2 Mayıs 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

2 Mayıs 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER, Self-determination prensibinin arka- sına gizlenere müstemlekecilik aleyhtarlığı kisvesine bürünerek ne- sinde koştuğu Kıbrısın istiklâli ha- yalinin aslında "Enosis"in birinci merhalesi olduğumu farketmeyen kal- mamıştı. Şimdi yapılacak ne suretle olursa olsun nanistanın eline geçmesiyle Türkiye- nin uğrıyacağı kayıpların, — güvenlik bakımından doğacak tehlikelerin ve bilhassa ilerde Batı camiasını da teh- dit etmesi muhtemel, kaçınılmaz ih- tilatların izahıydı. Ama bu iş son de- rece dikkatla ye o kadar da sebatla yapılmalıydı. Unutulmaması gereken çok mühim bir husus ta, efkârı umu- miyenin hükümet üzerindeki baskı— sı pek geniş olan Amerikada, e kadar süregelen hataların bir ne- ticesi olarak— tezimiz lehine s bulunmamızdı. hayli mesafe geride Niçin itiraf etmemeli, Kıbrıs mesele- sinde tâ başlangıçtan itibaren ne ka- dar haklıysak o kadar hatalı bir yol takip edilmişti. Yunanistan bütün dünyada ve bilhassa Amerikada Kıb- rıs davası için kendisine taraftarlar kazanmaya çalışırken, biz Kıbrısın tamamen İngilterenin bir 1ç meselesi olduğunu ileri sürmüş, bütün hâdise- lere ve ikazlara gözlerimizi ve kulak- larımızı kapamayı — tercih etmiştik. İhtiyartıyan İngiliz aslanının ağzında diş kalmadığı meydana çıkıp, Yuna- nistan Kıbrıs dâvasını ciddi bir mil- letlerarası mesele olarak ortaya a- tınca, o güne kadar gölgesine uza- tım rahatça dınlendıgımız muhayyel rüçhan hakları tanımasına rağmen POLİTİKADA YAKINLAŞMA Geri Tepen Silah KİS'in geçen — sayısında çı- kan garip bir yazının, ba- sın kanununun cevap ve tek- zip hakkı — mevzuundaki hük- münün yeni anlayış — tarzının bir tezahürü olduğu elbette o- kuyucularımızın gözünden kaç- mış olmalıdır. Bu mektubu sav- cılık kanalı la gondere Bursa Gazeteciler Cemiyetinin idare heyetine hâkim olan zıhnıyet, hiçbir tefsire ihtiyaç göstermi- yecek kadar açık, fakat üzün- tüye değmiyecek adar dâ beyhudedir. Bu şekildeki — dav- ranışların dünyanın — neresinde olursa olsun tasvip görmiyece- ği aşikârdır. İşte mecmuamıza gönderilen ve altında — meşhur Mektubu gönderen cemiyetin üyesi, 8 —Bursalı gazetecinin imzasını taşıyan bir mektup heyeti Aarasında meydana gelen yazılı çatışma dolayısıyla biz, aşağıda imzala- rı (bulunan Bursa gazetecileri, son defa Bursa Gazeteciler Ce- miyeti tarafından kaleme alı- nıp mecmuanıza gönderilen tek- zip yazısıyla bir ilgimiz bulun- madığını, Basın Kanunu ve Türk başın mensupları hakkın- da cemiyet idare heyetinin gö- rüşlerimi asla tasvip etmedigi- izi ehemmiyetle açıklamak is- teriz. Dervi Taşman, — Sadrettin Canga, Fethi Taşman, Necati Akgün, Recai Taşman, Yalçı Kaya, Erdoğan Bınyucel Isma il Karabulut Yunanıstan tarafından bile reddedi- len — Radcliffe — Anayasası — üzerin- de müzakerelere hazır — olduğumu- zu bildirdik.. Nihayet İngilterenin tünelin usunda bir ihtimal olarak gösterdiği Taksim — fikrini, — sanki İngiltere resmen teklif edıyormuş çasına benimsedik. Eğer Kıbrıs dâ- vasında esasta son derece haklı bulunmasaydık, bu derece — kararsız bir politikanın Adanın kat'i surette elden çıkmasına yol açmasının bile imkân dahiline girmesi düşünülebilir- di. Kuvvetimiz haklı olmaktan ileri geliyordu ve çok şükür henüz kaybe- dilmiş bir şey yoktu. NATO Bakanlar Konseyi toplantı— sında resmi ve hususi bütün görüş- melerde Türkiyeyi temsil edecek o- lan Ethem Menderes ve Muharrem Nuri Birginin, Kıbrıstaki Rumların nüfus fazlahgından başka hiç bir ko- za sahip olmayan Yunanistanın Dış İşleri Bakanı Averof karşısında çok daha sağlam istinat noktalârına sa- hip bulunduğu şüphesizdir. Bilhassa, AKİS, 4 MAYIS 1957