20 Ağustos 1955 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

20 Ağustos 1955 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

ve çekimser durumlarım terketmek sorunda kaldılar. Dulles ve Moloto bu yeni havaya uymakta güçlük çek- tilerse de çarnaçar bu yeni müşterek mekâna gelmek mecburiyetindeydiler, Eisenhower konferans esnasında par- tönerlerini dahi şaşırtan bir çabuk- luk ve serbestiyle hareket etti. Silâh- sızlanma hakkındaki heyecan verici projesinden Dulles ancak yarım saat evvel haberdar olmuştu. Eden ve Fa- ure ise Başkanın nutku esnasında öğ- renmişlerdir. Bu bakımdan Eısenho— wer Dörtler konferansının 1" görüşmeleri haline gelmesini de ön- lemiş ve evvelden yapılan menfi pro- pagandaları da çürütmüştür. Sovyet Rusya Piknik Moskovada — bulunan kordiplomatik up V abancı basın müntesipleri geçen haftanın başların- da kendilerine birer davetiye geldiği- ni Öğrenince şaşırdılar. Davetiyelere birer de harita eklenmişti ve harita- da, bir zamanlar Çariçe Katerinanın gozdelerınden Orlov Kontuna ait olan e Moskovanın 100 km. kadar güne- yinde bulunan bir malikânenin yerı ve yolu gösteriliyordu. Bu malikâne- nin şimdi Sovyet Konseyi Başkanı Bulganin tarafından yazlık ikamet- gâh olarak kullanıldığını bilenlerin hayretleri ise iki katlı olmuştu. N. S. Krutchev Silâhlar onun elinde AKİS, 20 AĞUSTOS 1955 Mesele anlaşıldığı zaman herkes rahat bir nefes aldı. Davetiye bizzat Bulganin'in imzasını — taşıyordu ve kordiplomatik ile yabancı basın men- suplarını ilişik haritada — gösterilen yazlıkta yapılacak bir pikniğe davet ediyordu. Bu, z yedi senelik ko- münist idaresi zarfında bir kere da- ha görülmüş ve ışıtılmış şey değildi. Denilen gün ve saatte - öğleden sonra iki buçukta davete icabet edenler bütün Sovyet erkânını orada buldular. Gelenleri Mareşal Bulganin ev sahibi sıfatiyle bizzat karşılıyor, Kruşef, Molotof, Malenkof, Mikoyan ve Kaganoviç de. kendisine yardım e- diyordu. Uçsuz bucaksız bir çam ve meşe ormanı içinde kurulmuş bir masada ağırlanan misafirlere mavi e- teklik ve beyaz bluz giymiş genç kız- lar hizmet ediyorlardı. Sofraya oturmadan önce misafir- ler gölde sandal gezintileri yapmışlar Sofrada tadaki masanın başında oturan Bul- ganin'in konuşmasını dinlemek zo- runda kalmışlardır. Nutkun en hoşa giden noktası bu gibi toplantıların sık sık yapılacağına dair Bulganin tarafından verilen söz olmuştur. Kru- şef bu vaide "tabii işlerimizi aksat- mamak şartiyle" diye ilâvede bulun- mayı unutmamıştır Temekten sonra Malenkof İngiliz maslahatgüzarı ile karısı ve çocukla- rını bir motor gezıntısıne davet et- miştir. Mikoyan ise, bu sırada Ame- rika Büyükelçisi Bohlen ile bir kü- rek yarışma girişmiş bulunuyordu Yarış sonunda yenilen Mikoyan, — yenilirsin? diye soran Bulganine, Mikoyan şu cevabı ver- Bu gerçi milli bir karşılaşma- dır ama, tamamen nedir ef, Jukof ve Kohıef ıse bir Amerikan muhabirinin küçük kızına çilek toplamayı tercih etmişlerdi. Kendisine takılan Ingılız Maslahat- güzarına Mareşal Jukof "eski mare- şaller şımdı birer sulh askeri oldu- lar" dem Pıknıkte bulunanların - ki bunla- rın sayısı ikiyüz elliyi bulmaktaydı - söylediklerine göre toplantının en bü- yük özelliği hiç siyasetten söz açıl- mamasıdır. Yemekler yenmiş, şarkı- lar söylenmiş, gezintiler yapılmış, fa- kat siyasete temas edilmemiştir, Öy- le anlaşılıyor ki Ruslar, şu anda, bü- yük dünya meselelerini ede almadan önce, dünyanın yeniden itimat ve dostluğunu kazanmak arzusunu bes- lemektedirler. Ancak bu itimat ve i kazanıldıktan sonradır ki Batı ile, dünya gerginliğine sebebiyet veren konuları müzakereye girişeceklerdir. Bu günlerde Sovyet hükümetinin esaslı bir sempati toplama kampan- yasına giriştiği muhakkaktır. Rusya- nın, bir anlaşmaya susamış dünya efkârından bu sempatiyi kazanaca- ği anlaşılıyor. Fakat ona lâyık olup olmadığını zaman gösterecektir. DÜNYADA OLUP BİTENLER Pakistan Çudhuri Muhammed Ali Zor meseleler Değişenler Dokuz aydan beri nisbi bir politik istikrar içinde bulunan Pakistan, istiklâline kavuşmasının sekizinci yıl- dönümüne bir kaç gün kala iki isti- fa ile karşı karşıya kaldı. Bu istifa- lar sonunda Pakistanın bir ve iki nu- maralı devlet adamları iş başından Çekiliyorlardı. Bu devlet adamların- dan birincisi, Liyakat Ali Hanın ölü- münden bu yana, Pakistanın "en kuvvetli adamı" olarak tanınan Umu- mi Vali Gulam Muhammed, İkincisi de Başbakan Muhammed Aliydi. Bilindiği gibi, sekiz yıldır bir A- nayasaya sahip olamayan Pakistan- da iş başında bulunanlar, kuvvetleri- ni, ordudan ve Mecliste ekserıyetı e- linde bulunduran Müslüman Birliğin- den alırlar. Fakat dokuz ay önce pat- lak veren bir buhran sonunda Gene- ral Gulam Muhammed, Anayasayı hazırlamakla görevlendirilmiş Kuru- cular Meclisini dağıtarak idareyi biz- zat eline almış ve memleketi bir ta- kım kararnameler ile idareye başla- O günden beri, en büyük yar- dımcısı Başbakan Muhammed Ali ol- muştu. Bu durum ancak bir kaç ay önce yapılan seçimlerden sonra niha- yete ermiş bulunmaktadır. Fakat uzun müddet bütün bir dev- let yükünü tek başına omuzlarında taşıyan Gulam Muhammed, geçen hafta içinde, bozulan sıhhatinin bu ü daha fazla taşımasına mani ol- duğunu söyliyerek istifasını Vermış— tir. Hakikaten, son günlerde, Umum Valinin sıhhi durumunun gıttıkçe bo— zulduğunu bildiren haberler sunmak- taydı. Bu bakımdan, Gulam Muham- medin istifasında başka manalar a- ranmamalıdır