—————————— * İlik'.l!ı"ln idler ılııjiııı : Proğramlı devletçilik.. Şevket BSilreyya. Geçen Fırka kongresinde devletçilik, milli rejimimizin temel prensiplerinden biri olarak konuldu. Fakat bu temel prensip, milli hayatımızın o kongreyi takip eden seyri safahatı arasında müeyyedeleşir ve yerleşirken diğer tarafından da çeşitli yol lardan en münakusa, hattâ mukavemetlere maruz kalan bir umde oldu. Bu itibarla, geçen fırka göngresinde bir temel prensip olarak konulan devletçilik ümdesinin artık bütün nazari ve tatbiki unsurlarile işlenmesi, yani programlaştırılması, önümüzdeki fır- ka kongresinin büyük mevzularından biri olacaktır. Binaenaleyh yalnız devletçilik değil, fakat programlı devletçilik, müdevyen ve gayri kabili taarruz devletçilik... İşte inkılâp ilminin ve mü- nevverliğinin önümüzdeki ideolojik vazifesi budur. Milli rejimimizin devletçilik vasfında tereddüt eden veya onu haddı zatında kabul eder gibi göründükleri halde kavlen ve filen çeşitli yollarla zedelemek isteyenlerin ilk hataları, bu prensibi; milliyetçilik gibi, cumhuriyetçilik gibi, halkçılık ve layıklık gibi milli inkılâbımızın maddi bünyesinden gelen, yani hattâ istesek bile Türk rejiminin bünyesinden ayrılması kabil olmıyan bir esas unsur olarak almamalarından gelir. Böyle düsünenler zanneder: ler ki, Türk inkılâbında devletçilik, umumiyetle devrimizin, bil- hassa harp sonrası nizamının alamsumul bir mevzuu olan sosya: lizm fikirlerinin, bazı serbest düşünenler tarafından milli bün- yemizin naklolunmuş bir taslağından başka birşey değildir. Ya- ni zannederler ki, sosyalizm fikirleri, yahut Fasist memleketlerde meydan alan devlet müdahalesi usulleri, inkılâbımızın fikir ve- ya program cephesinde mevki almış olanların dimağında ileri bir temayül olarak cazip tesirler bırakmıştır. Ve Türk milli reji- mine devletçilik bu suretle, ancak cazip bir ruhi temayül olarak