sizleştirmeğe çalışanların da yapmak istedikleri bundan başka bir şey değildir. (1) Halbuki Türk Milli kurtuluş hareketinde devletçilik, bu hareketin doğrudan 'doğruya maddf bünyesinden Ve tarihi kanuniyetlerinden gelen bir şeydir. Yani doğru- dan dağruya maddi şartların ve zaruretlerin emri ve iftadesi olan bir tabil kanundur. Bizim irademiz hari- cinde, hatta belkide bizim irademize rağmen teşekkül eden objektif bir fikir ve 'madde hareketinin ta kendi- sidir. Yani devletçilik bizim his ve a ve temayüllerimize tâbi olarak zim his ve aklımızı kendi zaruret ve idarc eden bir objektif ve maddi kuvvettir. Hattâ farzı muhal olarak bizim devletçilik lafzını re mal etmemiz dahi haddı zatında hâdisatın seyrinden bir ş$ey de- giştirmez. Kaldı ki, eğer rejimimiz devletçi olmasaydı inkılâbı- miz akim kalabilirdi. O takdirde bizzat kendi irademizle kendi idrak ufkumuz tarihin en manalı ve istikbal için en gebe olan bir büyük davasını akim bırakmış olurdu. Halbuki bu inkılâbı idare edenlerin irade ve idraki bugüne kadar, bir inkılâbın ma- nası ve sür'ati ne demek olduğunu bilmiyarek her adımda ona engel olmak istiyenlerin mukavemetini daima kırmız ve en bek- lenmeyen anlarda en büyük hamlelerini vermiştir. Binaenaleyh devletçilik mefhumu etrafında da yaratılmak istenen tereddüt- lerin bu artık anane haline gelmiş hamle ahlâkını hiç bir zaman kıl incizaplarımızla, kendi arzu konulan bir şey değil, bilâkis bi- leri pesinden çeken, bizi sevk t veya ih- (1 Haitlâ bu gibiler fikirirrini bazan çok açık irhar ederler. Meselâ derler kil: — Şiz devletellikten bahaediyorsumuz, Halbuaki İnkalkbmızin vehberleri ve memle- kolün rehber fırkası bu fikârdb değildir. Teşi diye sarıldığınız geyler mazkeli bir srayalizmdir. Bt Şi- sanıfınm smnifi bir kllülı Esasiye kanunumuz da bu fikirlerle learuaz eder, Sizin devletçilik büyük sermâyelere kar$ı amrle bileri ekseriya Sesyallamiu birikmiş memleketimdizde İse rmnillk devfrteilik mücadele harekvli olduğunu va bizüm diye be mürdlafar edilen milli prensipla amele sınılim ihtilülei bâreketl nrasında Fakant bumluar kurnaz politikaclardır. Devle- ve benimtemedikleri prensiplerine karşı t tırlaruk nlmsenen ve hiç bir münu:ebel olmadığını Lilirler. tin veyn. fırkanın haddi zatında Leğenizecdfkleri prensipleri müdafanya çalığanlarızı şahıdlarını hede muhalefei cünektense © olcyhinde hiddetlerini gözslecceği daha sararız bulurlar, dolaymile yine a prenelpler 8