28 Mayıs 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

28 Mayıs 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

yavaş yavaş kaybetmektedir. Öyle ki, Fellini gibi, ustalığını sinema dün- yasına kabul ettirmiş bir rejisörün kı- sa sureli ve küçük soluklu bir hikaye- yi derleyip toplamada gösterdiği güç- süzlük - daha doğrusu yılgınlık - şa- şırtıcı olmuştur. Fellini"nin "Dr. An- tuan"ından sonraki hikâyede, "Çalış- ma" da da, Visconti'nin, meslekdaşın- dan aşağı kalır bir yanı yoktur. Ni- hayet yirmi dakika süren bir hikaye- de Visconti, yanlış bir tutumla uzun ve sıkıcı konuşmalara yer vermiş, de- taylara indikçe inmiş ve Fellini'nin sonundan kendini okurtaramamıştır. Kesilen ve gösterilmeyen Monicelli'- nin bölümü bu yana bırakılırsa, üç rejisör arasında en başarılısı eski ve yorgun usta De Sica'dır. Hafifmeşrep bir hikâye seçen De Sica, baş oyuncu olarak yine Sophia Loren'i kullan- maktadır ve iki sanatçı, geçen yılki filmleri "La Ciociara - Çarıklı Kadın" dan daha da ileri bir başarıya ulaş- mışlardır. Festivale katılan 'uluslar arasın- da değer yönünden yine Fransızlar ağır basmaktadırlar. Gerçi İtalyan- ların elinde bir Michelangelo Anto- nioni'li "Eclips - Güneş Tutulması" vardı ama, geçen yılın Berlin Festi- valinde büyük armağanı "La Notte - Gece"siyle kazanan Antonioni'ye birinci armağan için büyük şans ta- nıyanlar hemen hemen yok denecek kadar azdı. Fransızlarınkiler Sıradaki lüle Fransız filmi Raymond Rouleou'nun bir bale - sinema uy- gulaması olan "Les Amants de Teru- el - Teruel Âşıkları" adını taşıyordu. Şimdi artık şakaklarına "kar yağ- mış" bir kişi olan rejisör oRouleau, meslek olarak bu dalı seçmeden ön- celeri sinemanın ve tiyatronun Va- lentino kadar sevilen ve "tapılan" bir oyuncusuydu. Rouleau, filmi "Teru- el Âşıklan"nın serüvenini şöyle an- latmaktadır: "Herşey Sarah - Ber- nardt Tiyatrosunun sahnesinde baş- ladı. "Teruel Âşıkları" adlı bir bale dramını sahneye koymuştum. Bunun da üçte biri kadar bir bölümü bana bırakılmıştı. Geri kalan öbür bölüm- ler Jean Renoir, Roger Pierre ve Je- an - Marc Thibault tarafından meyda- na getirilmişti. Benden Belçika tele- vizyonu için bu baleyi filme almamı istediler. Farkımda olmadan renkli 'Teruel Âşıkları' olarak karşıma ve karşınıza çıkıverdi." Konuya göre, gezginci bir tiyat- ro trupu, günlerden bir gün Issy - AKİS, 28 MAYIS 1962 Çıplak "Starlett" Gövde gösterisi Les Moulinecaux'ya geliyor ve tem- sillerine başlıyor. Piyeste kadın kah- ramanın aşığı rolündeki erkek oyun- cu değiştirilmiştir. Sebebi ise, Ooyu- nun gerçek hayatta da sürdürülmesi ve erkeğin kadına kur yapmasıdır. Oysa, kadın evlidir ve kocası da pi- yesteki evli erkek kahramanı can- landırmaktadır. Temsilin birinci ge- cesinde âşık, beklenmedik bir anda çıkageliyor ve önüne geçilmez kor- BEKLENİLEN ROMAN Yunus Nadi Roman Ya- rışmasında Celâl HAFİF- BİLEK'in hâdise olan eseri SESSİZLER SOKAĞI çıktı. Fiatı 400 Krş. AKİS — 322 SİNEMA kulu olay da patlak vermekte gecik- miyor. Koca ile âşık çatışıyorlar, kan akıyor ve kadın oyuncu, seyircilerin gözü önünde ve sahnede çıldırıyor. Filmin oyuncuları, Ludmilla Tcheri- na, Milenko Bonovitch ve R. L forgue'dur. "Teruel Aşıkları" ger- çekte dans üzerine çevrilmiş: bir film niteliği taşımamaktadır. Rejisörünün açıklamasına göre de bağnaz bir ko- reografın idaresinde çevrilmiş (o bir bale filmi de sayılmamalıdır. o Açık anlamıyla ne balenin, ne tiyatronun ve ne de sinemanın bir ürünüdür. "Teruel Âşıkları" heyecanlı, drama- tik ve konusu Issy - Les Moulineaux' da geçen, ancak tutku ve psikolojik anların gerektirdiğinde dansa oyer veren dramatik bir hikâyedir. Bu yoldan gidildiğinde dansalar (o hare- ketli sahneleri birleştirmekte ve hiç bir zaman da ayrı bir eleman olarak gözükmemektedir. Festivalin en ilgi çekici filmlerin- den biri, yine Fransızların, fakat bu festivalin “sürprizi"ni getirmiştir. Henüz ger- çek üne erişmemiş, aptal ve basit davranışlı bir şarkıcı olan Cleo, saat 6' da bir falcıya fal baktırıyor. Üste- lik, hastadır da. Saat 7'de doktora gidecek, hastalığının nedenin) Öğre- necektir. Doktorlar gençkadının vü- cudundan bir parça almışlar, tahlile göndermişler ve sonucu öğrenmesi i- çin saat 7'de kendisini oçağırmışlar- dır, Bu, sonradan ağır ağır bindire- cek olan ölüm korkusunun başlangı- cıdır. Rejisör Agnes Varda, bu fil- minde kahramanı Cleo" nun kişiliğin- nı açıklamaktadır. ğı tekil ve kişisel bir hastalık olmak- tan çok, çoğul ve toplumsal bir has- talıktır, Agnes Varda, sinema anlatı- mında da klâsik ölçülerin dışına uğ- ramaktadır. Cleo'nun hikâyesi belli bir sü i zaman, çekteki oranda (o değerlendirilmiştir. Cleo'nun üç dakikası, filmde de üç dakika sürmektedir. Fakat öte yan- dan bir - iki dakikaya sığdırılmışlar ise, gereğinden çok ouzatılmaktadır ki, gerçekte de ayni süreli bir oluş, çoğu zaman gereğinden daha da u- zun gelebilir. Varda'nın oyuncuları, Corinne Marchand, Antoine Bourse- iller, Dorothee Blanche ve (Michel Legrand'dır. >

Bu sayıdan diğer sayfalar: