ni'nin filmlerinin muz ğini — hazırla yan Nino "Beyaz geceler"- dekı kompozısyonu 1ç en iyi müzik “Gümüş kurdelâ"sını kazanmıştır., Yardımcı oyunculardan Franca Marzi "Beyaz geceler"deki rolü için kadın- lara verilen "Gümüş — kurdelâ"yı, Andrea öhecci de 'TI Parole di Ladre - Hırsızın sözü"ndeki oyunu için e keklere verilen "Gümüş — kurdelâ" yı kazanmışlardır. Gecen yılkl Berlin Festivali'nin — birincisi ve şimdi Oş- car adayı olan Amerikan filmi "Twel- ry Men - On iki kızgın adam" da (ReJısor Sıdney Lumet) en iyi ya- bancı film olarak seçilmiştir. AKİS, 22 MART 1958